Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
mikael_matsson

Tips på motorseglare önskas, alternativ till Winga 25.

Rekommendera Poster

Idag har vi en J17 och en liten motorbåt. Men vi har pratat lite om att sälja dem, lägga till en slant å köpa en större båt. Vi fick barn i våras och har hund, så när familjen är lastad i vår lilla j17 så får man helt enkelt inte plats att segla i sittbrunnen, det är alltid nån i vägen. Tjejen är måttligt intresserad men följer gärna med ut på sjön, men helst för motor. Ska det seglas får det skötas av mig till 100% medans hon läser en bok eller kammar hunden...

Jag tänker att i en winga 25 kan man lassa in barnvagn å annat junk som ska med i akterruffen, gå för motor utan att skämmas och framför allt, ett doghouse att sitta å köra i vid skitväder. Men när andan faller på kan jag ändå segla. Jag har inte bråttom och noll tävlingsinstinkt så att den är långsam gör inget.

 

Men vilka alternativ till Winga 25 finns det?

Akterruff är inget krav, dock är möjligheten att sitta under tak å köra vid regn ett måste.

Pris, helst inte över 75000, gärna lägre.

Vi håller oss i Mälaren men uppskattar ändå en båt som går tryggt å lugnt när det blåser i. Pentry å gärna toa vill vi ha men vi kommer mest åka över dagen. Enstaka övernattningar möjligen.

Vad har ni för förslag? Synpunkter på Winga? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Tre fina alternativ där. Albin 82 är nog lite över budget dock. Paranten ser fortfarande ut som en riktig segelbåt men verkar ändå ha ok väderskydd i sittbrunn, det gillar jag. Monarken å andra sidan sticker inte ens en meter tack vare långköl, och jag gillar ju snipor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Såg en lapp, MS20 till salu i Öregrund, ny motor 2008 och knappt använt storsegel.

För 25'

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ms 20 går bort pga avsaknad av väderskydd. Jag vill ut och åka även när det regnar :). Den är för övrigt snarlik den j17 jag redan har, bortsett från inombordare å något större brunn. Men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla in Viksund, de finns i flera storlekar, trevligt med styrplats både inne i ruffen och i den självlänsande sittbrunnen.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite, mest på skoj, på en mindre motorseglare för att kunna ha en längre säsong. Egentligen skulle ett sådant där lyxåk som Thallatha's 28CS passa mig men eftersom man troligen kan fetglömma att sälja nuvarande båt så får man kanske sikta på två billiga!

 

MS82 och Parant är definitivt kandidater, jag har pratat med flera ägare som lovordar dem. Tyvärr ligger priserna helt fel på MS82, det syns också på att de förblir osålda. Paranterna kan man få från 60tkr, även det är lite högt om man jämför med en ren segelbåt. Mariana 75 & 85 är också fina, det verkar gå att pruta på dessa. Tyvärr mycket trä utvändigt som kräver underhåll. 

Många sk motorseglare är egentligen bara underriggade snipor som utan segel rullar som besatta.

 

För samma pengar kan man få en hygglig 31 fots segelbåt! Kallar man en båt "motorseglare" så går priset upp med minst 50%.

Den bästa affären är troligen en segelbåt med en bra motor. Sen får man spika ihop ett doghose själv, har man doghouse så måste man inte alltid segla!

 

På tal om barnvagn, jag såg en båt som hade gjort som dväretar akter där den stod. Annars får du gör som vi andra gjorde, ställa den på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LM 23 och 24 är också fina. Men personligen tycker jag som sagt att Viksund 25 och 27 verkar vara bra båtar för  svenskt sommarväder, att man kan sitta inne och har en dörr att stänga skadar ju inte.

Men om man har segling som första prioritet så är nog, som tidigare nämnts,  de flesta snipvarianter av "Motrseglare" ett ganska dåligt val, funkar hyfsat när vinden kommer akterifrån men att kryssa är inte att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tankar å tips! Det där med att spika ihop ett doghouse själv har jag faktiskt tänkt på, men inte speciellt seriöst. Tänk er en båt typ albin vega eller viggen, men med inombordare. Att såga av hela den upphöjda ruffdelen bakom masten och bygga ett rymligt doghouse med ståhöjd tack vare halvtrappan ner och ratt längst in nästan vid masten, det vore ju den optimala båten :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan bygga eget. Om man kan bygga nåt sånt på en Triss Magnum som är 6 meter och ändå få ståhöjd så är väl inget omöjligt? Sedan hur snyggt det blir beror ju på byggaren.

post-95643-0-26911300-1435160518_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tycker att Saga 24 är en trevlig motorseglare. Den har doghouse och går faktiskt att segla med på halvvild och undanvind. En annan trevlig båt med fina linjer är Johnson 24. Ingen av dessa har akterruff. Vill man ha en akterruffad båt i den här prisklassen, och med rigg så tycker jag att du redan hittat det bästa alternativet själv. En annan liknande modell är IW 25, men jag håller Winga 25 som en trevligare båt totalt sett.

Lycka till med dina planer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mittskär 27 som tydligen är förstärkt i rufftaket för en mast då det även sitter en stötta på insidan. Att fästa Röstjärn till vantarna är inget bekymmer, ej heller att kölen är fylld till brädden med något oidentifierat, kanske plast och järn av något slag, kanske betong, har ingen aning då allt är överplastat. Men tung är båten då den ej får slagsida när jag går över skarndäck.post-95643-0-72890600-1435223416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en Ballad med fast sprayhood. 

Eftersom min sprayhood börja bli dålig så funderar jag på att helt enkelt spänna upp den och lägga på ett par lager plast. Troligen få man skära bort lite tyg och ersätta med gråpapp så att passformen mot båten blir perfekt.

Sen lyfter man av alltihop, tar in det i garaget och bygger klart. Kanske höjer och förlänger lite. 

Huvudsaken är att nederdelen är intakt så att det passar mot båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finnsailer 29, Fina tunga båtar med för lite segel. Stora utrymme och  bra kvalitet på arbetet. De seglar si så där. Går bättre för den starka perkins 48hp. Långköl med 1 meters djupgående. jag äger själv en och är nöjd med den

post-77468-0-92978500-1435265318_thumb.jpg

Redigerad av zeustor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni med snipor, förlåt, men de seglar som krattor och rullar som besatta. En bekant har en Finnsailor 27. Min tunga, långkölade 27 fotare med ett LYS på 0,97 kan segla i åttor runt runt Finnsailorn.

Går man från en J17 till någon riggad snipa så kommer man att bli garanterat tokig.

Då kan man lika gärna ta steget fullt ut och köpa en Albin 25DL, för 75 tkr finns det gott om dem. Visst kan de rulla men inte alls som en snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en Ballad med fast sprayhood.

Eftersom min sprayhood börja bli dålig så funderar jag på att helt enkelt spänna upp den och lägga på ett par lager plast. Troligen få man skära bort lite tyg och ersätta med gråpapp så att passformen mot båten blir perfekt.

Sen lyfter man av alltihop, tar in det i garaget och bygger klart. Kanske höjer och förlänger lite.

Huvudsaken är att nederdelen är intakt så att det passar mot båten.

Ett litet tips om du tänker använda sprayhooden och plasta på den är att du täcker den med byggplast först och sedan klipper till fleecetyg som du sedan formar till sprayhooden, därefter plastar du med polyester direkt på fleecen. Man använder denna metoden då man bygger billjud och då speciellt dörrsidor med stora högtalare i. Om du söker på näten om just billjudsbyggnationer så finner du denna lösningen med fleecetyg och polyesterplast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det var nytt för mig som ända haft en fot i billjudsbranschen.

Troligen skulle jag antingen använda gråpapp som när man bygger pluggar eller mest troligt, Bonocell (billighets-Divinycell).

Det fina med att jobba med plast är att kan kan såga bort en bit och göra om. Det syns aldrig när man lagt på några lager till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är också skeptisk till seglingsegenskaperna hos många motorseglare. Det ät kanske också därför som jag så sällan ser några som seglar med den typen av båtar här i Mälaren. MEN det är undantagen som bekräftar regeln! I vecka såg jag faktiskt en Winga 25 som länsade med saxade segel. Vi seglade skjortan av dem med en Olsson 22:a.

Det har myntats ett speciellt uttryck: att Vegla! Just en Vega tror jag kan vara ett bra allrernativ och kan bli en bra kompromiss mellan en motorbåt och en segelbåt.Hon är bekväm, rymlig och trygg. - En Vega skall revas i tid oxh seglas så upprätt som möjligt läste jag för många år sedan. Det jan nog ligga mycket i det. Nu har det ju även blivit lättare att göra det nör många har rulle på sina försegel. Om du ser till att motorn är riktigt pålitlig och bra (inombordare eller utonbordare, skaffar en rejäl sprayhood (specialtillverkad?) , bra segel, värmare. rulle och ankarolina så tror jag detta kan vara ett bra allrernativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en kille som fiskade mycket, han hade en liten snipa med styrhytt (hans fru tyckte den var så ful att hon vägrade åka med). Ganska praktisk båt men obekväm att vara ute längre med. Mitt förslag var en Vega utan rigg. Så småningom fick han tag på en Vega med skadad mast som kapades. Han hade också ett litet storsegel som fungerade som stagsegel. Båten var som så ofta med gamla segelbåtar, ganska välutrustad med toa, värme, kyl och inte minst autopilot. Längre transportsträckor blev nu uthärdliga. Sist jag träffade honom hade han fått tag på en riktig rigg ...

 

Vegan är en otroligt bra båt även om den inte vinner några skönhetstävlingar. Jag skissade på att at såga av aktra delen av kajutan och höja den så det styrhytt. Jag tor jag har sett en sådan.

Min båtgranne har en Vega som de köpte ny 1972, nu börjar tredje generationen segla den. 

Tittar jag i hamnen så tycker jag just Vegorna är de som är ute mest. Så nog speciellt är det med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att vi är inne på aamma spår bhemac!

Sluta segla

Börja vegla!

Så gick snacket kommer jag ihåg. Så illa behöver det inte bli för Vegan seglar faktiskt hyfsat bra om man minskar segelytan i tid eftersom hon inte ska kränga så mycket. Tänk om fler som har segelbåt och går för motor trots styrvindar/medvind, skulle stänga av motorn och rulla ut förseglet. Då skulle de upptäcka vilken liten fartskillnad det är och så mycket mera njutbart det är ATT SEGLA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det blev såpass stort intresse kring motorseglare, det hade jag inte räknat med. Tackar för alla tips, de har googlats å kikats på allihop å flera verkar intressanta. Rent estetiskt gillar jag nog winga 25 mest ändå.

Kul med lite diskussion kring snipa eller icke snipa med. Jag har ju en julle nu och har inbillat mig att de generellt rör sig i vattnet ungefär som en snipa? Det är ju i princip bara akterspegeln som skiljer, men det kanske räcker för att de ska rulla lite mindre?

Jag har även tänkt tanken att snipor och jullar kanske gör sig bäst på västkusten? I vågor som i regel är längre i förhållande till höjden, eller är det en missuppfattning jag har? Att man där vill ha ett skrov som rullar över vågorna (Koster etc) medans man på Mälaren och ostkusten har mer krabb sjö och kanske ska ha en smalare båt som trycker sig genom vågorna (tänk mälar 22/30 etc).

Vore en winga rent av "felbyggd" för mitt hemmavatten eller spekulerar jag bara för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ska segla/vara en hel del i Mälaren och med tanke på den fartskillnaden som jag upplevde det var mellan en Olsson 22:a och en Winga 25:a så tror jag tyvärr att det är stor risk att det blir mer motorgång än vad du hade tänkt dig från början.Därför vill jag fortfarande rekommendera Vegan men du bör som sagt ha rulle på förseglet och en pålitlig motor så klart. Har du en rulle på förseglet så kan du enkelt anpassa segelytan så att fysträningen blir lagom på kryssen, plus den sikt i lä och krängning som du/ni tycker är ok. Om du tittar på moderna båtar så kommer du att märka att sprayhoodarna har blivit allt större och har flera "fönster" nu än tidigare. De brukar även kunna kombineras med fina sittbrunnskapell. Kolla upp om det finns bra möjligheter att ha så även på Vegan. Jag blir lite tveksam bara om bomhöjden räcker till eller inte. Men om man kollar upp ordentligt så får man svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mmm, jo... En vega är inte otänkbart. Men det vore ett byte från en segelbåt jag gillar till en annan segelbåt, som jag säkert också gillar.

Tänk er följande scenario: Det duggregnar och är vindstilla, men jag å grannen vill ändå ut å fiska. Då vill vi såklart bara sätta spöna i spöhållare och trolla, puttra sakta, allra helst med en lågvarvig dunkdunkmotor, sätta på en kanna kaffe i doghouse å vänta på napp. Dagen därpå tar jag med familjen till hennes päron på andra sidan sjön (vi bor 50m från båten så det blir det naturliga färdmedlet). På hemvägen är det alldeles för blåsigt för behaglig familjesegling så vi fäller upp kapellet å går för motor å krigar oss hem i motsjö, 12 grader ute och vi är hungriga....

Dessa situationer är betydligt vanligare i mitt liv än strålande sol och 5 m/s med en seglarfanatisk gast... Den dagen väntar jag fortfarande på :).

Vi vill alltså ha en mer användbar båt som alla följer med i, i alla väder. Inte som lilla segelbåten vi har nu som jag smiter ut å ensamseglar i nån timme vid tillfälle. Vetetusan om en Vega med extra stor sprayhood skulle lösa problemet faktiskt...

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget dåligt väder Bara dåliga motorer och dåliga kläder. Så skulle man lite förenklat kunna anpassadet gamla talesättet till båtlivet. Nog har jag jag i alla de olika typer av segelbåtar som vi haft från Crescent Skippern till S30:an varit den i besättningen som alltid fått stå till rors i regn och rusk. Samtidigt som de andra har fått vara i inne i ruffen och haft det varmt och gott.

För mig har jag valt att gilka leget och eftersom jag är en riktig seglarfreak så skulle jag aldrig prioritera en segelbåt med styrhytt och dåliga seglingsegenskaper framför en som seglar bättre där man är mera utsatt. Trenden från sydligare länder med sittbrunnstak/kapell och/eller rejäl sprayhood kan vara en kompromiss, men jag vet som skrivet inte om bommen på Vegan sitter tillräckligt högt upp för dessa moderniteter eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...