Gäst BonusVita Postad 23 Juni , 2015 En kompis till mig har köpt en liten katamaran, en DaCapo 21, som ligger i Östhammar utanför Uppsala. Och han behöver min hjälp i helgen för en hemsegling, men dock inte till västkusten utan till norra Öland där han bor. Då varken han eller jag har så värst mycket kunskap om att segla katamaraner och än mindre i de vattnen. Vad skall vi tänka på? Sedan så var det länge sedan jag var gast ombord, vad gör en sådan? Hur är dessa vatten att segla i? Hur lång tid kan det tänkas ta till Öland? Vi skall inte stressa, men vi skall inte sightseingsegla heller. Vilka vädersajter bör vi ha koll på? Vad bör jag ha med mig? Och säkert 1000 frågor till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 23 Juni , 2015 En kompis till mig har köpt en liten katamaran, en DaCapo 21, som ligger i Östhammar utanför Uppsala. Och han behöver min hjälp i helgen för en hemsegling, men dock inte till västkusten utan till norra Öland där han bor. Då varken han eller jag har så värst mycket kunskap om att segla katamaraner och än mindre i de vattnen. Vad skall vi tänka på? Ingen plattläns, det går fortare att kryssa fram på olika slörbogar. Pressa inte kattan för hårt på läns/slör, det finns risk att den välter framåt. Jag vet inte vad för hårt är, kanske någon annan kan hjälpa till. Känn in hur den beter sig i vinden. Var lite försiktiga i början. Ofta är en katta överriggad så den kan välta även på halvvind och kryss. Var beredda att släppa skoten, särskilt i början. Tänk på att ni får ganska hög fart så den relativa vinden kommer mer och mer framifrån ju fortare det går. Om kursen ni seglar är halvvind från början så kommer den upplevda vinden att komma mer framifrån när farten ökar. Skota efter den upplevda vinden. Sedan är det väl inte så mycket mer som skiljer en katta från en enskrovsbåt. Sedan så var det länge sedan jag var gast ombord, vad gör en sådan? En gast gör vad kapten säger åt gasten att göra. Om ni är vänner så löser det sig. Se det som att ni är ute tillsammans och seglar men var alltid överens om vem som bestämmer. Hur är dessa vatten att segla i? Hur lång tid kan det tänkas ta till Öland? Vi skall inte stressa, men vi skall inte sightseingsegla heller. Det är inga problem att segla till Öland. Ni har två alternativ eller en kombo av dessa. Följ kusten eller segla på öppet hav. Vindar och vågor måste bestämma vägvalet. Kattor är ofta lite jobbiga i sjö och jag tror att DaCapon är lite extra känslig så då är det bättre/skönare att segla inomskärs. Om det inte blålser så mycket och inte är så mycket vågor är det närmare att gena över öppet vatten på sina ställen, men sjöbrisen kan göra att det går fortare att segla längs kusten ändå. Ni har 250 - 300 M till Kalmar, Räkna med att ni kan snitta 9 knop, då har ni 25 -35 timmar att segla. Då måste det ju blåsa förstås. Med motor vet jag inte vilken fart ni kommer upp i. Väderprognosen verkar vis på 2-5 m/s så 9 knop kommer ni inte upp i. Fem knop kanske, vilket ger 50 - 60 timmars segling. Vilka vädersajter bör vi ha koll på? Jag använder oftast YR.no och lyssnar på radiovädret. Jag tycker det funkar bra på ostkusten. Vad bör jag ha med mig? Någon annan kanske kan hjälpa till, det är läggdags... Och säkert 1000 frågor till... Håll kontakten med nära och kära så att de vet var ni är och när ni ska komma fram till olika platser. Det är tryggt för dem och för er. Ha det så kul! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Har ni tur får ni undanvind. Är ni inte vana vid båten är det nog smart att segla inomskärs. Det är ju i stort sett söderut så det förlänger inte distansen så mycket. Till skillnad från svaret ovan så tror jag de flesta kattor är underriggade... Allt övrigt som Mackey skrev håller jag med om. Men blåser det så får man ändå upp farten. Där är den stora skillnaden från enskrovsbåtar ( blyfraktarna ) och det är att farten ändrar den skenbara vindvinkeln märkbart. Observera att om ni seglar högre än halvvind ungefär och får en rejäl by mot er så båten tar fart och börjar lova upp så MÅSTE ni styra mot och falla av. Tvärtom mot en enskrovsseglare där man kan lova upp och spilla ur vinden i seglen.... där tar kattan mer fart bara och man hamnar i ett riskläge, ur kontroll. Redigerad 24 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juni , 2015 Många "risklägen" bland inläggen här. Jag trodde dessa flerskrovsbåtar av större modell låg stabilare vid segling men det verkar som att råka ut för kapsejsning är stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juni , 2015 När jag skrev större menade jag större än katamaraner som jollar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Större moderna kattor är lite bredare och därmed lite stabilare än förra generationens kattor. Moderna kattor har också, ibland, längre skrov framför masten för att vaka bättre i sjögång. Men att kappsejsa är mycket ovanligt. Man kan tappa kontrollen utan att kappsejsa... Tänkte bara att eftersom ni inte var vana vid båten? Den modellen av Dacapo sägs i vart fall på Sailguide av enstaka ägare ha lite för lite bärighet i fören? Packa allt akteröver! Lycka till. Redigerad 24 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Juni , 2015 Jag håller med Funkis ang. över-/underriggning. Jag tänkte nog för mycket och det är aldrig bra... 40 m2 segel på en båt som väger 900 kg är rätt mycket, men troligen mindre än vad båten skulle kunna bära utan att välta så ofta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 24 Juni , 2015 Den viktigaste skillnaden mellan att segla flerskrov och enskrov är att om man seglar halvvind eller lägre måste man falla av om man får för mycket tryck i en by. Lovar man så blåser man omkull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juni , 2015 Sedan så var det länge sedan jag var gast ombord, vad gör en sådan? En gast gör vad kapten säger åt gasten att göra. Om ni är vänner så löser det sig. Se det som att ni är ute tillsammans och seglar men var alltid överens om vem som bestämmer. Men vad katten gör en gast om det inte finns nån kapten ombord som kan ge order!? Det är ytterst sällan som det finns en kapten på en fritidsbåt. I min 24-timmarsbesättning finns det en sjökapten, Den stackarn seglar alltid som gast tom de gånger vi seglar hans båt. Han vill helt enkelt inte va befälhavare under den typen av segling. Det är alltid jag som får stå som befälhavare. Skulle nog kunna kalla mig skeppare då jag har skepparexamen. På varje båt skall det finnas en befälhavare, som har det juridiska ansvaret och om det verkligen gäller är hans ord lag. För att bli kapten krävs det ganska omfattande utbildning och även sjömånader. Att man köper en roddbåt gör inte någon automatiskt till kapten. Vad man gör som gast!? Är man två man som skall segla en båt mellan två punker, så är ju den ene befälhavare, (i regel ägaren om man inte kommer överens om nåt annat) den andre kan ju kallas för gast. Skall man segla 250 - 300 distansminuter (jag har kollräknat och det stämmer ungefär) så får ju bägge gubbarna göra allt det som krävs för att segla båten angiven sträcka. Är man bara två man och bägge är lika erfarna så är det väl knappast nån som ger order till den andre vad man skall göra. Den som för tillfället står till rors kan ju kanske ibland ge nån order, tex att skota hem genuan lite, eller att man skall slå eller "sätt på kaffet". Sen kan man ju ha lite specialuppgifter ombord. Av någon outgrundlig anledning får jag alltid va kock när jag seglar med mina kompisar. Som hämnd brukar jag kolla på min läsplatta med digitalt sjökort, att befälhavaren navigerar rätt. Det har hänt att han villat bort sig. Vad bör jag ha med mig? Vad skulle du spontan ta med dig om du skulle ut och segla 250 till 350 distansminuter!? Dvs några dygn. Själv skulle jag tagit med mig ett seglarställ, Byxor och jacka som tål både regn och skvätt. Min seglaväst med inbyggd livsele. Livlina med tre krokar. Att jag tar med seglarvästen är att den är ganska skön att ha som just en lite värmande väst, som ju dessutom har selen inbyggd. Sen skulle jag ta med mig min flytoverall.Det kan bli kallt på havet. När jag har med mig flytoverallen tar jag också med mig en uppblåsbra flytväst med inbyggd sele. Skall man fram på däcket skall man alltid ha möjlighet att koppla sig. Kläder som täcker allt från strålande solsken till svinkallt. Det är ju flerskiktsprincipen som gäller, så det blir ju inte så väldigt mycket, men i alla fall ett ombyte. Stövlar och skor. En omgång av kläderna har man ju på sig när man reser, tex seglarjack eller ev bara ett fiberställ - ja det kallas ju nåt annat nu för tiden - och skorna Jag har alltid med mig ett underlakan, sovsäck och en kudde. Man kan ju fuska och bara ha ett örngott och stoppa mjuka kläder i. Brukar alltid lägga underlakandet ovanpå kojmadrassen. Det är ju ofta främmande båtar man seglar och vill ju inte "skita ner" i onödan. Brukar packa i en segelsäck (eller nån mjuk väska som man kan stuva undan) och det skall inte va mer än att man orkar bära. Sen brukar jag ha med mig en massa annan skit; Min kikare med inbyggd pejlkompass, en liten handburen GPS som går på batteri, en tångampermeter (som man ju kan mäta allt med - vad är en elektriker utan ett mätinstrument!?), minimalt med handverktyg. Läspatta, min bärbara dator och min rauter till mitt Net1-abbonemang. (man måste ju kunna tjöta på Maringuiden även om man är ute och seglar) En konverter, så jag kan göra 230 volt från 12 volt. Ett grenuttag, lite eltape mm. De gånger jag seglar med våran vegetarian, en eller två burkugnar. Den viktigaste skillnaden mellan att segla flerskrov och enskrov är att om man seglar halvvind eller lägre måste man falla av om man får för mycket tryck i en by. Lovar man så blåser man omkull Vad jag har förstått av seglarkompisen Kalman, är det precis så som Jonas P skriver. Synd bara att Kalman är på väg söderut, (han skall avvika till nåt ställe strax öster om nån grisaktig fyr) annars hade han säkert följt med och seglat båten, åtminstone en del av sträckan. Han älskar att segla katamaran. Har du tusen frågor till - skall du verkligen ge dig ut och segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 24 Juni , 2015 De gånger jag seglar med våran vegetarian, en eller två burkugnar. Jag gillar också att långsegla med vegetarianer, då har man ju nödproviant om man skulle bli skeppsbruten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juni , 2015 De gånger jag seglar med våran vegetarian, en eller två burkugnar. Jag gillar också att långsegla med vegetarianer, då har man ju nödproviant om man skulle bli skeppsbruten. Det var rått. Fast vete katten om det är så läckert med nåt som är gammalt och uppväxt på morötter och böner. Säkert både senigt och segt - det är han i alla fall på utsidan vad man kan förstå. Står ut med det mesta och ger sig aldrig. Förlåt K. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 24 Juni , 2015 Tack alla för era svar och utsvävningar, då vet jag ungefär. Jag håller dock inte med om att en katamaran är lätta på att kapsejsa och volta framåt, ja, en hobiecat voltar skitlätt och kantrar och även andra extremsegelkatamaraner som en besättning utmanar allting till bristningsgränsen. Att såna båtar kapsejsar och hamnar med ändan i vädret, det köper jag, men knappast en familjeseglare. Denna har ju även sänkköl så den kan ju bli över 1 meter på djupet och har ju därmed ett större motstånd till en kapsejsning. Det som dock är, är att den har inget högt fribord, och den kan stampa i sjön och och det kan slå så jäkla hårt att det känns rent ut sagt obehagligt. Sedan så får man ju, eller rättare sagt ska man segla utmed sin begränsning och sin kunskap och hantera båten därefter. Väl? Och blir vinden för jobbig och det känns helt förfärande och riskfyllt, ja då får vi reva och försöka komma i lä... Men jag tror och hoppas inte på några sådana problem. Men jag måste tillägga att när det regnar så öser det ner... Jag är ju arbetslös sedan lång tid tillbaka och idag när jag håller på o packar så ringer det en AG som vill att jag skall börja jobba för dem från och med imorgon. Men de accepterade till slut att jag inte är tillgänglig på fre, lör, sön och måndag, så jag jobbar för dem imorgon och på tisdag. Sedan en halvtimme senare så ringer min referens o frågar om jag vill köra sima för dem i nästa vecka och framåt... Känner mig just nu lätt mållös! :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 Det är väl bara att jobba när det erbjuds? Att gå hemma ger inga pengar att bygga båt för. Som du redan har antytt så ger A-kassa knappt mat på bordet. Nu är jag själv inte med i varken A-kassa eller fackförbund och sedan i morse klockan 05:00 utan arbete så just nu är det semester! Ska dra igång med egen firma och hyra ut mig själv senare i höst så framtiden ser ändå hoppfull ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 "Ska dra igång med egen firma och hyra ut mig själv senare i höst så framtiden ser ändå hoppfull ut." Är det lagligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 "Ska dra igång med egen firma och hyra ut mig själv senare i höst så framtiden ser ändå hoppfull ut." Är det lagligt? Det kallas för bemanningsföretag och är en gråzon med svarta inslag. ( obs, skämt om ingen förstod det ). Som gammal lastbilsförare så finns det alltid möjligheter och jag har inte varit arbetslös en endaste vecka sedan jag tog mitt kort 1983. Vill man jobba så finns det jobb, så enkelt är det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Jaja, tänk bara på att skydda dig ;) Visst finns det jobb men de som står utanför arbetsmarknaden verkar ha svårare att hitta något. Jag tror inte det är något fel på de som inte har jobb men samhället verkar tro det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 Man skyddar sig med försäkringar i form av drulle, sak och ansvar. En privat sjukförsäkring kan vara bra oxå. Det svåra med att gå den egna vägen i transportbranschen är att hitta rätt prisläge där man kan tjäna pengar men ändå vara attraktiv för kunden. Att bara hålla i en ratt kan ju även ytlänningarna numera klara av även om många svenska storkunder kräver en fungerande kommunikation på svenska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 24 Juni , 2015 Vill man jobba så finns det jobb, så enkelt är det. Det där stämmer inte... Jag är fullt utbildad lastbilschaufför med alla behörigheter utom just ykb. Jag är i stort sett död på den marknaden, jag kan kanske räkna med att jag kan få ett jobb som varar året ut, men sedan är det stopp. Och jag har sökt mängder av lastbilsjobb, lämnat spontanansökningar, vart o besökt dem och en massa andra grejer, men jag får inget jobb inom den branschen, förrän nu! Och det jag har fått erbjudande om är bara semester-vick... Och jag vill verkligen arbeta, inte tu tal om något annat. Men om man hamnar på utsidan så är man utfrusen. Men det är troligen inte så lätt för någon att förstå om man inte sitter i skiten själv, om man har mängder med kontakter och har lätt för att prata... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juni , 2015 Vill man jobba så finns det jobb, så enkelt är det. Det där stämmer inte... Jag är fullt utbildad lastbilschaufför med alla behörigheter utom just ykb. Jag är i stort sett död på den marknaden, jag kan kanske räkna med att jag kan få ett jobb som varar året ut, men sedan är det stopp. Och jag har sökt mängder av lastbilsjobb, lämnat spontanansökningar, vart o besökt dem och en massa andra grejer, men jag får inget jobb inom den branschen, förrän nu! Och det jag har fått erbjudande om är bara semester-vick... Och jag vill verkligen arbeta, inte tu tal om något annat. Men om man hamnar på utsidan så är man utfrusen. Men det är troligen inte så lätt för någon att förstå om man inte sitter i skiten själv, om man har mängder med kontakter och har lätt för att prata... Jo - det är många som förstår dig precis och vet hur det fungerar - bl.a jag. Har varit arbetslös tre gånger. Om man bestämt sig för att göra nåt speciellt nån dag, nog katte ringer man från arbetsförmedlingen att det tex kommer en båt från Kanada med skitfisk till mikköket, som skall lossas just den dan. Fast jag hade tur den gången (på 1970-talet). Halva båten var lastad med djupfrysta blåbär och lingon i 50 kg säckar, som man lastade över på lastbil och körde till destinationen. Jag hamnade i blåbär och lingorummet. Så mycket blåbär och lingon har jag aldrig plockat på en da. Det allra bästa var att jag slapp rensa bär när jag kom hem. Sen finns det en del människor med en viss läggning som alltid kan sälja sig själv. Känner i alla fall en. Han får alltid jobb, precis som pseudonym. I samma bransch också. Du har inte funderat på Norge. Smoegen här på MG jobbar som långtradarchaufför i Norge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 Ursäkta om jag trampade på en öm tå, men jag håller fast vid mitt påstående. Speciellt nu när YKB kommer att välta transportbranschen därför att generationen som går i pension nu inte tänker ta YKB så faller den gamla seden att man kan köra lastbil efter pensionen tills man är över 70. Där kommer det att försvinna flera tusen svenska chaufförer. Då hamnar vi i en situation där helt nyutexaminerade helt utan erfarenhet sätter sig i 24 meters ekipage och gör vägarna än farligare än de är idag, för det är faktiskt så att kunnande och erfarenheten kommer med åren i den här branschen. I andra branscher är det tvärtom att ju färskare kunskaperna är ju attraktivare är man på marknaden. Sedan kostar inte en YKB 50000:-, var har du fått det ifrån? Att du inte vill köra kylvaror försämrar dina möjligheter att få jobb då det är där de finns och där gör man mer pengar om man nu inte vill dra till Norge. Jag valde just nu att säga upp mig själv för att göra något åt saken om trivsel på arbetsplatsen. 7-4 jobb förekommer knappt inom transport utan där jobbar man när tillfälle ges. Vill du ha jobb kan jag ordna det redan imorgon till dig då jag satt som transportledare ett år innan jag valde att gå ut igen och köra. Åkeriet jag var på nu har 65-70 anställda och söker folk mest hela tiden. 25 egna fräscha bilar och bemannar för flera andra åkerier gör dom oxå. Jag har ju sett dig tidigare ute i trafiken och kan med glädje hjälpa dig till ett jobb om du vill det? Skicka mig ett PM isåfall så löser vi det. Sima branschen är som löstrailer helt förstörd av oseriösa aktörer som bara vill dumpa priserna vilket gör att i varannan bil sitter icke svensktalande chaufförer. Ursäkta detta inlägg på ett båtforum och speciellt i din tråd om att gasta på en katta. Jag ska själv ut och kappsegla denna helgen i "Bohusracet" på en X-332 med endast 2 man i besättningen kommer det att bli en jobbig helg. Ha det bra R och hoppas att det löser sig för dig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 24 Juni , 2015 Sedan kostar inte en YKB 50000:-, var har du fått det ifrån? Jag kollade med Yrkesförarcentrum i Mölndal om detta i våras. För jag tänkte att jag kanske kunde ta det själv privat, för att öka mina chanser på ett jobb. Och det var 5 utbildningstillfällen som vardera tog 8 timmar och som kostade 8000:- + moms. Inte en summa jag var särdeles förtjust i att lägga ut privat... Och jag har hört samma summa av min förra AG när han beklagade sig över utgifterna för denna utbildningen, även om det är avdragsgillt, så skall ju först summan betalas innan man kan dra av den, och han hade 35 anställda, så han svor ve och förbannelse över denna avgift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 24 Juni , 2015 7-4 jobb är den typen av arbete jag har haft konstant inom transportbranschen sedan 1989. Jag har endast i undantagsfall haft arbetstider på andra tider än just denna. Sedan så kan inte jag köra bil och släp, även om jag har den bokstaven. Jag har aldrig lärt mig det och jag hatar det. Skall jag köra bil och släp då skall det vara dragbil och trailer. Men mestadels i mitt yrkesliv har jag kört singelbil. Och jag är en varmblodig människa och jag har jobbat på fryslager och det finns fan inget jävligare arbete, speciellt inte när det är sommar och sol och kring 25 grader varmt ute. Men men, jag har min åsikt kring arbetet inom transportbranschen, du har din. Tydligt är att vi har inte arbetat på samma planet du och jag. Vi kommer inte komma till ett tillstånd av samförstånd inom detta ämne, så nu släpper vi det och går vidare med tråden som handlar om att segla gast på en katamaran... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Ett sista inlägg bara från mig då. jag gjorde en snabb sökning på "priser på YKB" och tog en i högen bara. Du som jag kan ju tillgodoräkna oss erfarenhetstid och då räcker det med 35 timmar kurs. Då kostar den 6000:-. Skulle du börja inom branschen idag så kostar den från ca 30000:- för 140 timmar. Om man tar den i gymnasieskolan så är den på 280 timmar totalt. http://farstatrafikskola.com/prislista/prislista-ykb/ http://gronlunds.se/solna/privat/yrkesutbildningar/transport/ykb/priser Redigerad 24 Juni , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Juni , 2015 Nu hänger jag inte med, vad har YKB med att gasta på en katamaran att göra? ;-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Juni , 2015 ... Jag håller dock inte med om att en katamaran är lätta på att kapsejsa och volta framåt, ja, en hobiecat voltar skitlätt och kantrar och även andra extremsegelkatamaraner som en besättning utmanar allting till bristningsgränsen. Att såna båtar kapsejsar och hamnar med ändan i vädret, det köper jag, men knappast en familjeseglare. Just DaCapo 21 har en tendens att vilja välta framåt har jag hört. Jag passade nu på att kolla lite extra och det verkar vara så. Det finns de som är förlängda för att få bättre bärighet i fören och det finns en XL-version som har bättre bärighet från början. Denna har ju även sänkköl så den kan ju bli över 1 meter på djupet och har ju därmed ett större motstånd till en kapsejsning.DaCapon har väl ändå centerbord, eller? Oavsett vilket så spelar det ingen roll. 900 kg väger båten och inte mycket av den vikten kan finnas i en köl. ....Ni får säkert en trevlig resa och risken att "välta" kan inte vara stor i de vindar som förutspås de närmaste dagarna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2015 Det har skrivits en del om DaCapo 21 http://forum.hamnen.se/forum/klassf%C3%B6rbund-b%C3%A5tklubbar-m%C3%A4rkesklubbar-etc/flerskrovs-snack/4320-dacapokattor Det är tydligen en sårbar segelbåt då det går vågor och tillverkningskvaliteten kan vara varierande. Se till att ni har en mycket bra motor och mycket bensin eftersom hon kryssar inget vidare. Räkna även kallt med att bränsleförbrukningen kan lätt fördubblas i "kraftig" motvind framför allt om man har en gammal 2-taktare. Frågan om bränsleförbrukningen kan mer ä fördubblas då? Om det är lika illa med bränsleförbrukningen i motvind med en modern 4-taktara känner jag inte till, men tror inte att det är fullt så ila.. Självklart hoppas jag på medvind och att det kommer gå bra för er samt passar på att pusha för att slöra istället för att länsa även om det skulle vara den kortaste vägen att länsa. Jag tror att de allra flesta flerskrovsbåtarna mer eller mindre dör, när man länsar med dem! Uppmana båtägaren att gå med i sjöräddningssällskapet eller annan organisation men kolla FÖRSTt om assistans ingår i båtförsäkringen. Man kan lätt hamna i ett utsatt till sjöss om något skulle gå på tok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juni , 2015 Hej Bonus Vita! Det var mycket snack här om lastbilar. Ykb går inte ut förrän nästa år mitten september för lastbilar. 15 sept i år för bussar. Ssjälv skall jag försöka ta "kursen" snarast, före 15 sept i år å då får jag ha det kvar det för både buss å lastbil. Vad man inte säger är att man får köra fortfarande men utan betalning så att säga.Dvs inte yrkesmässigt. Men nu var det kamaran. DaCapo är en äldre modell. Den är något smalare än de som görs idag samt många är hemmabyggen åsså. Men den var populär på sin tid. Rent allmänt, precis som sagt, man faller av å sätter fart för hon kan inte lova å därmed luta å på så vis tappa vinden ur seglen som en kölbåt. Poängen är ju att den inte lutar! Även på slör kommer man ganska snart upp i halvvind å sedan kanske bidevind. I princip så seglar man nästan alltid bidevind. Nu pratar jag om den skenbara vinden, det är den man skotar på. Det som är annorlunda för övrigt är att man känner inte riktigt lika bra när det börjar pipa i å får inte en varning genom krängningen att nu är det för mycket segle uppe i förh. till vinden. Båten kränger ju inte. Hon rör sig, hur skall jag säga, sladdar med aktern. Minns fortfarande min första seglats ombord på en katamaren, det var en överraskande upplevelse hur hon rör sig jämfört med kölbåt. Å skroven rör sig inte heller inbördes utan hela båten glider mjukt över vågorna. Däremot kan båten doppa näsan lite, kallas för Hobby Horsing, Gunghäst. Ofta känner man igen en katamaran på långt håll just genom den rörelsen. Sedan skulle jag vilja sätta stopp för en massa villfarelser å fördomar om katamaraner. De ÄR säkrare än andra båtar. Moderna katamaranern sjunker inte, inte ens om de är vattenfyllda! ` Å snälla, de välter inte! Jo, visst har några vält, men procentuellt är det väldigt många fler enskrovare som vält, tappat kölen, sjunkit å förlist helt enkelt. Om hon välter så beror det inte på att vågorna el vinden har gjort sitt. Nä, konstigt nog så är det farten som gör det. Om läskrovets nos dyker ner under en våg så blir det tvärnit, skrovet trycks ner under vattnet å bromsar hela ekipaget samtidigt som den börjar lite. Å se då kommer den sk centrifugalkraften å snurrar runt hela båten så hon dyker ännu mer å visar upp "botten" mot vind å vågor. Först då hjälper en våg el vindby till att välta över resten av skrovet. Men observera, detta inträffar ytterst sällan å de gånger det hänt här i Sverige har det varit smala gamla båtar som seglades felaktigt. Moderna båtar har större bärighet i fören å håller hela båtens tyngd på ett skrov. Nu kanske ni förstår varför man faller av å vänder baken mot vinbyn. Det skall vara bra mycket mer än en kuling å kanske bortåt "Estoniavågor" innan detta uppstår i våra vatten. Med andra ord, hon snubblar över sin för å tvärnitar å centrifugalkraften svänger runt båten så hon kan välta. (För er som har spakat liten flygplan själva, lite som när man kommer i spinn så "byter" roderverkan plats å för att komma ur spinnet måste man ge roder åt fel håll. Som att försöka gå in i spinnen ännu mer, det känns väldigt ologiskt. Samma med katamaran, fall av å hon reser upp sig. Lova å hon dyker ännu mer. Hängde ni med? Men nu talar vi alltså om extrema situationer som förkommer ytterst sällan.) Tipset att lasta i aktern å inte i fören kan hjälpa en del på äldre båtar. Sedan skall man tänka på att skotet får aldrig sitta fast, man skall kunna släppa det med ett ryck, blixsnabbt. De allra flesta är dessutom som sagts tidigare underriggade. Riggen är mycket starkare för att hålla för de stöt/punkt- belastningar som kan komma för båten kan ju inte kränga undan som sagt. Så slutligen sticksvärdet eller centerbordet. Har för mig att DaCapo har ett centerbord midskepps. Inget bra ställe. Men hon kan vara ombyggd. Annars så skall man ha så lite sticksvärd/centerbord nere som möjligt. Man skickar ner det på lovartsidan. Tänk lite som att det liksom hakar i vattnet å hindrar avdrift. Om det är på läsidan kan skrovet liksom snubbla över. Vad man skall ta med? Samma som när man seglar vanligt. Vad gasten gör? Jo han/hon får göra allt som inte skepparen gör eller glömt eller inte vill göra. Skämtar. Oftast sköter man förseglet samt springer upp å däck å fixar saker. Ordnar linorna vid förtöjning, viker segel i hamn. Tvättar toan å diskar i hamn. Avlastar skepparen så den känner sig fri. För övrigt så måste gasten anpassa sig mentalt å vara den som "lyder", På en båt MBL-ar man inte, i synnerhet när det är kris. Konsten är att om man ser att skepparen gör fel eller inte förstår situationen å tar fel beslut att då agera rätt å rädda det hela utan att skämma ut skepparen. Han har ju "alltid" rätt. Med andra ord, vanlig "pyskålågi". Men jag varnar, det tar på krafterna. Bäst går det om man känner varandra å har lärt sig att acceptera varandras egenheter för då behöver man inte "stå ut" med dem så att säga. Å det går inte att vara flera "skeppare" samtidigt. Förr eller senare skär det sig. Däremot måste man lyssna på varandra å bedömma situationen å se om det som gasten säger kan vara bättre än det som skepparn tänkt sig. Eller tvärtom. Eftersom Thallatha har nämnt mig vid namn här så undrar några av er som inte känner oss vad vi skämtar om. Det funkar bra med Thallatha ombord, för när han är besvärlig skickar jag ner honom under däck å där får han hålls med sin padda å dubbelkolla sjökortet/kursen el skala potatis. Så är vi båda nöjda. Å piper det i å vi andra behöver en extra hand uppe på däck så kallar vi upp honom. Å när vi tröttnat på "leken" så får han sitta till rors själv å vara skeppare. Då är han sååå....lycklig..... Ta inte illa upp Thallatha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 24 Juni , 2015 Tänkte bara berätta att jag inte tycker att off topic är något som alltid är av ondo. I vissa fall, som i den här tråden, ger det en personligare ton och en större förståelse för olika personers olika personligheter. Segla lugnt, och jag hoppas att det ordnar sig med kneg! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Eftersom Thallatha har nämnt mig vid namn här så undrar några av er som inte känner oss vad vi skämtar om. Det funkar bra med Thallatha ombord, för när han är besvärlig skickar jag ner honom under däck å där får han hålls med sin padda å dubbelkolla sjökortet/kursen el skala potatis. Så är vi båda nöjda. Å piper det i å vi andra behöver en extra hand uppe på däck så kallar vi upp honom. Å när vi tröttnat på "leken" så får han sitta till rors själv å vara skeppare. Då är han sååå....lycklig..... Ta inte illa upp Thallatha! Nu skall du va snäll annars kanske du inte får låna min stora seglarjacka att kränga utan på din lilla, när det regnar och du tycker det är kallt, och blir du riktigt elak kanske jag finstrimlar ner lite bacon i morotsgratängen. När jag och Kalman seglar ihop brukar jag mest sitta nere i akteränden på nån salongskoj, hopkrupen med en spann mellan knäna. Kom ganska snart på att det var praktiskt att sätta i en plastpåse i spannen. Då var rengöringen efteråt betydligt lättare. Man fick alla morotsskal, palsternacksskal, potatisskal, lökskal mm mm direkt i påsen och slapp gräva ur dem ur spannen och ha ner dem i en plastpåsen. Man skall va lat när man arbetar. Kallar upp mig till styråran, det gör ni bara - du och lättmatrosen - när ni fryser så mycket så ni vill komma ner i den goda värmen i ruffen. Redigerad 24 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2015 DaCapo 21 är varken någon Hobie16 som dyker /välter lätt om man gör fel i måttliga/hårdare vindar eller någon välbyggd modern Lagoon som lär tåla det mesta. Läs länken: http://forum.hamnen.se/forum/klassf%C3%B6rbund-b%C3%A5tklubbar-m%C3%A4rkesklubbar-etc/flerskrovs-snack/4320-dacapokattor som jag tidigare bifogade i denna tråd och fundera över om det är något att oroa sig över när vågorna slår så hårt mellan skroven att man kan börja fundera på . Hur starkt är bygget/materialet egentligen om man upplevde det så som man har beskrivit det.i tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser