Sterner 0 Postad 23 Juni , 2015 Hej! Har testat det mesta! Nu så har jag gnista på bägge stiften! Det verkar som att motorn får soppa.. Det luktar soppa om stiften efter ett tag försök... Vad kan vara fel förutom det? Det enda jag kan tänka på är startmotorn... Jag tycker att den är "trött" och drar runt motorn lite väl sakta.. Sedan tycker jag det ser ut som att startmotorn har läckt ut lite grönt.. Ser ut som ärg.. Kan man kolla startmotorn på ngt enkelt vis?.. Har ni några tips? Tack på förhand! Mvh, Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 23 Juni , 2015 Vad är det för motor? Du har kollat batteriet? Även ett "fulladdat" batteri kan vara trasigt/kass. Enklaste sätt att utesluta detta är att ta ett bilbatteri som du vet fungerar och prova med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 23 Juni , 2015 Ja tyvärr har jag kollat det. Har 6 batterier då jag trollar en hel del med elmotor. Har testat 3 av dem.. + kopplat samman 2 för att få lite extra kräm.. Tack för svaret iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 23 Juni , 2015 Just ja glömde svara på Motor! Det är en Johnson 60hk från -82. J60ecnm är koden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 23 Juni , 2015 Kastat om tändkablarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 23 Juni , 2015 Kan det spela roll? Den övre tändkabeln går från övre tändspolen till övre stift och undre till undre.. Borde väl vara rätt? men lätt värt ett försök imorgon att skifta dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 23 Juni , 2015 Japp, det kan spela roll, men den brukar tända till efter att man försökt en stund, kraftigt. Med bensin+gnista+kompression ska den gå igång, enkelt uttryckt. dock är det inte hela sanningen. Är bensinen gammal? Testa med ny. Är gnistan kraftig? Jag har själv råkat ut för (och även andra här på forumet) att kilen som sitter under svänghjulet gått sönder, vilket har orsakat att svänghjulet vridit sig och resultatet blir att motorn levererar tveksam gnista i fel läge vilket kan orsaka problemen du upplever. Hur som helst, jag skulle börjat kontrollera om du som sagt råkat kasta om tändkablarna i första läget. Lycka till! MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 24 Juni , 2015 Japp, det kan spela roll, men den brukar tända till efter att man försökt en stund, kraftigt. Med bensin+gnista+kompression ska den gå igång, enkelt uttryckt. dock är det inte hela sanningen. Är bensinen gammal? Testa med ny. Är gnistan kraftig? Jag har själv råkat ut för (och även andra här på forumet) att kilen som sitter under svänghjulet gått sönder, vilket har orsakat att svänghjulet vridit sig och resultatet blir att motorn levererar tveksam gnista i fel läge vilket kan orsaka problemen du upplever. Hur som helst, jag skulle börjat kontrollera om du som sagt råkat kasta om tändkablarna i första läget. Lycka till! MVH Sjöberg Tack för input! Ska ut och försöka idag bara det slutar regna Soppan är ny... Jag har ingen erfarenhet av gnistor egentligen men upplever den som ganska kraftig. Det enda jag tänker på är startmotorn.. Den drar ett halvt varv är still 1-2 sekunder sen så drar den ett halv varv igen.. Så håller den på. Är det "normalt" eller borde den gå snabbare? Tacksam för all hjälp! Mvh, Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 24 Juni , 2015 Nej, det låter inte normalt. Kollat anslutningarna mellan batteri och startrelä/solenoid, och vidare till startmotor. Mätt spänning vid startmotor vid startförsök? Låter som om det snarare är där du har felet. Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 24 Juni , 2015 Nej, det låter inte normalt. Kollat anslutningarna mellan batteri och startrelä/solenoid, och vidare till startmotor. Mätt spänning vid startmotor vid startförsök? Låter som om det snarare är där du har felet. Sjöberg Hej igen! Vilken spänning ska man ligga på vid start ungefär?.. Har 12,65V direkt på Batteriet när jag mäter men det kommer väl säkerligen droppa en hel del när jag vrider på nyckeln. Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 24 Juni , 2015 Hej, Har inga siffror i huvudet, men den bör ju inte sjunka allt för mkt för då orkar den inte dra runt. Kollat anslutningar till startmotorn och kabelkontakterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser