Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Natalea

Sjövattenkylning

Rekommendera Poster

Hej

Förmodar att principen är lika för alla sjövattenkylda motorer, i mitt fall gäller det en marinkonverterad B20 (aq130)

där tempen går upp på rött efter någon minut på tomgång.

när jag lossar slangen till insuget i impeller huset så skvalpar det ut hett vatten ur den slangen, borde det inte vara kallt vatten från sjön som kommer ur den slangen ?

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förmodar att principen är lika för alla sjövattenkylda motorer, i mitt fall gäller det en marinkonverterad B20 (aq130)

där tempen går upp på rött efter någon minut på tomgång.

när jag lossar slangen till insuget i impeller huset så skvalpar det ut hett vatten ur den slangen, borde det inte vara kallt vatten från sjön som kommer ur den slangen ?

//

Har du öppnat kylvattenintaget(genomföringen i skrovet)?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den är öppen, blåser jag i slangen så hör jag att bubblar utanför i vattnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte du som lossade skruven som håller kammen i impellerpumpen under gång?

Du har nog inte skruvat fast kammen efter den manövern, utan kammen roterar med impellern, dvs ingen pumpcykel kommer till.

Kalle

Ett litet tips håll frågan i en och samma tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Kolla så att inte pumpen är ett halvt varv felmonterad. Om den är det så pumpar den åt fel håll.

Ingemar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Kolla så att inte pumpen är ett halvt varv felmonterad. Om den är det så pumpar den åt fel håll.

Ingemar

Hej Ingemar

Hur ser man att den är felmonterad ?

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte du som lossade skruven som håller kammen i impellerpumpen under gång?

Du har nog inte skruvat fast kammen efter den manövern, utan kammen roterar med impellern, dvs ingen pumpcykel kommer till.

Kalle

Ett litet tips håll frågan i en och samma tråd.

Hej Kalle

Det stämmer att det var jag som lossade den, tar med mig tipset om en och samma tråd...Kammen sitter som den ska och impellern är hel och fin, jag såg Ingemar tips om eventuell felmontering och ska forska vidare den vägen

andra förslag på vad som kan fela ? Ursprungsfelet var ju droppande läckage innanför impellerhuset

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Anslutningarna för slangarna ska vara i nerkant på pumpen när den sitter på motorn.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Anslutningarna för slangarna ska vara i nerkant på pumpen när den sitter på motorn.

Ingemar

Hej igen Ingemar

Ok, den sitter som den ska och satt innan jag demonterade, jag blir inte klok på det här...Igår när jag startade motorn så gick tempen upp på rött som tidigare men med skillnaden att nu skvalpade det kallt vatten ur slangen som går in i pumpen från sjön, tidigare har det varit hett vatten när jag har lossat på den. Famlar lite i blindo i hur jag ska gå vidare med detta, tar gärna emot tips och råd...

Kan det uppstå luftfickor någonstans ?

Tempgivaren är visserligen bytt för 2 år sedan, men kan man funktionstesta den på något enkelt sätt ?

Om jag demonterar termostaten kan jag då trycka igenom vatten i systemet om jag kopplar på vattenslang efter impellerpumpen och var ska jag då rimligtvis se det komma ut ?

//

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Ingemar

Hej igen Ingemar

Ok, den sitter som den ska och satt innan jag demonterade, jag blir inte klok på det här...Trodde jag..... Kollade idag och du hade helt rätt Ingemar, pumpen satt upp och ner, tog väl 5 minuter att vända på den och hallelulja allt fungerar igen

Stort tack för all hjälp !! Verkligen

Ha det fint

//

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...