skylarker 2 Postad 23 Juni , 2015 Har köpt en begagnad furlexrulle som är monterad och allt. Ringde till en marina och frågade vad det skulle kosta att få den fastsatt, de svarade att de tar 750 spänn i timmen och att det skulle ta ca 5-6 timmar. Kan det verkligen ta sa lång tid? Det skulle kosta nästan lika mycket som jag betalade för rullen. Så jag undrar om någon annan har satt på en rulle själv och om det är svårt? Vad behöver jag tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juni , 2015 Har aldrig monterat nån Furlex - fast jag har en på en av mina båtar. Har däremot monterat både Hood och ett antal Plastimo. Har bara köpt plastimorullar de senaste åren pga priset. Montera de rullarna är inte speciellt svårt. Borde väl finnas monteringsanvisnng på nätet och hos tillverkaren Selden för Furlex. Med nya Furlexrullar brukar levereras ett nytt förstag, då tillverkaren tycker att man skall byta förstag när man monterar rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 23 Juni , 2015 Jag köpte montering till min nya rulle, det kostade 1600:- men då körde han oxå hela vägen ut på vindö, och det tog sin tid. Behöver den anpassas för din båt (längd på profil etc? I så fall tar det ett par-3 timmar, kommer den från en lika dan båt så behöver du ju bara en mastkran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 23 Juni , 2015 Nej tror den passar redan, och den är redan ihopsatt så jag ska bara sätta fast den. Kan man inte klättra upp i masten och göra det då? Men då kan man ju inte ta loss förstaget innan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 23 Juni , 2015 Teoretiskt sätt så kan du väl klättra upp i masten MEN jag skulle inte vilja göra det. Du måste sätta t.ex. spinackerfallet som "stand in" för förstaget och beroende på vad det är gjort av på din båt så är risken att det blir svajigt med en människa hängandes i masten. När du säger ihopsatt så förutsätter jag att profilen sitter på ett förstag som är anpassat för din båt. I så fall så behöver du bara ta dig till en mastkran eller ta ut en kranbil (behöver inte kosta mkt om de är i närheten), sätta spinackerfallet som provisoriskt förstag, lossa förstaget och sätta dit det nya. Eller låta marinan göra det, det är ett 20 minutersjobb om allt är ihopsatt som du säger. Det är en enkel sprint uppe i masten precis som nere på däck. Offerten på så mkt tid de gav dig måste vara baserad på nymontering, från låda till klart. Men 3 timmar bör räcka även för det, gjorde det iaf för killen som hjälpte mig och han stressade inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 24 Juni , 2015 Tackar för svar! Det finns en madtkran inte så jättelångt från mig, undrar vad det kan kosta att hyra den? En annan grej jag undrar, killen jag köpte den av säger att jag borde sätta en vantskruv mellan däck och rulle för att få upp rullen i lagom höjd, men har nu sett att andra säger att man inte ska vantskruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 24 Juni , 2015 Man struntar i mastskriven med furlex (och de flesta rullar) för att tappa mindre segel (lite segelyta försvinner iom att rullen tar upp lite plats. Nu kanske det är så att förstaget blir för kort om du inte använder vantskruv. Kolla upp på sailguide, vilken längd på förstag hade båten som han hade rullen på och vilken längd har din, sedan kan du bara mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 25 Juni , 2015 Jag var precis iväg tillsammans med rullens gamla ägare för att sätta fast rullen på min båt. Den visade sig vara för kort för att fästa direkt i masten, typ 70 cm, men han säger att när han hade rullen så hade han den upphissad i ett fall samtidigt som han hade det vanliga förstaget kvar. Kan man verkligen göra så, ska inte rullen fungera även som förstag? Annars måste jag ju ha två fall, ett att hissa upp rullen med och ett till seglet. Kan man annars köpa extra delar så att rullen blir längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 25 Juni , 2015 Är detta förresten en modell 100? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 873 Postad 25 Juni , 2015 Har köpt en begagnad furlexrulle som är monterad och allt. Ringde till en marina och frågade vad det skulle kosta att få den fastsatt, de svarade att de tar 750 spänn i timmen och att det skulle ta ca 5-6 timmar. Kan det verkligen ta sa lång tid? Det skulle kosta nästan lika mycket som jag betalade för rullen. Så jag undrar om någon annan har satt på en rulle själv och om det är svårt? Vad behöver jag tänka på? Även med en firma som ska göra jobbet så kommer det att krävas mastkran. Om ditt nya förstag med profilen är för kort så skulle jag rekommendera att skaffa "en förlängningsstropp" av riggvire. Enkelt hål i ena änden och gaffel i den andra så att den kan skarvas med öglebult. Använd inte schackel att skarva med. Eventuellt komplettera med en vantskruv nertill för justering. För att få mått på längden på förstaget så kan du mäta med fockfallet. Om det är svårt/riskabelt att hissa upp i mastens så går det ju att lyfta ner hela masten för monteringen - bara du kommer åt mastkran. Om profilen är för kort - hur kommer ditt försegel att passa? Och sedan måste du sy om förseglet med ett speciellt band för att kunna mata in det i profilen. Pistolhakarna måste bort! Segelmakarna brukar vara stressade vid den här tiden på året så se till att alla stegen faller på plats innan du byter till profilen. Annars blir det kanske ingen segling i sommar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 25 Juni , 2015 Jag har tillgång till mastkran nu och segel till rullen som passar. Men det ser amatörmässigt ut att ha det som jag förklarade i mitt senaste inlägg, rullen upphissat i ett fall. Får väl kolla upp det där med förlängningsstropp. Rullen är säkert en meter för kort. Tack så mycket för förresten till alla som svarar en nybörjare som mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juni , 2015 Upphissad i ett fall visar ju vad det var för kille du köpt rullen av. Du får väl byta förstag, eller montera rullen på ditt gamla förstag och då kan du ju komplettera med en bit förstagsprofil. Det är väldigt viktigt att fallet har rätt vinkel mot förstaget. Om inte kan du dra av förstaget när fallet snor sig runt förstaget. Det har hänt mig när jag glömde att montera fallavledare, när jag seglade förbi den då, av mig, kända klättringsbara mastkranen. ca 50 distansminuter hemifrån. Sen har det visat sig att det finn en klättringbar mastkran 8 distansminuter hemifrån. Fast ibland undrar jag om det verkligen lönar sig att köpa billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 25 Juni , 2015 Oj, jag skulle inte rekommendera att ha den i ett fall. Jag skulle ta ner befintligt förstag och sätta profilen på detta, du kan köpa en extra bit profil hos alla som säljer furlex (Boding, Benns etc). Var har du båten någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 25 Juni , 2015 Nej till och med jag kunde se att det inte verkade vidare smart. Håller ju på att rusta båten för långsegling, lite ordning måste det vara. Men det var skönt att höra att man kan förlänga det. Eftersom jag inte satte ihop rullen så har jag ju ingen aning om hur den när uppbyggd. Den ligger i Södertälje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 25 Juni , 2015 Ah, bor i Nykvarn utanför telge, kan komma och titta på det om du vill, har aldrig förlängt ett förstag men vet iaf hur en furlex ska sitta 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 25 Juni , 2015 Fan vad sjysst det vore, jag skickar ett pm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juni , 2015 Här har du lite nattlektyr - om du inte redan sett det. http://www.hjertmans.se/Media/Articles/4063-100/4063-100_Furlex_S100_manual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juni , 2015 Skall du långsegla, så skall du nog inte skarva staget. Jag skulle bytt det befintliga till ett nytt och satt rullen på et nytt förstag. I vissa kretsar anses det att man skall byta rigg vart 10;e år.Det är kanske att ta i, men från Selden ingår det alltid ett nytt förstag när man köper en ny Furlex - det finns kanske anledning till det. Ett mastbrott på världshaven - om det är det du kallar för långsegling - är inte någon hitt. Man bör nog se över hela riggen. För ett par år sen seglade en kille från Stockholm till Kungshamn för att jobba där och bo i båten. En av mina kompisar hade varit med honom en del av sträckan och kontaktade mig och bad att "ta hand om" denne något oerfarne yngling. Det skulle bli bleke den dan då han skulle närma sig Kungshamn och jag hade lovat att gå ut ock bogsera in honom. Motorn fungerade inte och aktersnurran hade han tappat. Nån gång på förmiddagen ringde han. Han hade brutit masten vid Hållö. En styv distansminut från målet. Det var nästan vindstilla men lite "gammal sjö". Det var en toogles som var utsliten och hade brustit. En liten pryl för en 50-lapp hade förorsakat ett mastbrott som kostade 25-30 000 kr att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 25 Juni , 2015 Håller med Thallantha, men vi snackar lite när vi ses! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 26 Juni , 2015 Jo jag hade tänkt se över riggen ordentligt innan avfärd, men det är ett år kvar till dess. Det känns som en av de viktigaste säkerhetsdetaljerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juni , 2015 Jo jag hade tänkt se över riggen ordentligt innan avfärd, men det är ett år kvar till dess. Det känns som en av de viktigaste säkerhetsdetaljerna. Då är det ju absolut läge att se till att förstaget är ok. "Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" Dessutom kostar alltid arbete som man måste göra om en massa pengar. Tommy snål och lat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 26 Juni , 2015 Jag förmodar att du klär in förstaget med ett profilstag som är anpassat till Furlexrullen där nere och svirveln som du hiissar upp förseglet med. Du skall även fästa en linförare några decimeter nedanför trissan där fallet till förseglet mynmar ut. Detta är viktigt så att inte fallet snurrar in sig när du rullar in seglet. Man kan förlänga förstaget med toogles under rullen, men där lär de inte göra någon nytta. Dessutom lär din segelbåt bli mera lovgirig om du förlänger förstaget 70 cm. Det är nog inte alltför ovanligt att man får anlita en segelmakare som anpassa seglet istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juni , 2015 Dessutom lär din segelbåt bli mera lovgirig om du förlänger förstaget 70 cm. Det är nog inte alltför ovanligt att man får anlita en segelmakare som anpassa seglet istället. Som jag har förstått det, skall han inte förlänga förstaget. Det är vajern som sitter monterad i den begagnade rullen, som är 70 cm för kort om man jämför det med förstaget för båten i fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 27 Juni , 2015 Det blir nog så att jag köper en ny vajer och en extraprofil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Juni , 2015 Skylarker: Fick du mina pm:ade bilder angående att använda båtshaken som försegel-spira?(Ny forumplattform med många finesser, jag kanske fipplade till det på nåt vänster för ett par veckor sedan.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 27 Juni , 2015 Javisst! Stort tack! Har inte haft tillfälle att testa än men ska definitivt göra det och då berättar jag hur det gick 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Skylarker: tog mig friheten att lyfta den gamla tråden från 2009 och korslänka. Lade in pm-bilderna i inlägg #16. Kul om du testar och ger ett omdöme! Ps. såg först nyss att du svarade på bild-pm:et redan 12 juni. (Blir tydligen inget pling i mejlboxen eller annan notifiering bortsett efter första förfrågan?)Sen edit: förtydligande Redigerad 27 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 Juni , 2015 På tal om spribom. Nån gång på 1990-talet, satt jag och min fru på biblioteket i Helsingborg i väntan på att hennes tåg hemåt skulle avgå. Läste i ett ex av "Segling" och där stod det beskrivit hur man spirar ett försegel "på fel sida" dvs i lä. När man seglar halvvind/slör mellan 90 och 140 grader går det alldeles utmärkt att spira förseglet i lä. Det ger en avsevärd effekt med en skaplig fartökning - bortåt ca 20% har jag konstaterar. Tillämpar principen ofta när jag seglar längre sträckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser