Andreasp 3 Postad 23 Juni , 2015 Hej Söker en ny båt och tittar en del på blocket, oftast båtar med V6 eller V8. Det står på en hel del att de har bytt topparna, så min fråga är om det är vanligt att man måste detta och vad som är anledningen? Är det pga. sjövattenkylning? Tittar mesta på båtar med sötvattenkylning så det kanske inte blir något problem då. Har tidigare bara kört raka 4:or, är det något speciellt man skall tänka på gällande "V" motorer? MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 23 Juni , 2015 Sjövattenskylningen gör att ytan som topplockspackningen tätar mot rostar bort Speciellt på smallblock motorer där godset mellan kylkanalerna och är mindre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 24 Juni , 2015 Tack Då var det lite som jag misstänkte. Är detta en dyr reparation så man bör dra sig för denna typ av motor? Hur ofta bör man räkna med att man måste fixa dem? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 24 Juni , 2015 Topplock finns att köpa nya alternativt begagnade i bra skick. Det är världens mest beprövade motor så det är bara att köra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 26 Juni , 2015 Det finns hur mycket delar som helst till bra priser, framför allt till V8. Men vem vill mecka hela sommaren? Sötvattenkyld är alltid bättre. Håller bättre, går bättre (på grund av högre temp). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 26 Juni , 2015 Jag skulle nog uppskatta sötvattenkylning i vilket fall som helst, men som HanneZ28 skriver, är det inget problem med delar till V8 och V6 motorer. V8:orna finns i Chevrolet personbilar, van (piketbil) och pickuper, V6:orna i Astro Vans, S10 pickisar och personbilar. Billigt på skroten. Givetvis inget skoj att skruva mitt i säsongen, men skönt att veta att det är enkelt och billigt att få tag på delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser