Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Azguz

Förslag på resmål mottages! Ostkusten från Gotland till Gävle

Rekommendera Poster

Jo ett tips med lite eget liv.

Om man vill ha lugnt vatten för en ankring tänker jag på när vi besökte en sommarstuga strax norr om Västervik. Man går där in i grönsakslandet och finner lävikar och skogsklädda stränder och ängar med kossor och lite av paradiset om man brottats med båtgrannar så man fått nog. Ska kolla på kartan och se om det var så bra som jag kommer ihåg. Vi låg ju vid bryggan vid stugan men den viken verkade ha bra ankarfäste. Det var dessvärre bryggan som släppte så vi fick knyta i ett par träd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ett tips med lite eget liv.

Om man vill ha lugnt vatten för en ankring tänker jag på när vi besökte en sommarstuga strax norr om Västervik. Man går där in i grönsakslandet och finner lävikar och skogsklädda stränder och ängar med kossor och lite av paradiset om man brottats med båtgrannar så man fått nog. Ska kolla på kartan och se om det var så bra som jag kommer ihåg. Vi låg ju vid bryggan vid stugan men den viken verkade ha bra ankarfäste. Det var dessvärre bryggan som släppte så vi fick knyta i ett par träd.

Nice! Gick in i Karlholms bruk en gång. Kommer in, kastar ankar. Fin fin sommarkväll i idyllen och på toppen som ett körsbär sitter det en person och spelar folkmusik på fiol nån hundra meter bort i viken på en klippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ställe vi gick till ligger alldeles intill Gärdsholmens Skärgårdshemman i Edsbruk. Hittar man ingen lugn vik innan man kommer dit så finns den fina fladen med skogiga lugngivande stränder.

Egen fiol medtages för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten Azguz, har man sprängt bron i Gävle som effektivt stoppade oss när jag skulle visa frugan var jag gått i skolan på 60-talet. Den var inrymd i Sjömanskyrkan strax intill stationen där även våra nya gästar skulle mönstra på. Sura fick vi lägga oss vid en tråkig brygga långt utanför stadens fart och fläkt. Får man verkligen göra på detta viset? En förbipasserande som tyckte det var bedrövligt lovade att vid lämpligt tillfälle spränga bort den sällsynt onyttiga bron. Gott med lagom mycket civilkurage. Många likes till henom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ställe vi gick till ligger alldeles intill Gärdsholmens Skärgårdshemman i Edsbruk. Hittar man ingen lugn vik innan man kommer dit så finns den fina fladen med skogiga lugngivande stränder.

Egen fiol medtages för säkerhets skull.

Nice! Lägger till det på listan min, åker vi över så långt söderut så kanske vi åker in! 

Förresten Azguz, har man sprängt bron i Gävle som effektivt stoppade oss när jag skulle visa frugan var jag gått i skolan på 60-talet. Den var inrymd i Sjömanskyrkan strax intill stationen där även våra nya gästar skulle mönstra på. Sura fick vi lägga oss vid en tråkig brygga långt utanför stadens fart och fläkt. Får man verkligen göra på detta viset? En förbipasserande som tyckte det var bedrövligt lovade att vid lämpligt tillfälle spränga bort den sällsynt onyttiga bron. Gott med lagom mycket civilkurage. Många likes till henom.

Låter som "skammens bro" eller alderholmsbron som den heter tydligen. Nej, den bron är tyvärr kvar. Den matar ett helt bostadsområde som byggts där nu så den kommer inte bort. Det pratades om att göra den öppningsbar, men det går stamledningar till detta område i den nu så det kommer aldrig hända...

Synd, för tidigare tog sig ju stora fartyg enda in till stationen och stod där vid magasinen. Stora militärbåtar och tom en ubåt har vi haft där inne! 

Förut: 

51-021_05_b82-4331.jpg

Stora skepp hela vägen in 

Idag: 

17092326346_b43d2fd8ed_b.jpg

Tomt på stora båtar och en låg bro längs bort vid höghuset.

Notis:

1200.jpg

Bilden är från en protestauktion när det var stor debatt om att göra den öppningsbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofattbart att förstöra en hamnstad med en sketen bro. Ingen känsla för kultur.

Straffet kommer när havet höjt sig ett par meter. Då kan man förtöja båten på nedersta balkongen. Polarisen innehåller en hel del vatten sägs det. I smält tillstånd blir det några meter till att segla på. Bara fördelar för de flesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...