Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Azguz

Förslag på resmål mottages! Ostkusten från Gotland till Gävle

Rekommendera Poster

Hej!

Den 1 juli lämnar jag Gävle och seglar parallellt med en båt som ska till Västindien. Vid Gotland får jag stanna och se han åka vidare, men jag får hålla mig i Sverige. Till helgen den 8:e augusti ska jag vara hemma i Gävle igen.

Streckan ner ser ut som ungefär:

"

Från Gävle ~1/7
Från Öregrund ~3/7
Från Grisslehamn ~4/7
Från Gräddö ~5/7
Från Björkskäret ~6/7 (Sthlm)...
Från Biskopsön ~7/7 (Sthlm)
Från Hävringe mot Visby ~9/7

"

Hållplatserna påvägen hem är oklara! Från folk som kommer ner, ansluter under resans lopp så finns gotska Sandön med på schemat. Dock inte direkt efter visby för lär tajma anländande.

Jag söker lite tips på "måsten". Finns det viss ställen på Gotland som är "måsten"? Sen därefter, om vi ska över till kusten igen, finns det något måste söder om Sthlm? Sen i Sthlm, vad gäller där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en barndomskamrat, som så småningom hamnade på Gotland som missionspastor. Han hade en ombyggd  fiskebåt, Elin, som han brukade gå tre varv runt Gotland med varje sommar och ha möten/gudstjänster i olika hamnar. Jag har för mig att han sa att det var 10 hamnar han besökte.

http://www.skeppskyrkan.se/

Så det finns åtminstone 10 hamnar runt Gotland, där du kommer in. Gå söderut från Visby och segla ett eget "Gotland runt".Du behöver ju inte gå in i alla de 10 hamnarna. Avsluta i Fårösund innan du dra mot fastlandet igen.

Funderade på det en gång på 90-talet, men olika saker gjorde att den planerade seglatsen inte kunde genomföras. Seglade till Stavanger i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, har sett på svenskagästhamnar att det finns en del Gotland runt, men eftersom jag bara är borta i 5 veckor och ska hem till Gävle igen så tänkte jag att jag kanske måste sortera ut "pälorna" väl där, men också på väg hem. Tänkte att en fråga här bland all erfarenhet efter pärlorna kanske inte skadar! 

Fast vem vet, när jag ändock är nere vid Gotland kanske jag ska kötta på runt? Och ta östkusten inkl Sthlm skärgård nästa år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt pittoreska hamnar på Gotland... Tycker jag.

Enda grejen som säger mot är att det är rätt små hamnar. Och många som har semester... Väldigt många!

Sankt Anna skärgård sväljer väldigt många båtar. Utö är fint stopp norrut. Syd om Sandhamn typ Bullerö är väldigt vackert. Efter studs i Sandhamn går du rakt norrut, fina vikar överallt.

Bra väder så kör du utomskärsleden och passerar Fredlarna mfl. Dåligt väder tas i Furusundsleden.

Sedan har du Sveriges mest okända skärgårdsområde syd om Söderarms fyr, men säg inget o det... Där är jag och det brukar gå att hitta en helt egen vik. Specialkort är bra dock.

Och så kör du norrut igen.

Gotska Sandön har ingen hamn och du ankrar i sand. Find väder och stort ankare då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundtios, kolla Marinwiki. Gotland är nedlusat med gästhamnar, några naturhamnar och en massa sevärdheter.

Mina egna tips.

Arholma batteri är en tidsresa tillbaks till kalla kriget. Jag tror nästan alla som varit där har tyckt att det är bra.

Stockholms hela ytterskärgård är fin

Svenska högarna

Jag gillar Utö, lite som Sandhamn var förr i tiden. Mycket båtar och turister, men inte så jäv..inne. Det är ganska lätt att ta sig från Stockholm till Utö.

Huvudskär

Östermarfladen på Norra Nåttarö, massor med båtar både längs stränderna och för ankar, men trevligt ändå. Fin natur och fina stränder.

Dragets kanal och vägen inomskärs vid Torö. Det är ganska lätt att ta sig till Ankarudden på Torö från Stockholm.

Öja/Landsort är trevligt.

Fifång

Trosa

Stendörren söder om Trekanten

Det var väl mina spontana tips.

Eftersom du har en båt som börjar bli längseglingsutrustad så är en variant att avverka några långa sträckor på något dygn vid några tillfällen för att sedan kunna ta det lite mera lugnt.

Ha det trevligt!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suveräna tips! Tackar! Ska ta med mig och planera! Fåt säkert mycket tid ner när vindrodret styr som jag kan toka på! Blir ju många timmar på sjön.. :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en planering är just en planering, inget man måste följa slaviskt. Låt glädjen och säkerheten gå först.

Sedan kan du kolla på tråden Utö - Visby också.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

StAnna nämdes som förslag, Missjö arkipelagen i StAnna är väl värd ett besök, En av Sveriges vackraste skärgårdar. Finns gått om naturhamnar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gotska Sandön har ingen hamn och du ankrar i sand. Find väder och stort ankare då!

Har 20 kg bruce(vilket är i överkant för min båt) men det ska inte vara bra i sand så har också ett 16 kg CQR också som jag kan byta till vid gotska sandön!

Eftersom du har en båt som börjar bli längseglingsutrustad så är en variant att avverka några långa sträckor på något dygn vid några tillfällen för att sedan kunna ta det lite mera lugnt.

Ja, bortsett från mer solceller/vind samt lite större batteribank så är den rätt redo för att bo utom hamn rätt länge :)

Tänk på att en planering är just en planering, inget man måste följa slaviskt. Låt glädjen och säkerheten gå först.

Givetvis inte! Men jag har hellre flera bra resmål på listan som jag lär sålla mellan än har för få så jag missar något Guld när jag ändock är i krokarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 20 kg bruce(vilket är i överkant för min båt) men det ska inte vara bra i sand så har också ett 16 kg CQR också som jag kan byta till vid gotska sandön!

Använd gärna två ankare i fören och ett ankarlarm. Då sover du gott och kan dessutom gå iland och få larm via mobilen - om det finns mottagning.

Jag har använt den här appen, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webmajstr.anchor

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd gärna två ankare i fören och ett ankarlarm. Då sover du gott och kan dessutom gå iland och få larm via mobilen - om det finns mottagning.

Jag har använt den här appen, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webmajstr.anchor

Mackey

Tolkar jag rätt behövs det två mobiler? Den jag har appen på som jag lämnar kvar i båten och sen den vi tar med oss in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en liten miniplan:

Från Visby ~ datum okänt
Från Gotland runt ~ datum okänt
Från Gotska Sandön ~ datum okänt
Från Missjö arkipelagen i StAnna ~ datum okänt
Från Utö ~ datum okänt
Från Sthlm skärgård ~ datum okänt
Från Sandhamn ~ datum okänt
Från skärgårdsområde syd om Söderarms fyr ~ datum okänt
Från Arholma batteri ~ datum okänt

Från Öregrund ~ datum okänt

Tror det räcker och blir över eftersom jag har med Gotland runt(inte för att jag kanske ska runt hela Gotland, men vi kanske stannar där en stund)! Bättre med för många än för få! Kan man stryka bort de man inte hinner med, orkar hinna med för man stannar längre på bra ställen, väntar på bra vind etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Tolkar jag rätt behövs det två mobiler? Den jag har appen på som jag lämnar kvar i båten och sen den vi tar med oss in?

Rätt uppfattat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska hämta upp en kompis väster om Runmarö i Sthlm när vi åker mellan Björkskäret och Biskopsön.

Funderar på Djurönäset eller malma kvarn. Kommer man in till Djurönäset med en segelbåt? Vingkölad så sticker intel ika djupt. 1,6 enligt försäljningsbroschyren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska hämta upp en kompis väster om Runmarö i Sthlm när vi åker mellan Björkskäret och Biskopsön.

Funderar på Djurönäset eller malma kvarn. Kommer man in till Djurönäset med en segelbåt? Vingkölad så sticker intel ika djupt. 1,6 enligt försäljningsbroschyren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle jag hämta upp någon väster om Runmarö skulle jag välja Stavsnäs i första hand och kanske Bullandö Marina i andra hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle jag hämta upp någon väster om Runmarö skulle jag välja Stavsnäs i första hand och kanske Bullandö Marina i andra hand.

Finns det någon Gästhamn vid Stavsnäs? Djurönäset låg ju strax innanför stavsnäs vid Sollenkrokavägen. De två jag lista var de jag hitta på sidan svenska gästhamnar. Eller kommer man in vid stavsnäs vinterhamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Stavsnäs har ingen gästhamn (men det finns ju massor av öar) och här är klart lämplig att hämta upp besättning.

Du kommer in och det går många bussar från Stockholms centrum.

Tillägg: Ett utmärkt hjälpmedel när det gäller att hämta och lämna på platser man inte känner till är http://www.resrobot.se/som har med nästan alla kommunikationer i Sverige.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mina hemmavatten är vid Singö, och mellan Öregrund och Grisslehamn är vattnen riktigt trevliga med inte alltför många andra båtar. Söder om Grisslehamn börjar det bli mycket båtar och krabb sjö, samtidigt som det är rätt tråkig sträcka nedåt Norrtälje undantaget Väddö kanal.

Vill du inte gå genom Väddö kanal som är fin, föreslår jag att du tar utsidan istället nedåt Arholma. Grisslehamn har en hamn på "utsidan" också som man kan lägga till vid, även om det inte är en gästhamn är det ofta turistande båtar där.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina hemmavatten är vid Singö, och mellan Öregrund och Grisslehamn är vattnen riktigt trevliga med inte alltför många andra båtar. Söder om Grisslehamn börjar det bli mycket båtar och krabb sjö, samtidigt som det är rätt tråkig sträcka nedåt Norrtälje undantaget Väddö kanal.

Vill du inte gå genom Väddö kanal som är fin, föreslår jag att du tar utsidan istället nedåt Arholma. Grisslehamn har en hamn på "utsidan" också som man kan lägga till vid, även om det inte är en gästhamn är det ofta turistande båtar där.

När vi tog hem båten från Sthlm åkte vi utanför eftersom de var osäkra på om masten var för hög eller inte. Det var på håret i sjökortet tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stavsnäs har ingen gästhamn (men det finns ju massor av öar) och här är klart lämplig att hämta upp besättning.

Tillägg: Ett utmärkt hjälpmedel när det gäller att hämta och lämna på platser man inte känner till är http://www.resrobot.se/som har med nästan alla kommunikationer i Sverige.

Mackey

Syfta du på Djurönäset? Där jag kom in? Ville vara säker på det :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mackey

Syfta du på Djurönäset? Där jag kom in? Ville vara säker på det :)

Jag menar Stavsnäs vinterhamn, 

http://www.varmdo.se/trafikochinfrastruktur/bussbatochbil/bilfarjorochparkeringsplatser/stavsnasvinterhamn.4.12d3b98d13f7ba71e5a1c11.html

http://kartor.eniro.se/m/sx3CH

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Men jag får plocka upp folk från den hamnen även fast det inte är en gästhamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Men jag får plocka upp folk från den hamnen även fast det inte är en gästhamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir typ "gateway error" så blire trippelposter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ere ibland...

Förresten, masthöjd i Väddö Kanal? Har för mig att det är drygt 17 meter. Har ni stora båtar alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ere ibland...

Förresten, masthöjd i Väddö Kanal? Har för mig att det är drygt 17 meter. Har ni stora båtar alltså?

Yupp, den är 17 meter masten så windex/VHF antenn kan nog ta i, eller toppen på masten :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir typ "gateway error" så blire trippelposter

Det finns en knapp "göm" vid redigeraknappen. Tryck på den och skriv en motivering till admin, så försvinner de inläggen som dubbel och trippelpostats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...