Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Niklas-L

Dricksvattenpump sög luft, nu död?

Rekommendera Poster

I våras bytte jag fäskvattensäck i båten. Valet föll på en Plastimo 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Vattentank_Rengoring/VATTENSACK_TREKANT_120L?id=04245

Enligt hemsidan så skulle utloppen av tanken vara på undersidan, så var inte fallet. Men så var det på den gamla säcken också. Tänkte inte mycket mer på det. 

Bytte säcken. Fyllde med 20-30 liter vatten. Testade, allt fungerade som det skulle. 

Inför midsommaren fyllde jag säcken till ca 80 l vatten. Testade och allt fungerade. Skulle sedan fylla ett glas med vatten, då började det hosta i kranen, kom en del luft och även små flagor av något ljusrött, såg ut som gamla intorkade flagor av fiskmat (akvarium) kastade ut vattnet, testade igen. Kunde knappt fylla glaset, sedan kom det bara luft igen. 

Pumpen fick gå 2-3 minuter. Under tiden jag testade att skruva och fixa med kranen, trodde någon flisa satt igen flödet i kranen. Fick inte till det. 

Var igår i båten och skulle kolla över det hela. Såg att det var en luftbubbla på säcken. Samt att utloppet i och med detta låg "ovan vattenytan" testade slå på pumpen med knappen på panelen, skulle sedan trycka på säcken, för att se om den fick vatten då. Men pumpen startade inte. Kollade de automatsäkringar som fanns, alla var hela. 

Måste nu tömma tanken för att komma åt pumpen. Sitter kanske en säkring på pumpen, eller så var det kanske så att pumpen höll på att ge upp, att jag upplevde dess sista dödsryckningar. 

Nu till den stora frågan, är min säck fel? ska jag kolla om att reklamera säcken, är det av vikt att utloppet sitter på undersidan? 

Kommer eventuellt behöva en ny pump. Fanns en billig variant på Jula, men är kanske dumt att slå till på en sådan billig. Vart/vilken pump kan vara ett bra alternativ? Har 1 kran, endast kallvatten. 

Ska ju helst vara samma anslutningsmått som tidigare (12mm), så jag slipper adapters och slangbyte. 

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

Alt denna

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/helautomatisk-tryckvattenpump-650186/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillverkaren placerat utloppet på översidan verkar inte särskilt väl genomtänkt, snarare idiotiskt. Många pumpar klarar inte att gå torra mer än korta tider och risken för att säcken skall leverera luft är ju uppenbar. Är ganska övertygad om att detta hänt din pump.

Om du skall fortsätta med samma säck bör du välja en membranpump, t.ex. Flojet (från Erlandssons brygga t.ex). Den ligger tyvärr  i en helt annan prisklass än Julas, men jag har har själv en sådan sedan många år och är mycket nöjd. Den har råkat suga luft ett antal gånger utan att få problem. (Nej jag är inte återförsäljare för Flojet :) )

Alternativet är en billigare pump och en ny säck med bottenavtappning. Pumpen bör då vara placerad så att den blir automatiskt "primad" med vatten från säcken. Vet inte vad en ny säck kostar. Du får räkna på alternativen. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vänder på säcken kommer inte utloppet i botten då?  :unsure:

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringt till Erlandsson, de skulle återkomma. Förklarade problemet. 

Både påfyllning och "tömning" ligger på samma sida av säcken.

Vänder jag på den, så tror jag att 38 mm påfyllningsröret/anslutningen kan skadas av tyngden.

Samt att läckage kan uppkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både påfyllning och "tömning" ligger på samma sida av säcken.

Vänder jag på den, så tror jag att 38 mm påfyllningsröret/anslutningen kan skadas av tyngden.

Samt att läckage kan uppkomma.

Tror du det. 

Har haft flera säckar både till vatten och toa. Har aldrig haft något problem på det sättet.

Sen går det ju att vidta vissa åtgärder för att minska trycket på anslutningen om man vill. Liggunderlag är inget dumt material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant, skulle kanske testat det. Men den gamla säcken var av liknande modell, dock hade den utloppet i högra sidan, så trycket var nog bättre där.

På lådan till säcken verkade det som det fanns olika alternativ, dvs att utloppet kunde finnas på undersidan, såväl som ovansidan. Googlade nu, 125 säcken har endast utlopp på ovansidan. 

Ska lossa allt idag och kolla. Erlandsson trodde det skulle sitta en säkring på pumpen, eller på sladden till pumpen. Var dock mycket hjälpsamma i telefon :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den billigaste Julapumpen inte i båten dock utan jag använde den till att tvätta av båten, min båtuppläggningsplats låg 100m från närmaste vattenkran så jag fick köra med dunkar, där sög det torrt lite då och då men pumpen klarade det galant, den anges ju också klara torrkörning.

Jag tror du kan köpa vilken som helst självsugande membranpump som tål torrkörning, om dom beter sig som min Julapump behöver du inte ändra på säcken heller, pumpen hade bara pumpat ur luften tills det kom vatten, lite spott och fräs ur kranen bara sedan normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu lever pumpen igen. Förstår inte hur. Men var nere i båten, knackade och fixade med den (efter att tömt säcken på vatten, med hävert pump). lossade pump och anslutningar. Kopplade sedan in inkommande vatten igen. Testade pumpen igen, gick fin fint. La tillbaka allt, då funkade det inte, upp med allt igen, sedan åter tillbaka, då funkade allt. Något som glappat, hoppas det håller isig bara.

Pumpen är en SHURFLO 2095 - 224 -312. AMPS 4.5 max, 20PSI, 1.4 BAR

Står " USE 7.5 AMP TIME DELAY FUSE

Så kan det vara någon autosäkring som strulat. Hursom, den går igen :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...