Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Per Månsson

Bavaria 30

Rekommendera Poster

Gäst Per Månsson

Hej undrar om det är någon som har tittat på nya Bavaria 30 cruiser.Jag är själv intreserad av att köpa en sådan båt då den ligger bra till i pris och är ganska välutrustad från början.Man hör ju mycket ris o ros om just Bavaria.Men var det inte så också med Maxi båtarna när dom kom i början på 70talet.Maxi är ju en riktigt bra båt tycker jag men ligger ganska högt i pris tänker just på Maxi95 den har många år på nacken nu. Fundersam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenta

Jo -det är en intressant båt för ett intressant pris. Jag skulle trots allt vänta tills båttidningarna testat båten innan jag beställer den, man vill ju inte köpa grisen i säcken(även fast den är billig så rör det sig om mycket pengar). Men det kommer nog att testas inom kort och det skall bli spännande att se vad den duger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka och kolla in 30:an nu i veckan. har intresse av att köpa den, men undrar om det varkligen är värt att köpa en nu. Man vet ju hur det var med kvaliteten med maxibåtarna när de först dök upp på marknaden. Det är först de senare båtarna som verkligen funkar. alla barnsjukdomar är borta etc. Men. det kanske blir en beställning till hösten, vem vet. Komemr att kolla in den hr tråden med stort intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skall du titta på 30:an.Har varit och tittat på en 32 och det verkar precis hur bra som helst.Ägaren till båten var mycket nöjd med kvaliten och servicen.Nu var ju båten för all del bara ett år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på 30:an på båtmässan och blev långt ifrån imponerad. Orsaken var kojerna, eller snarare bristen på dem. Jag anser att det inte är för mycket begärt att ha fyra fullängdskojer i en modern trettiofotare, men ack så fel jag kunde ha. Förpikskojerja håller en längd på c:a 1,80, salongen har för smala soffor för att de skall gå att sova i. Återstår gör den lilla trånga akterkojen, som iofs fungerar om man tycker om varandra mycket, men inte är något jag skulle vilja dela med en polare... Uselt, helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Ove Varöystrand

Ja då måste jag legga in ett par kommentarer här. Jag har presis övertagit min Bavaria 30 Cruiser, med bygge nummer 1 från leverantören. Det är alltid mycket kommetarer och åsikter om billiga båtar, det samma var det för pelle petterson när han kom med maxi båtarna. jag har satt samman en redogjörelse på hur jag uppfattar båten här. Det man skall komma i håg är att detta är en 30 fotare. Man hittar alltid saker man kan gnälla över, och som man gjärna hadde sett va annorlunda. Men enkelt är du inte nöid med det du ser så kjöp den inte :-) pentryt: Det ær bara två skåp som inte rymmer spesiellt mycket, saknar stælle att ha grytor och torr varor, det ær bara en låda før redskap och bestikk annars ær pentryt topp. Salongen: Det enda jeg kan utsätta här är plaseringen av batteri laddaren. dom har montert den bakom rygg stödet på styrbord sida, på botten. Jag personligen hadde monterat den på samma ställe men uppe, så att den inte tog någon stuvplatts, men det är enkelt och endra själv. Akter kabin: Helt topp, bättre höide i sängen om man ser på 32:an, garderob skåpet för hängare är inte djupt nokk så att du får platts med vanliga hengare. Här får man kjöpa trä hängare och såga till dom. Förpiken: Lite kort, i sängen om man ligger med huvudet mot aktern i och med att ankar brunnen lutar in over, men ligger du med huvudet föröver så är det inte något problem. Navigasjons plattsen: Inget att utsätta på här, möjligen att jag gjärna hadde haft ett par lådor til lite små saker. Toalett: Inget att utsätta på här Cockpitt: Bra och stor, lite kinkigt att komma förbi ratten eftersom den är så pass stor, hadde kanskje sett att dom monterade genua wincharna lite lengre fram så att det var enklare att sitta på rekka. Velldigt bra att dom nu har bord som standard, och att det är ett stort utrymme inne i den, som är drenerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var sugen på trettian eftersom den inte sticker så djupt (med blyköl alltså) en annan vill ju komma in i långhålet på Björkskär.... :roll:

post-1742-1394234381,8995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Lagerling

Jag har just beställt en. En mycket fin och komplett båt.

post-0-1394234394,058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara skönt om bavarianissarna kunde tillverka en trettia med rorkult istället. Tyckte att det var knepigt med en stor ratt i sittbrunnen. typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

Utgångspriset ser ju bra ut men hur mycket måste lägga till för att få tillbehören? Blyköl, t.ex. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredd

måste bara dela med mig av det vi såg i helgen när vi seglade ner våra båtar från öregrund till stockholm. mot oss kommer en mycket fin bavaria 30 på plattläns. men med de absolut sämst trimmade segel jag nånsin sett. storseglet var vikt framåt långt över spridarna och genuan var så utsläppt att det hängde som en blöt handduk. men lite fart hade dom ändå.. ha ha synd på så fin båt.. ciao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Larsson

Hej Kan Ove! Kan du berätta lite om seglingsegenskaperna? Jag står också i begrepp att köpa en Bavaria. Är lite orolig att båten saknar skotvagn och ett riktigt storskot. Hur fungerar det med säkerheten om man snabbt vill släppa ut storseglet? Magnus Larsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det där med ingen skotvagn/inget riktigt skot? Måste väl finnas något att få bommen där man vill ha den. Har man satt en enda punkt på rufftaket för att slippa skotvagnen som ju är lite i vägen oftast? Kanske går att klara sig med en kraftigare kick istället. Bavaria gör stora serier vilket brukar vara bra för kvalitén. Återkopplingen som missnöjda kunder åstadkommer ger snabbare resultat - dvs tillräckligt med fel uppstår snabbare när många exemplar kommer ut i användning. Skulle tro att man har lärt sig vid det här laget hur hållfasthet ska klaras av. Så lycka till ni som köpt en ny B. Själv har jag haft 2 Maxi 77 och aldrig haft några större trubbel. Kölen trycktes in på de första båtarna men det åtgärdades snabbt på garanti och sedan har det varit OK att bränna upp på graniten med. Har testat i oloka farter upp till 6,5 knop och det har inte varit några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Strand

Den korta kölen kostar ca 8-9kkr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till var man kan anskaffa en Sprayhoad till B30 i göteborgs området/västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.... Kolla inläggen under Bavaria båtar kvalitet tidigare under våren här,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...