Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båtvagn och tänkte försöka räkna ut var på vagnen båten ska ligga. Hur kan man få reda på var båten har sin tyngdpunkt. Båten är lite för otydlig för att det ska kännas bekvämt att ta upp och ner den på vagnen för att prova sig fram.

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har båten på vagnen kan du bara ställa en plankstump under handsken och med hjälp av en badrumsvåg se vilket kultryck du har.

 

Har läst att ca 50kg är bra. Sen är det bara att koppla bilen och justera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger ca 3500 kg så det är inget man baxar omkring och justerar med en badrumsvåg. Jag skulle vilja ha ett kultryck mellan 100 och 200 kg så det är inte petnoga. Men det jag vill är veta hur jag ska placera båten i längdled på vagnen. Det vore ju bra att få tyngdpunkten strax bakom den främre axeln på vagnen.

Frågan är alltså, finns det något sätt att få fram var båten har sin tyngdpunkt?

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inget svar.

Kan bara berätta att jag hjälpte en kompis med hans båt. Den var så baktung att bakaxeln lyftes på min bil! Som tur var framhjulsdriven så vi kunde köra. Innan vi hunnit hem så lossnade en av hjulbultarna. Nu har han lyckats sälja båt med trailer, men köparen fick problem på hemvägen.

Med andra ord - Det kan bli problem om båten ligger fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har båten på trailer redan så kan man avlasta och se var tyndpunkten verkar vara... Bökigt!

 

Men gör så här då? Dela upp båten i en-meters sektioner och uppskatta tyngden av varje sektion?

Eller se om tillverkaren kan hjälpa dig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finita elementmetoden, alltså att dela in båten i sektioner, låter lite komplicerad.

Men om man gör så borde det ju räcka att analysera båten under vattenlinjen, enligt Archimedes princip. Intressant fysikproblem. Någon skeppsbyggnadsingenjör här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utan uppgift om båtmodell går det nog inte att avgöra bästa längs-läge på kärran utan att prova.
Men efter ett första praktiskt prov lite på slump så märker man väl ungefärligt kultryck. Därefter kan man räkna litet och därigenom förstå hur långt båten bör flyttas på släpet för att uppnå önskat kultryck. Alltså så att man med matte redan inför försök nr 2 kan hamna hyfsat rätt direkt utan ytterligare praktiskt fippel.

Hehe, förmodligen ett klassiskt exempel att plåga stackars fysikstudenter med? :-)
Hittade skissen nedan HÄR, tänk dig exempelvis N1 som hjulaxeln och N2 som kultrycket. Båtens tyngdpunkt MG kan flyttas valfritt enligt längderna L1/L2. (Båtens massa är i ditt fall ca 3,5 ton koncentrerad i tyngdpunkten enligt skissens linje MG. Neråtkraften av 3500 kg massa blir med jordens
gravitationskonstant 9,81x3500=34335 Newton. Alltså skall värdet i skissens MG sättas till typ 34335N och N1 och N2 måste naturligtvis uppgå till exakt denna summa för att uppnå nödvändig kraftjämnvikt i formeln. (Sedan "bara" att omformulera det matematiska sambandet och baklängesräkna exempelvis längden L1 vid tänkt ny jämvikt efter flyttning av båten relativt släpet för att begripa hur många centimeter båten bör flyttas efter det första praktiska testet.)
Finns säkert bra kalkylatorer att googla fram för detta ändamål men men.

Ps. Algot_R: Haha, måste nog varit en syn för gudar, bilens bakhjul alltså i luften och endast framhjulen i marken för styrning o drivning!? :lol:
post-86835-0-06083200-1435065944_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bil? Eller ska du dra den med traktor? 99% av alla standardbilar får max ha 100kg på kulan. Badrumsvåg under stödhjulet är nog lättast finns nog vågar som går upp till 140 kg . Om du skulle vilja ha lite extra kulttyck . Varför göra det komplicerat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Båten är en Scand 27 nordic och släpet en USA-trailer som lastar ca 5 ton. Dragbil MB 711.

Ska dra det hela ca 75 mil tur och retur.

 

 

 

Vad har du för bil? Eller ska du dra den med traktor? 99% av alla standardbilar får max ha 100kg på kulan. Badrumsvåg under stödhjulet är nog lättast finns nog vågar som går upp till 140 kg . Om du skulle vilja ha lite extra kulttyck . Varför göra det komplicerat ?

Redigerad av johanagren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...