mortsa 0 Postad 22 Juni , 2015 Startade min gamle vän på land med "spolmuff" efter lite service, oljebyte osv. Tycker det rinner vatten på lite konstiga ställen, vg se https://onedrive.live.com/redir?resid=65C0D8E3106D895A!115&authkey=!AGu74YxU0ZOlJnc&ithint=video%2cMOV Kan det möjligen ha blivt frostskador, spolade med tillräcklig glykolhalt i höstas, tyckte iofs att det rann lite på konstiga ställen redan då, men avvaktade dumt nog åtgärd. Ingen temperaturvarningssummer lät, men efter sjösättning och efter ca 10 min "småputtring" började det tjuta, slutade dock efter någon minut, trodde barnen hade grejat med tutan el. något ditåt. Kommentar, provköra igen? Riva hela riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Juni , 2015 (redigerade) Vattenpumpen/impellern trycker upp vatten genom röret (94). Efter att ha paserat genom motorn dumpas kylvattnet i (94). Att det kommer ut här och var nedtill är normal, men jag tycker det börjar sippra fram lite för högt upp. Misstänker därför att du har läckage någonstans vid adapterplattan (56) och att det i så fall läcker på trycksidan inna vattnet går in i motorn. Frågan är om det är lönt att hålla på att riva i en så gammal motor. Får du bara loss grejorna är det inget problem. Det kan vara problem att få fram nya delar men de kan finnas på t.ex. ebay. http://www.ebay.com/itm/321509-Evinrude-Johnson-Exhaust-housing-Adapter-/361213186772 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0083258&path=BRP~A0000022~M0007261~M0007303~M0007304~C0083258&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Jag skulle nog kolla att termostaten (12) och den tryckstyrda ventilen (15) funkar som den skall och sedan hoppas att motorn inte går varm. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0083256&path=BRP~A0000022~M0007261~M0007303~M0007304~C0083256&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ BTW så är glykol i utombordare lite av överkurs. Om de förvaras vertikalt, dvs helt nedfällda, så kan de inte frysa sönder. Däremot skall man alltid köra motorn varm med sötvatten om den gått i bräckt/satvatten. Viktigt att spola av utsidan också för att bli av med saltet även där. Redigerad 22 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 22 Juni , 2015 Tycker precis som föregående talare att det ser ganska normalt ut, nertill. Det rinner dock vatten ur nedre täckkåpan (under motorrallriken) vilket inte är normalt. Det läcker inte ur kylvattenslangen uppe under kåpan så det är där vattnet kommer från? Du ser ju annars ut att ha bra tryck på skvallerstrålen... Delar finns att hitta på tex Ebay, men det är inget roligt att försöka riva riggen på en gammal maskin. Det går, men räkna med en del jobb....särskilt om den gått i saltvatten. MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser