Natalea 0 Postad 22 Juni , 2015 God fortsättning på sommaren ! Jag har ett problem och behöver er hjälp här.. Förutsättningar: AQ 130 (marinkonverterad b20) sjövattenkyld med VP 100 drev Symptom: Droppläckage impellerpumphus som jag demonterade och såg att på dragkorset hade det lossnat en flisa, köpte nytt och monterade tillbaka allt igen, passade även på att byta impeller och läckaget upphörde, MEN.. nu går tempen upp på rött efter någon minuts tomgångskörning...Vad kan jag ha gjort för fel ? Innan jag demonterade pumphuset och körde med det droppandes gick tempen som normalt. Lossade allt igen och jag tycker det ser bra ut. Monterade även bort termostaten när motorn fortfarande var varm och den såg ok ut, var helt öppen och drog sig sakta ihop. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare och tycker rimligtvis att problemet hör ihop med demonteringen / monteringen av pumphuset till saken hör att röret som går in mot en klump invid oljefiltret (oljekylning ?) lossnade när jag monterad bort slanganslutningarna till själva impellerpumpen Det röret satt bara instucket och jag monterade det tillbaka på samma sätt (inget läckage där heller) Ovanpå huset där impellern sitter finns det en liten skruv som inte verkar ha någon funktion, jag skruvade ut den med motorn igång för att se om det kom något vatten och det stänkte ut lite grann bara, trodde det skulle spruta ordentligt ur det hålet ? Kan det vara så att det går runt för lite vatten i systemet ? Ja, det blev en lång fråga på ett litet problem och jag hoppas det finns någon därute som kan tipsa mig om möjliga orsaker Ha det fint // Bertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Juni , 2015 Lilla skruven håller kammen som gör att pumpen pumpar, lossar du den åker kammen med impellern runt i pumpen. Kolla runt i systemet så att det inte sitter några delar från en gammal impeller någonstans. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser