soffpotatis 0 Postad 19 April , 2005 Någon sa till mig att det dummaste man kan göra är att vinterförvara sin båt på trailer. Orsaken skulle vara slitage på hjul och axlar. Nybörjare som jag är har jag förvarat båten jag köpte förra året på trailer sedan jag drog upp den i höstas. Nu har jag köpt ytterligare en båt som jag tänkte förvara på en annan trailer. Är det verkligen så dumt att ha båten på trailer? Det är ju många som verkar ha det, jag vet inte om det bara är flumsnack eller om jag borde fixa båtvaggor. Tips emottas tacksamt. Man måste ju planera lite för vintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 19 April , 2005 Flumsnack! Eller njäe...hjulen tar ju stryk av att stå länge med tryck på....dem har en tendens att bli platta. Det beror ju på hur rädd man är om sin trailer, vill man så kan man ju alltid ta och hissa upp den och ställa in ett par pallbockar eller nåt annat gluffsigt så den inte vilar på däcken. Att ta av den från trailen och böka med bockar och skit verkar vansinne om du frågar mej, förutsatt att man äger trailen alltså och inte ska hyra skiten hela vintern.... Se bara till att våten liger mjukt och fint många tryckpunkter så inte hela båtens vikt vilar på en kölrulle tex..de tar båten stryk av. Lycka till....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 19 April , 2005 Jag har aldrig vinterförvarat på något annat sätt än på trailer. Skulle aldrig få för mig att ens försöka få av båten från trailern bara för att spara däcken... Då köper jag hellre nya däck vart 10'e år eller så... De lär ju hålla i många vintrar ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 20 April , 2005 Vi förvarade vår Nidelv 24 på upptagningsvagnen i vinter. Hissade upp den på 4 pallbockar under vagnen, mest för att det kändes stadigare att röra sig i båten när man grejade med diverse installationer under våren - det känns äckligt och svajig när den stod på hjulen på marken. Med pallbockarna blev det hur stadigt och bra som helst! Mindre risk att få båten knyckt också, fra om man tar av hjulen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 20 April , 2005 Vi brukar ta en domkraft och hissa upp kärran så hjulen går fritt. Sen lägger vi lekarstenar eller tegelstenar under så den inte axlarna eller däcken behöver ta stryk. Simpel lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser