Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
albinn

Vad ska jag tänka på när jag letar ny generator?

Rekommendera Poster

"The 12 Volt Doctor's Alternator Book" förklara det ganska bra.

post-80529-0-73567800-1435099167_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fundering till som jag skulle behöva era synpunkter på.

Om ni betraktar dessa bilder som beskriver generatorns kopplingsschema så ser ni att gul kabel från regulatorn går i hop med två kablar. Den ena till bränslepumpen och den andra sedan upp till tändningslås. På denna generatorn hade jag kopplat styrströmmen till skiljereläet på den skruv som enl. generatorbilden heter "regulator terminal tillsammans med en röd kabel som senare gick in i regulatorn. Denna styrning fungerade bra och jag tolkade denna kopplingspunkt som d+ eftersom den gav spänning när motorn var igång.

 

På nya generatorn finns ju bara d+, b+ och w. Ska jag koppla samtliga kablar till skiljereläet, bränslepump och tändningslås på d+ då?

post-107319-0-22930300-1435179224_thumb.jpg

post-107319-0-66225000-1435179262.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albinn: Får be att återkomma om detaljer men detta att koppla bensinpumpen till D+ förefaller klart kontraproduktivt? (D+ har alltså bara spänning då motorn startat o varvat upp litet o batteriladdning därmed sker, och bensinpumpen bör ju rimligen jobba inför startförsök och inte börja pumpa i efterhand.)

Ganska offtopic men jag har funderat på den avdankade motorolans märkliga kretslösning i flera dar men kommer ingenstans. Troligen hade inte konstruktören en dålig dag på jobbet utan det är nån poäng som jag missar? Okej att halvledartekniken var sämre på 70-talet men desto större anledning att hitta en god kretslösning?? Kommer till slutsatsen att på 55:amperaren ligger nog de två dioderna (i den blåa kylplåten) parallellkopplade?
Har saxat ihop en bild nedan vars delfigurer beskriver min tankegång.  
[Vanligtvis dumt att parallellkoppla dioder enligt fig2 med tanke på dioders något individuella karakteristik enl fig 3, eftersom dess karakteristiska kurva i framriktningen är nästan lodrät (Vd ca 0,7 volt nästan oavsett strömstyrka) och parallellkoppling ger exakt samma spänning till bägge. MInsta avvikelse mellan röd&blå diods karakteristik ger väl smått slumpmässig fördelning av effekt/värme-utveckling? För övrigt är det nästan omöjligt att hitta google-exempel på parallellkopplade kraftdioder, kanske för att det är mer eller mindre "no-no" eller tvärtom så vanligt att ingen ids nämna det. Klart att parallellkopplade dioder funkar och att de hjälper varandra men man vill väl att de delar strömmen lika (har samma resistans) och därmed värms lika i en bra konstruktion. Ibland "matchar" man dioder, alltså mäter dess litet slumpartade avvikelser och parar ihop sådana som är lika. Fig1 visar den nutida typiska lösningen, den sk diodtrion behöver inte vara särskilt strömtålig för den matar enbart en reglingskrets. Ingen diod behöver heller ensam ta hela laddströmstyrkan eftersom de jobbar i tur och ordning enligt trefascyklerna. Vete fasen, kul om nån har synpunkter. Tips-tack angående motorolans märkliga krets som jag inte hade en susning om! :-)]
Bildkällor
fig2 och fig3.
post-86835-0-54214900-1435239595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största anledningen till denna lite udda konstruktion var nog att dioderna var dyra, här klarade man dig med 4 eller 5 mot normalt 6+3. Jag tror nog snålheten bedrog visheten.

--

Det funkar med paralellkopplade dioder, strömmen kommer inte att fördela sig helt lika men tillräckligt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att d+ har minus pitential innan generatorn laddar? Kan man då tänka att när tändningen är på går strömmen från tändningslås via lysande laddmingslampa till d+ samt bränslepump. Och när generatorn får plus potential så lampan slocknar men bränslepumpen fortsätter gå eftersom den struntar varifrån spänningen kommer, nu från d+ istället för via lampa?

 

Jag misstänker att mitt resonemang faller i och med att lampa ( i mitt fall summer) och bränslepump ligger i serie.

 

Rätta mig gärna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast på nått sätt måste det ju ha gått till så tidigare också... eftersom kabel från tändningslås sitter ihop pressad i samma kabelsko, och det blir 12v där när jag vrider på tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du misstänker så blir lampans resistans är så hög att pumpen sannolikt aldrig orkar starta, dessutom behövs strömmen från lampan till att starta laddningsregulatorn. Du behöver koppla pumpen till en matning som orkar driva den ifall den behöver pumpa fram bränsle innan start.

 

Att parallellkoppla dioder går bara bra under vissa omständigheter, det största problemet ligger i att dioders framspänningsfall minskar med ökad temperatur så om den ena dioden får mer ström än den andra värms den upp mer och tar ännu större del av strömmen eftersom temperaturskillnaden mellan dioderna ökar.

 

Av detta lär man sig också att man inte tjänar på att kyla en diod för mycket för då ökar faktiskt förlusterna, men det är mest något att tänka på för dom som konstruerar nätdelar och vill klämma ut den sista halva procenten i verkningsgrad

 

Dioderna på generatorn är ipressade i samma metallbit så deras temperatur kommer att vara relativt lika, man kan selektera ut diodpar innan montering så att problemet minskar ytterligare. Det finns massor av dubbeldioder att köpa med två dioder i en kapsel, då sitter båda dioderna på samma kiselbit och är således väldigt nära varandra och temperaturen kan inte skilja sig så mycket, det står också i databladet att dom kan parallellkopplas.

 

Jag har aldrig sett en växelströmsgenerator av biltyp med mindre än 6 dioder i likriktaren, det är i princip en liten trefasgenerator, skillnaden i antal blir bara en till isolationsdiodens fördel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag vrider på tändningen nu , med dessa kablar fortfarande ihop men ej ansluten till generatorn; då piper både summern och jag hör bränslepumpen ticka. Betyder inte det att det på nåt vis funkar ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur mycket ström pumpen behöver, den kan funka, jag vet inte vilken typ det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albinn: Bra att det verkar funka. :-)
Hänger inte riktigt med i hur du kopplat? Skulle nog kopplat enligt bilden nedan, verkar skumt om laddlampa och bensinpump ligger i serie?

MartinX: Tack för tipset angående parallellkopplade dioder. Hittade den HÄR sajten med samma slutsats. Tror också att det alltid är en fullvågslikriktare, i "alternatordoktorn" verkar genomgående bara den positiva sidan av likriktaren vara utritad för att förenkla.
Så besparingen blir då som sagt bara 1 diod, dessutom behövs 2st rejält kraftiga istället för 3st klena. Haha, börjar luta allt mer åt teorin om konstruktörens "dåliga dag på jobbet".


post-86835-0-51645700-1435316558.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albinn: Bra att det verkar funka. :-)

Hänger inte riktigt med i hur du kopplat? Skulle nog kopplat enligt bilden nedan, verkar skumt om laddlampa och bensinpump ligger i serie?

MartinX: Tack för tipset angående parallellkopplade dioder. Hittade den HÄR sajten med samma slutsats. Tror också att det alltid är en fullvågslikriktare, i "alternatordoktorn" verkar genomgående bara den positiva sidan av likriktaren vara utritad för att förenkla.

Så besparingen blir då som sagt bara 1 diod, dessutom behövs 2st rejält kraftiga istället för 3st klena. Haha, börjar luta allt mer åt teorin om konstruktörens "dåliga dag på jobbet".

 

attachicon.gifaltern.koppl.jpg

Jag tror det är kopplat enl. Din bild om man skulle sätta summern (lampan) direkt efter tändningslåset. Om inte den sitter på en egen slinga från tändningslåset på nåt vis?

Fungerade verkade det göra iallafall ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...