albinn 0 Postad 21 Juni , 2015 (redigerade) Hej Efter att ha uppdaterat mitt elsystem med skyllermarks grejer och grova kablar samt en Nasa BM-1 batterimonitor har jag nu kommit fram till att jag behöver byta generatorn som verkar ha en tveksam funktion. Jag har kikat en del på nätet och tycker det ser lockande ut ned en 100A generator på Biltema. Men vad behöver jag tänka på, så jag inte köper något som inte passar? Jag är också lite osäker på kablarna som var inkopplad på min nuvarande generator. På skruven till vänstern satt den kabel som går vidare till mitt skiljerelä (d+?) samt en röd kabel som gick in i regulatorns sida. På polen längst ner satt batteribankens plus kabel. På polen till höger (kallas ground på klistermärket) satt en vit kabel som gick in i härvan samt en svart som gick in i regulatorns högra sida. Från regulatorns högra sida går en gul kabelsnutt som sitter i hop med två andra kablar som går in i härvan.. Här känner jag mig vilse, har antagit att någon av kablarna går till varvräknaren åtminstone, men vilken? Och var kan dom andra tänkas gå? Vad ska jag tänka på? Att nya generatorn ska ha en w+ för varvräknare? Att vinkeln mellan hålen i infästningen är någorlunda lika? Nuvarande generatorn är en Motorola, och denna sitter på en marinkonverterad 6cyl turbodiesel som heter KTT3000. Kubota beteckningen är S2800. Är det någon som kan hjälpa mig lista ut detta vore det väldigt snällt☺ Redigerad 21 Juni , 2015 av albinn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 21 Juni , 2015 Jag kan inget om kablarna eller hur de ska sitta då jag har en gammal Aq130 bensinare och där ser det lite annorlunda ut med inkopplingarna. Det du MÅSTE tänka på är att skaffa dig en generator som är avsedd för marint bruk, den ska vara gnistskyddad! Hur du sedan ska koppla in den borde du kunna se på tillverkarens hemsida eller via kontakt med dem. Jag köpte en ny generator, 70A, då jag bara hade original 35A mins inte vad förtaget hette men jag hittade den på blocket och den fungerar utmärkt, inte så vansinnigt dyr heller. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 21 Juni , 2015 Behöver den verkligen vara gnistskyddad när det är en dieselmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 21 Juni , 2015 Det vet jag inte men tänk om det skulle, mot förmodan, gå hål på en spridarledning. Då har du en dimma av diesel i motorrummet på några sekunder med risk för explosion. Med vänlig hälsning Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 Juni , 2015 Behöver den verkligen vara gnistskyddad när det är en dieselmotor?Hoppas inte det, det finns en lång tråd om det från januari, sök på gnistskydd så hittar du rubriken Generator. Där förklaras även varför min diesel inte exploderat ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2015 Bäst är att först bena ut härvan. Det kan vara svårt att koppla in en ny härva och osäkerheten är stor om funktionen blir bättre. Jag har dåliga erfarenheter av att köpa mig fri från ett problem. Förstår jag inte kopplingen köper jag lätt fel. Kanske existerande generator är ok men nån tåt saknar kontakt. Försök jaga olika generatorers (alternator) kopplingar. Kolla sen om ledningsdragningen verkar stämma. Jättesvårt men kan gå med multimeter och ett par lite längre mätsladdar och krokodilklämmor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juni , 2015 Denna kanske kan vara till hjälp då märkningen kan variera beroende på fabrikat av generatorn. http://www.maskinist...eckningar_1.jpg Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juni , 2015 Ofta kan det löna sig att renovera generatorn, nya kol och rengöring brukar göra susen. En större generator oftast inte bättre laddning, det är batterierna som bestämmer hur mycket de vill ta emot. Vill man ha bättre laddning får man tex sätta in en "generatrolurare" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Tack för alla svar. Jag var iväg till en lokal verkstad här som pysslar med bilelektronik. Där fick jag hjälp att köra generatorn i en testbänk. Han tittade ingenting på hur många Ampere generatorn gav men var mycket nöjd med spänningen den levererade och sa att generatorn var helt riktig. Han hörde dock på ljudet och uppskattade att generatorn säkert gav 20A där i maskinen. Jag är fortfarande lite osäker på om allt är som det ska. I helgen när jag låg förtöjd med endast kylskåpet på (förbrukar ca 3A enl. bm-1) lät jag spänningen sjunka ner till 12.2V, då blev jag lite orolig och startade för jag ville vara säker på att ha ström till värmaren under natten. Med detsamma gav generatorn ca 20A, men detta sjönk ganska raskt till 10A. och spänningen vill jag minnas var ca 13.3V I min hjärna hade jag väntat mig att när spänningen vid laddning är 13.3V innebär detta att batterierna inte är full utan tar emot laddning. Doch känns det som att det laddar för lite, som att jag får stå på tomgång alldeles för länge för att ladda upp batterierna.. Vid något tillfälle under helgen fick jag ett annat konstigt fenomen. Nämligen att Strömmen sjönk från ca 10A charge till 5A när jag ökade varven. Dvs. den laddade mer på tomgång än vid ca 1800rpm. Jag blir inte riktigt klok på det här, ska jag anta att remmen slirade eller att batterierna är dålig? Eller är allt i sin ordning ändå, och bara jag som tror att det är galet? Vad gäller kablarna så trodde han att den gula tåten som sticker ut ur regulatorn var en sense kabel. Hur det är kopplat i båten förstår jag dock inte för den satt ju ihop med 2 andra kablar som går in i härvan. Jag vet med säkerhet att dessa inte går bak till batterierna i alla fall. Mest troligt upp till instrumenteringen, men ev. någon annanstans på motorn? svårt att följa dessa.... Jag vet helt ärligt inte hur jag ska gå vidare. Funderar på att köpa ett till batteri för att utöka min förbrukningsbank som idag består av 2st tudor 70ah fritidsbatterier med ytterligare ett likadant, för att då se om dessa sväljer mer laddström.. Synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 Juni , 2015 Koppla loss den gula "sense" kabeln från de andra och koppla den direkt från generatorn till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Juni , 2015 Bra. Då slapp du köpa en ny generator. Det är rätt stor sannolikhet att den gula är sense ledare och då kan du höja spänningen och slipper spänningsfall. 13.3V kan vara ett spänningsfall i en batteriseparator av diodtyp. Bäst vore att få bekräftat att den gula är en senseledare. Brukar gå bra att googla om man har modell. Finns nog en märkplåt eller? Med sense kopplad till batteriets pluspolen kan du se om spänningen blir ok eller du kan höja den med en diod. Spänningsfallet i en vanlig diod är 0,7V och lurar generatorn att höja upp spänningen med motsvarande värde. Med en strömbrytare över dioden får du hög eller normal laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Det här verkar ju inte helt lätt.. Har en bekant som är påväg upp på biltema nu och lurar på om jag ändå ska skicka med honom generatorn. Även om den jag har visar sig vara riktig så skulle det ju vara önskvärt om jag kan kapa laddningstiden genom att knuffa över några fler ampere. Men jag vet inte, jag kanske lurar mig själv? Min batteriseparator är ett helt nytt skiljerelä från skyllermarks, så nån diod har jag inte.. Men det låter intressant det där med sense kabeln till +polen för utvärdering. Min tanke nu är: Hittar han en generator som ser ut att passa på 60-100amp för runt 1000kr så tror jag han får köpa den. Annars arbetar jag vidare med min gamla. Vad tror ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Här hittade jag ett kopplingsschema på min generator. Det jag inte förstår är att gul går upp till Ign +... Är det då den som omnämns "D+"? För som det är kopplat nu har ju jag min styrström till skiljerälet kopplat till den pol som heter "REG" på generatorn och detta verkar fungera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2015 IGN + är till laddningslampan. Laddningen från din generator verkar helt normal, har du mer batterier så kommer strömmen troligen att öka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2015 Albinn skrev: Hittar han en generator som ser ut att passa på 60-100amp för runt 1000kr så tror jag han får köpa den. Annars arbetar jag vidare med min gamla. Vad tror ni om det?Nja, grundtips: hold your horses. ;-)Inget impulsköp, utan inhämta bra faktaunderlag som Forgus skrev ovan.Hur är det t.ex. med W-uttag för varvräknare?Kolla gärna upp energibehovet vid olika sorters användning av båten och dimensionera sedan batteribanken efter det. Fundera därefter på hur laddning av denna skall gå till, sol- eller rent av vindkraft kan möjligen vara ett bra komplement till motor-laddning beroende på dina båtvanor och andra faktorer. (Sol&vind är slöa strömstyrkemässigt men jobbar desto längre.)Förmodligen är det ganska meningslöst att utöka till 100A-alternator med bara 2x70Ah, de tar ändå bara i normalfallet emot nånstans 10A vardera. Alltså, om du inte samtidigt har andra rejält stora strömslukare igång under körning så funkar nog din nuvarande fullt okej ampere-mässigt som Bhemac just påpekade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Okej.. Då litar jag på er och avvaktar generatorköp =) Men en fråga kvarstår.... Jag hade som jag skrev min styrström från generator till skiljerelä kopplat på den pol som på kopplingsschemat här ovan kalas "REG" (regulator). Detta mätte jag mig till att det fungerade, men nu när jag ser kopplingsschema får jag för mig att den borde sitta på IGN sw (+), eller är detta en konstant (+) till tändningslåset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2015 Jag tolkade fyrkanten på IGN kabeln som laddingslampan men det kanske inte stämmer? Du får mäta. Normalt ska man ju koppla skiljerelät till samma som laddningslampan men det går att koppla till tändningslåset också. Personligen tycker jag man ska ha ett tidrelä till skiljerelät så det tar ett antal sekunder innan man börjar ladda husbatterierna. Annars får man stor last på generatorn och och remmen slirar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Jag beställde ett till batteri istället, av samma modell som jag har sedan tidigare (visade sig att dom var på 80ah st, inte 70 som jag skrev tidigare). Så, om jag fortsätter uppleva lång laddningstid dvs.låg laddningsström. Vad bör näst steg då vara för att förbättra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 Nu har jag googlat så ögonen blöder :-) Hittade ett amerikanskt forum som sa att ett vanligt problem med dessa generatorer från motorola var att regulatorn släppte ifrån sig för lite spänning. Under 14V, Och det sitter även en isolationsdiod på generatorn som påstås ta ytterligare 0,7V. Kan det vara detta som gör att min laddning är ineffektiv? Ska jag köpa en ersättningsregulator med ställbar spänning och ställa den så det blir lagom vid batterierna, eller ska jag vara nöjd av att risken att batterierna kokar minskar? Eller ska man leta nån sån där smart sterlingregulator... Vad förespråkar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 När jag rev bort lite för rengöring fann jag att isolationsdioden såg ut så här på baksidan. Det ser onekligen ut som att det egentligen ska vara kontakt mellan plupparna på båda ändar men att den gått sönder. Någon som vet vad det innebär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 22 Juni , 2015 Någon isolationsdiod är det väl inte? Är inte den genomgående bulten i galvanisk kontakt med plåten? Misstänker att du har rätt i att högra "örat" varit fastlött i plumpen. Förklaringen till dendär mystiska lösningen torde vara att Motorola konfigurerar dendär bulten på olika sätt i olika modeller. I det här fallet skall den enligt min gissning vara ren jord dvs i galvanisk kontackt med plåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 22 Juni , 2015 (redigerade) Tittar man här så säger dom så i allafall. http://m.ebay.com/itm/281180513856 Om det nu är så, hur påverkar det? Synd att en sådan på ebay har så dyr frakt från USA... Förövrigt är den stora bulten i mitten "B+" Redigerad 22 Juni , 2015 av albinn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2015 Jag tycker det ser ut som två dioder, fastpressade i plåten och sen anslutna till bulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 22 Juni , 2015 På Ebay bilden ser man att bulten är isolerad med en bricka på ena sidan och med den fyrkantiga biten på andra sidan. Det är två dioder ipressade i godset som är parallellkopplade, den ena dioden på din är uppenbart ute ur leken, kanske tål den som är kvar inte strömmen i vilket fall som helst är det en trasig del som bör bytas ut om du vill fortsätta att använda generatorn. Det finns ipressningsdioder att köpa så teoretiskt kan man renovera din del till originalskick för en billig peng, man kan också sätta dit vanliga dioder i bultutförande, dom har en gängad tapp och en mutter, kanske får sådana inte plats, men det är hemmaslöjd för den tekniskt intresserade, eller desperate, det säkraste är att köpa en ny del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 23 Juni , 2015 Jag tror att bhemac och MartinX har helt rätt. Dessutom om det varit som jag spekulerade så skulle bulten inte kunna vara B+. Slokörad och skamsen konstaterar jag att man skall vara försiktig om man spekulerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juni , 2015 (redigerade) Men du behöver väl inga skiljedioder alls? Skulle nog slängt den blåa plattan och anslutit batt-plus i den nu troligen enda kvarvarande anslutningen vid mittpositionen.Om du har fixat enligt Skyllermarks så har du säkert skiljerelä istället? (För de brukar väl nästan tugga fradga bara de hör ordet skiljediod p.g.a. spänningsfallet? :-)HÄR f.ö. en annan uppgooglad bild. (Med borttagen regulator men med skiljedioderna på plats.)Hur gamla är förresten de två fritidsbatterierna? Kanske bör du byta allihop?(Är inte optimalt att koppla ett nytt till gamla även om problemen med detta tonats ner litet med åren.) Redigerad 23 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Juni , 2015 (redigerade) Det är ingen skiljediod, den ser till att batteriet inte matar spänningsregulatorn från B+, en sådan diod har alla generatorer, i alla fall hade dom det förr. Den behövs, kopplar du bort den slutar aldrig spänningsregulatorn arbeta när generatorn slutar snurra, då går det en ström genom fältlindningen hela tiden det finns spänning på B+ vilket skulle dra ur batteriet. Edit: Även förr fanns generatorer utan isolationsdiod, då hade man en separat liten likriktare som bara matade spänningsregulatorn, då kunde den inte matas från B+ och man slapp dra hela generatorströmmen genom en extra diod vilket minskade förlusterna. Redigerad 23 Juni , 2015 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albinn 0 Postad 23 Juni , 2015 Tack för all bra info! Man lär sig då mycket på forum. Jag gav upp den här generatorn nu när det behövde köpas grejer till den för hundralappar. Det slutade med att jag beställde en ny 1-polig 70A maringenerator på Olsson i Ellös för 1700kr. Hoppas det blir bra. Vad gäller min batteribank tror jag den har 2år på nacken. Jag hoppas den ska vara oskadd för nu har jag monterat ett tredje nytt batteri till förbrukningsbanken. Tudor Dual 80ah heter dom BTW. Fast jag blev lite nojig nu när monterade det nya då jag såg att mina befintliga batterier var lite fuktiga, men det kanske är normalt för syrafyllda batterier? Jag hade också lite svårt att se den gröna färgen i kontrollfönstret, men hoppas att det beror på att det var lite mörkt där inne. Hursomhelst antar jag att jag bör kontrollera syranivån och fylla med destillerat vatten? Tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juni , 2015 Det där med isolations dioden var det nog bara Motorola som hade. 35A varianten hade en och 55A varianten två. En lite udda konstruktion som inte tillverkas längre. Vanliga generatorer brukar ha 6 dioder för likriktningen och 3 för regulatorn. -- Vill man få ut ordentligt med laddning så måste det till en "generatorlurare" tex Sterling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Juni , 2015 Det där med isolations dioden var det nog bara Motorola som hade. 35A varianten hade en och 55A varianten två. En lite udda konstruktion som inte tillverkas längre. Vanliga generatorer brukar ha 6 dioder för likriktningen och 3 för regulatorn. -- Vill man få ut ordentligt med laddning så måste det till en "generatorlurare" tex Sterling. Det är mer än åldersfråga, massor av generatorer hade isolationsdiod före 1970, på 60-talet var halvledartillverkarna inte så bra, man hade samma typ av kraftdiod i alla positionerna, den typ man vågade lita på. Det var på den tiden generatorerna var ganska klena, ju högre utström man ville ha desto större nackdel med isolationsdiod men både Motorola, S.E.V Marchal och Bosch hade 55A varianter med isolationsdiod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser