jacobwesterlund 0 Postad 21 Juni , 2015 Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande utmaning; Har en Arendalssnipa från -83 där jag ska sätta in en nyare bilstereo av modell Boss Marine MR1306UA. Jag har testat att koppla in gamla "platbiten" i stereon men inget liv. Har kollat så alla säkringar är hela. Måste den gula kabeln vara ansluten någon stans? Eller är det annat problem? Bild från nya stereons baksida: Bild på all el bakom styrpulpet: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 21 Juni , 2015 Ja, den gula kabeln måste vara ansluten för att stereon ska fungera. Du borde ha fyra kablar på ena kontakten. Gul, Röd, Blå och Svart. Gul ska kopplas till +12 volt och det är den kabeln som driver stereon. Denna spänning får brytas när du lämnar båten. Röd ska också kopplas till +12 volt men den är bara till för att driva minnet i apparaten. Denna spänning får inte brytas när du lämnar båten om du vill att stereon ska komma ihåg alla inställningar. Blå är till för att slå på eventuellt slutsteg eller elantenn, och Svart är jord. Kopplar du ihop Gul och Röd så borde stereon hoppa igång. Men sen får du kontrollera att det blir rätt om du har en huvudströmbrytare till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jacobwesterlund 0 Postad 21 Juni , 2015 Ja, den gula kabeln måste vara ansluten för att stereon ska fungera. Du borde ha fyra kablar på ena kontakten. Gul, Röd, Blå och Svart. Gul ska kopplas till +12 volt och det är den kabeln som driver stereon. Denna spänning får brytas när du lämnar båten. Röd ska också kopplas till +12 volt men den är bara till för att driva minnet i apparaten. Denna spänning får inte brytas när du lämnar båten om du vill att stereon ska komma ihåg alla inställningar. Blå är till för att slå på eventuellt slutsteg eller elantenn, och Svart är jord. Kopplar du ihop Gul och Röd så borde stereon hoppa igång. Men sen får du kontrollera att det blir rätt om du har en huvudströmbrytare till batteriet. Tack för ditt svar. Testade nu att koppla ihop både röd och gul som jag sedan anslöt till ström. Problemet nu är att säkringen går, dvs en liten vit 8A som sitter där den svarta kabeln är ansluten. Vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
invader 1 Postad 21 Juni , 2015 Ja, den gula kabeln måste vara ansluten för att stereon ska fungera. Du borde ha fyra kablar på ena kontakten. Gul, Röd, Blå och Svart. Gul ska kopplas till +12 volt och det är den kabeln som driver stereon. Denna spänning får brytas när du lämnar båten. Röd ska också kopplas till +12 volt men den är bara till för att driva minnet i apparaten. Denna spänning får inte brytas när du lämnar båten om du vill att stereon ska komma ihåg alla inställningar. Blå är till för att slå på eventuellt slutsteg eller elantenn, och Svart är jord. Kopplar du ihop Gul och Röd så borde stereon hoppa igång. Men sen får du kontrollera att det blir rätt om du har en huvudströmbrytare till batteriet. Tack för ditt svar. Testade nu att koppla ihop både röd och gul som jag sedan anslöt till ström. Problemet nu är att säkringen går, dvs en liten vit 8A som sitter där den svarta kabeln är ansluten. Vad kan detta bero på? Skulle börja med att ta reda på vilken kabel som är vad i befintligt båtkablage. När du hittat jord, ständig plus och tillslagsplus(ex från tändningslås) kan du börja koppla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2015 (redigerade) enl din bild har du anslutit svarta minus kablen från apparaten till en grön som går till säkringsdosan och tillsäkringsdosan går en kraftig röd gissnings vis plus om inte tidigare elektriker varit färgblind och även valt att säkra på minus ,på detta sätt har du kortslutit apparaten. Frisk kopplat hälften brunnet. Med lite tur klarade sig apparaten med att matas med fel polaritet annars är det bara att köpa nytt . På din bild syns även en kraftig svart vilket troligen är minus och där ska du isåfall ansluta din svarta från apparaten. Koppla sen istället gul och röd till någon av kablarna till säkringsdosan dit den kraftiga röda är ansluten. Redigerad 21 Juni , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jacobwesterlund 0 Postad 21 Juni , 2015 enl din bild har du anslutit svarta minus kablen från apparaten till en grön som går till säkringsdosan och tillsäkringsdosan går en kraftig röd gissnings vis plus om inte tidigare elektriker varit färgblind och även valt att säkra på minus ,på detta sätt har du kortslutit apparaten. Frisk kopplat hälften brunnet. Med lite tur klarade sig apparaten med att matas med fel polaritet annars är det bara att köpa nytt . På din bild syns även en kraftig svart vilket troligen är minus och där ska du isåfall ansluta din svarta från apparaten. Koppla sen istället gul och röd till någon av kablarna till säkringsdosan dit den kraftiga röda är ansluten. Toppen, vi hade växlat plus och minus. Nu fungerar det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jacobwesterlund 0 Postad 21 Juni , 2015 Tack för alla svar. Nu fungerar anläggningen. Problemen var dels att jag inte aktiverat den gula kabeln mot ström samt att jag förväxlat minus och plus. Nybörjarmisstag känns det som men hoppas att andra kanske också har nytta av denna tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser