Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
sailorMoan

Tätning bakom jordplåt under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, har precis skrapat rent ett område från bottenfärg i aktern för fäste av jordplåt. Dock skrapade jag lite djupt (kom ned och fick på på små ställen bort första lagret matta) så jag slippade och spacklade med polyesterspackel. Min fråga är hur jag ska gå vidare.

Jordplåten kommer jag fästa med 4 skruv och sikaflex (har svårt att bestämma om jag ska dra de 3 övriga skruvarna, som inte kopplas till jordkabeln, genomgående eller bara dra dem i plasten som är ca 12 mm, men det är ju en rätt gammal plast... 41 år närmare bestämt). Men jag funderar på om man behöver spärra mot osmos med ett epoxyskikt först  eller om det räcker att dra sikan direkt på polyesterspacklet. Fäster ens sika på epoxy?

Man vill ju helst slippa böldbest eller läckage för en sån här sak!

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte göra dig ledsen. Men varför skrapa rent bakom en jordplåt?

Man skrapar rent bakom zinkanoder för att de ska få bra elektrisk kontakt med metallen bakom. En jordplåt har ingen elektrisk kontakt med plasten den sitter på. Den ska bara sitta fast.

Lägg på grundfärg och sedan bottenfärg på samma sätt som övriga båten. Sedan kan du fästa plåten. Täta skruvarna ordentligt med sikaflex.

Hur tänkte du koppla in jordplåten? Genomgående skruv till insidan och sedan kabel till minus och skyddsjord? Eller dra en kabel på utsidan?   Genomgående skruv är elegantare, men jag är en sån där nervös typ som vill ha så få hål i skrovet som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag inte göra dig ledsen. Men varför skrapa rent bakom en jordplåt?

Man skrapar rent bakom zinkanoder för att de ska få bra elektrisk kontakt med metallen bakom. En jordplåt har ingen elektrisk kontakt med plasten den sitter på. Den ska bara sitta fast.

Lägg på grundfärg och sedan bottenfärg på samma sätt som övriga båten. Sedan kan du fästa plåten. Täta skruvarna ordentligt med sikaflex.

Hur tänkte du koppla in jordplåten? Genomgående skruv till insidan och sedan kabel till minus och skyddsjord? Eller dra en kabel på utsidan?   Genomgående skruv är elegantare, men jag är en sån där nervös typ som vill ha så få hål i skrovet som möjligt.

Skrapade fram plasten för att få sikan att fästa ordentligt, på samma sätt som man gör när man monterar nya genomföringar. Men nu i efterhand hade jag nog slipat ner det istället.

Har redan borrat det genomgående hålet, det är därför jag vill få det ordentligt tätt. Visst är det bra med så få genomgående hål under vattenlinjen som möjligt, men samtidigt vill man ju vara säker på att jorden har kontakt. En kabel på utsidan är mer utsatt. Men det är också därför jag  vill dra endast  ett av hålen genomgående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min plan är att fixa mässingsskruv och löda den i plåten sen limma med TEC7 som är åldersbeständig.

En M6 mässingsskruv motsvarar ca 6 mm2. Med rostfritt borde dimensionen vara M20 för motsv area. 

Limma mot väl rengjord yta som behandlats med epoxi.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja löda fast skruven i plåten kan ju funka. Det blir 100% vattentätt? Men man bör ju ändå ha tätt även bakom plåten för att undvika osmos och böldpest. Det är där jag är osäker på om sikaflexen kommer fästa mot ett lager med epoxy primer. Nånting bör man väl iaf ha utanpå polyesterspacklet? kanske ett lager med gelcoat?

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TEC7 ska fästa men kolla med Relekta, info@novatech.nu för säkerhetsskull. 

--

Jag har hittat vagnsbult av mässing, går utmärkt att löda samtidigt som plåten blir glödgad och mjuk/formbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev ett par lager epoxy primer till slut. Har lite annat att göra vid båten i dagarna så det går snabbt att slänga på ett lager då och då det är ju inte så stor yta. Sen tätar jag med sika 292i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...