reset000 0 Postad 20 Juni , 2015 Hej! Var ute och åkte med båten, en penta 3L inombordare, plötsligt dök tempmätaren.. Började knacka på mätaren, klassiker , men inget hände.. Öppnade motorluckan och fann att det sprutade vatten ur motorn. Upptäckte efter att jag stängt av den att ett gummistopp spruckit. Men vad är det för nåt? Så jag kan beställa ett nytt. Och är det ett tecken på att nåt annat är knas eller är det bara torkat gummi, shit happens? Laddade upp bilderna på länkarna här nedanför. /Jocke http://www.ladda-upp.se/bilder/veezqhmkyiggq/ http://www.ladda-upp.se/bilder/ktfboqjwliprtp/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 20 Juni , 2015 Skulle nog tro att det bara är shit happens, köp en ny eller ta en slangstump med en passande plugg och några slangklämmor. Ser ut som ett extra urtag på termostathuset, kanske för tex varmvattenberedare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reset000 0 Postad 20 Juni , 2015 Tack! När du säger termostathuset blir jag lite fundersam, för jag har precis hämtat den efter lagning, pga en bit av impellern hade gått av och åkt upp i termostathuset och satt sig. Därför hade jag motsatt problem innan, dvs att motorn blev överhettad. Kan det vara en till bit som åker runt där inne och orsakar skador eller kan det ha varit värmen när den blev överhettad som gjorde "pluggen" dålig. Ursäkta okunskapen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2015 Ingen som misstänker för högt tryck i kylsystemet, brusten toppackning, krokig topp efter varmkörningen? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Juni , 2015 Ingen som misstänker för högt tryck i kylsystemet, brusten toppackning, krokig topp efter varmkörningen? Kalle Näh. En sprucken slang ser det ut som. Shit happens som någon sa. Byt ut den, åk och var glad. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Juni , 2015 Kör du i saltvatten kan det vara en bra ide att tvätta motorn med sötvatten för att slippa rost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reset000 0 Postad 22 Juni , 2015 Hej! Jag tror inte topppackningen har gått, verkar inte vara vatten i oljan. (Som jag förstått är symptom på det) Jag kör mest i sötvatten. Har fått delen beställd, så om några dagar vet jag mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bysse 3 Postad 22 Juni , 2015 Hände mig med första året jag hade min båt med VP 3.0. Det där är en riktigt usel plugg måste jag säga, ingen armering alls utan bara rent gummi. Jag fixade min med hjälp av en slangstump, en lagom stor plugg och två slangklämmor. Det här hände sommaren 2007 och min plugg håller än. Så min konstruktion överstiger Pentas med hästlängder 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reset000 0 Postad 22 Juni , 2015 Vad för är det för plugg du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 22 Juni , 2015 Är det en 16 mm slang, så går det ju fint med en M16 bult som man kapat bort gängan på till exempel. Och två slangklämmor. Annars vad som helst av stadig plast eller järn som passar i slangen skall funka. En bit sågad med hålsåg ur en hockeypuck skulle väl vara perfekt. Man tager vad man haver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reset000 0 Postad 22 Juni , 2015 Tack! Det blir nog till att pilla lite själv ändå innan den beställda delen kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser