datpsu 3 Postad 18 Juni , 2015 Hur långa förtöjningslinor bör man ha vid förtöjning i naturhamn? Räcker 2x10m mot land? eller Bör man köpa längre? Min båt väger ca 1300 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 18 Juni , 2015 Det beror ju på vad det finns att förtöja vid. Men 10m är för kort om du vill kunna förtöja överallt. Du bör köpa betydligt längre. Men om du har plats, ha rep med olika längder så du inte behöver jobba med för långa i onödan. En sats med bergskilar är också bra att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 18 Juni , 2015 Vid förtöjning vid naturhamn rekommderas linor i aktern också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Juni , 2015 Vi använder 20-30 m tunna skotlinor i naturhamn till våran Flipper 666. Två fram och ev en i sidled om så krävs och möjlighet finns för att fästa det. Bak sitter det tunga gardet. 7,5 kg ankare med 40 m kätting vilket blir nästan 40 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Juni , 2015 Nej, det räcker aldrig. 10 m får anses som de korta. Satsa på 2 st riktigt lång 40 m, sen ha en blandning neråt. Tamp har man aldrig för lite av och tänk på att inte välja för tunna tampar. Statisk vikt är en sak, den dynamiska belastningen som uppstår är en annan, till detta kommer nötning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juni , 2015 Vid förtöjning vid naturhamn rekommderas linor i aktern också. Fast med ett kryssningsfartyg i karibien är det väl sällan ni förtöjer i svenska naturhamnar, det är väl därför du aldrig har hört talas om akterankare, som ju är det vanligaste. Det är ju sällan ligger långsides i naturhamnar. Det går ju åt betydligt fler linor vid långsides förtöjning. Min åsikt är att man skall ha en stor mängd både korta, långa och mycket långa linor ombord och dessutom av olika dimensioner. För de linorna jag använder mest vid tillfälliga förtöjningar i tex gästhamnar har jag gått ner till ganska klena och jag föröker alltid ha, åtminstone en lina som går fram och tillbaka från båten, så jag kan kasta loss utan att gå iland. Gjorde en gång en öveslagsberäkning och kom fram till att jag har minst 400 m lina ombord inklusive ankarlinorna, av olika längder och grovlekar. Att gå ut med bara 2x10 meter förtöjningslina skulle jag nästan inte kunna tänka mig. Möjligtvis om jag flyttade båten från en brygga till en annan i hemmahamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 Juni , 2015 Att hantera en 40 m lina tycker jag är för trassligt, hellre knyta ihop två 20 m, och som sagt, ha ett antal i olika längder. Med segelbåt får man med åren ihop massvis med överblivna snören. Hustrun har dessutom inhandlat ett par tjusiga 10 m representationslinor att använda i gästhamnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2015 Nu för tiden ligger jag sällan landförtöjd i naturhamnar men erfarenheten är en minst 30 m, 40 m är min standard. Visst kan man ligga i naturhamnar med större fartyg men då får man ligga med hanfot mot land men man får vara riktigt duktig om man ska kunna hoppa i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Juni , 2015 Oftast räcker 2x10m om man ligger över dagen, men man bör definitivt ha en mix av långa o korta tampar samt bergkilar, många gånger behöver man även lägga en spring från aktern om man vill sova lungt och då är det mer än 10m tamp som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juni , 2015 Att hantera en 40 m lina tycker jag är för trassligt, hellre knyta ihop två 20 m, och som sagt, ha ett antal i olika längder. Med segelbåt får man med åren ihop massvis med överblivna snören. Hustrun har dessutom inhandlat ett par tjusiga 10 m representationslinor att använda i gästhamnar. Just det där med "reprecentationslinor" tyckte jag var bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 19 Juni , 2015 Tack för alla svar. Kanske bäst att köra med 2x20M. Vi kommer mest att ligga i naturhamn över dagen. Trevlig midsommar(i regnet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 19 Juni , 2015 Hej Med 4 tampar på 10 m med ett splitsat öga klarar jag minst 9 av 10 förtöjningar mot land och bryggor, ofta räcker tampen fram och åter. Jag har naturligtvis andra och mycket längre tampar men dessa används sällan. Jag upplever att många kommer med onödigt lång tampar vid enkel förtöjning. Hälsningar Ove 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2015 Det är ju väldigt beroende hur det ser ut där man brukar ligga. Är de bara bergskilar som gäller brukar flera kota tampar och "sy" fast båten vara bäst. I mina trakter brukar det finnas träd men de står alltid in bit in. Då är en lång, iskarvad tamp bäst. Med segelbåt kan hoppet mellan båt och land bli långt, ska man ligga över natt är det bra med riktigt lång tamp, runt ett träd och tillbaka. Då kan man gå snabbt utan att behöva hoppa iland för att lossa tampen. Av de två ändarna som går iland är det bra om den ena är oskarvad så att inget fastnar när man halar ombord den. Jag köpte en gång en hel rulle på drygt 110 meter. 40 meter till ankaret, övrigt delades på 40. 20 och 10 m. Den fördelningen fungerade bra för mig. Att börja med 2x20 m kan vara vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 Juni , 2015 Använder bergskilar där det går(sthlms skärgård, ostkusten), fungerar nästan alltid, och då behövs oftast egentligen bara två femmeters med 90 graders vinkel emellan. Men vill ha möjlighet att hala ut båten om det skulle komma svall så därför blir det som regel 10-15 meters tampar. Ska man lämna båten i en naturhamn för en promenad på någon/några timmar brukar jag hänga en blyklump gjuten i en ölburk en bit ut på ankarlinan och låta den dra ut båten några meter. Tar dock in burken under natten för skulle man bli tvungen att flytta mitt i natten vill jag inte hålla på och trassla med den då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 19 Juni , 2015 Jag tänkte köpa mig en 40-metersrulle treslagen ankarlina (brukar finnas på rea ofta...) och kapa den i längderna 5+10+10+15 meter; då har man ett ganska bra system som borde funka både i gästhamn och naturhamn genom att välja och kanske skarva linor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Juni , 2015 Efter att ett par gånger varit tvungen lämna linorna kvar vid väderomslag vill jag gärna ha båda linorna tillbaka till båten så jag slipper lämna dem kvar om det plötsligt blir nödvändigt att lämna platsen hals över huvud. Ökar behovet av lina till det dubbla. Dock är det sällan vi förtöjer numera. Jolle och stävankare är vår melodi numera. Härligt att slippa ta upp akterankaret för hand och låta ankarspelet i fören göra grovjobbet. Dubbel lina till landförtöjningarna innebär att man kan gå ner i grovlek. Bra också att ha klena fjädrande linor för mer ryckfri förtöjning. Mycket sömnbegränsande för den som ligger i förpiken när stumma linor stoppar upp när båten rör sig i orolig hamn. Lång riktigt tunn lina och grova hängande som säkerhet om den tunna komfortlinan smäller av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Juni , 2015 Att hantera en 40 m lina tycker jag är för trassligt, hellre knyta ihop två 20 m, och som sagt, ha ett antal i olika längder. Med segelbåt får man med åren ihop massvis med överblivna snören. Hustrun har dessutom inhandlat ett par tjusiga 10 m representationslinor att använda i gästhamnar.Represenationslinor kan vara bra att ha ombord. Dock kanske inte i samma stuv som övriga linor.. Tror iof att representationslinor är vanligare kring Stureplan än i gästhamnar:)Just det där med "reprecentationslinor" tyckte jag var bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 20 Juni , 2015 Köp på dig en rulle: http://www.carapax.se/tagvirkerep/polysteeldanline/carapax-polysteel-10mm.html så kapar du längder vid behov till havs. Får andra linor likna leksakslinor i hållfasthet och slitagetålighet. Dock inte det lättaste att arbeta med. Men det kräver att du har vad som krävs att köra fullina ibland cigarrrblossande sjöbusar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juni , 2015 Köp på dig en rulle: http://www.carapax.se/tagvirkerep/polysteeldanline/carapax-polysteel-10mm.html så kapar du längder vid behov till havs. Får andra linor likna leksakslinor i hållfasthet och slitagetålighet. Dock inte det lättaste att arbeta med. Men det kräver att du har vad som krävs att köra fullina ibland cigarrrblossande sjöbusar. Har du provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 Juni , 2015 Det är begränsat med utrymme i en liten båt. Jag klarar mig nästan alltid med 2st 15m linor och några bergskilar. De få gånger det inte räckt har jag förlängt med min 10m bojlina. Men visst 2*20m är bättre. 40m lina är väldigt otympligt att hantera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Juni , 2015 2*4m täcker alla mina behov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juni , 2015 "40m lina är väldigt otympligt att hantera" Yes, en ankarsäck gör det lite enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser