_Frippe_ 1 Postad 18 Juni , 2015 Jag letar ny (begagnad) båt och har börjat titta på Askeladden Voyager 705. Jag har då noterat att den finns med tre olika Mercruiser motorer, 4.3 MPI, 5.0 MPI och 350 Magnum MPI. Någon med erfarenhet som vill rekommendera vilken man bör välja? Jag gissar att 5.0 kan vara att föredra framför 4.3 för att motorn ska slippa jobba lika hårt, men räcker 4.3 också för båten? Nu har jag även sett en med den större 350 Magnum MPI, kommer den göra att förbrukningen skjuter iväg eller håller den sig nere för att man kan marcha på lägre varv? Finns det andra för eller nackdelar med respektive modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olympic520 0 Postad 21 Juni , 2015 Provkörde en med 4,3 motorn inför köp, men bestämde direkt att den motorn känns alldeles för liten för båten. Och då var den inte semesterpackad och bara två personer i. Alltid bättre med stor motor och förnuftig körning spm oftast ger lägre förbrukning än en mindre motor som får jobba hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 22 Juni , 2015 Min polare har en 705 med 350 motorn. Han är mkt nöjd. Bra tryck i båten. Dock bör man väl veta att med 350 motorn så kommer väl båten med Bravo drev, vilket en del verkar föredra framför Alpha. Men dom är väl tunga som satan och lite meckigare att ta av själv? Jag tror också att en 4,3 blir lite klent men en 5,0 borde funka helt OK tror jag även om jag hade valt en 350 om jag fått välja givet ett inta allt för stort prispåslag. Sen beror det förstås på hur man väljer att köra. Vill man upp i 37-38 knop är 350 enda valet men om man nöjer sig med att marscha 22 knop så lär en 5,0 funka lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser