MariaE 0 Postad 18 Juni , 2015 Hej, Jag har blivit med båt! Min första egna båt Den har varit bottenmålad, men inte på de senaste åren. Jag skulle dock vilja bottenmåla den då den ser lite "skabbig" ut i färgen. Hur mycket underarbete bör jag göra? Den har legat på trailer de senaste 8 åren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 Juni , 2015 Skall du köra i salt eller sött vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 Juni , 2015 (redigerade) Hej och välkommen till MG och grattis till båten! Först svar på frågan. Där bottenfärgen sitter fast kan du lägga på ny bottenfärg. Våtslipa med 100-papper så att du får en jämn, ren och sträv yta. Om du har en "blödande" färg, dvs en färg som färgar av sig när du gnider på den, bör du rådfråga de som säljer färg. Kanske måste du grundmåla hela botten för att binda färgen eller skrapa bort färgen. Om du vet vilket färgfabrikat botten är målad med så underlättar det. Vet säljaren? Där färgen inte sitter fast - där den flagar - bör du skrapa bort den. Där det inte finns någon färg - eller där du skrapat bort den - måste du slipa och grunda innan du lägger på ny bottenfärg. Och sedan... Båtlivet går mer och mer mot att tvätta botten istället för att använda färger som ogillas av växter och djur. Du bör själv välja hur du vill ha det. Om du kommer att fortsätta ha båten på trailer så är ju valet lätt, då behöver du ingen bottenfärg för att slippa beväxning på båtbotten. Då är det en estetisk fråga. Antingen väljer du en giftfri bottenfärg färg eller så har du ingen färg alls. Om båten inte ligger i vattnet långa tider kan du använda 2-komponent polyuretanlack för att få en slät och blank botten i önskad färg. Polyuretanlack blir tyvärr bubblig/blåsig om den ligger i länge i vatten så då måste du lacka med klar epoxi utanpå. Om du kommer att ha båten i vattnet beror det mycket på var den kommer att ligga, insjö, ostkusten eller syd-/västkusten. I insjöar och på ostkusten kan man hålla rent genom att tvätta botten, men det kan bli lite väl jobbigt på syd-/västkusten. De flesta säger att man behöver någon form av giftig färg där. Om jag hade köpt en ny båt nu - som du har - så skulle jag inte göra så mycket åt botten den här säsongen utan använda båten och se hur det fungerar. Ev. kan du ju bättringsmåla det som syns av botten så att "pärlan" ser fin ut i vattnet. Lycka till! Mackey Redigerad 18 Juni , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juni , 2015 Om jag hade köpt en ny båt nu - som du har - så skulle jag inte göra så mycket åt botten den här säsongen utan använda båten och se hur det fungerar. Ev. kan du ju bättringsmåla det som syns av botten så att "pärlan" ser fin ut i vattnet. För att förtydliga, antar att du med "ny" inte menar fabriksny. Köpte själv för länge sedan en fabriksny båt och fattade inte att den behövde bottenmålas. Efter en säsong på ostkusten var botten helt täckt av tulpaner som fick tas loss med ogräshacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 Juni , 2015 Jag menade ny för mig. På ostkusten klarar man sig från hanvstulpaner genom att prenumerera på Havstulpanvarning och tvätta botten inom två veckor efter varningen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgsbatservice 1 Postad 18 Juni , 2015 Hej! Nu finns möjligheten även på västkusten att hålla botten ren och fin utan giftfärg! Den första bottentvätten någonsin startar i sommar på västsidan av landet. Det är en mobil maskin (kapacitet för motorbåtar upp till drygt 7 meters längd) som kommer cirkulera mellan klubbarna längs kusten. Så det är mitt heta tips! Skippa bottenmålningen helt, det är bara att låta bli att måla, inget behöver göras med botten innan man övergår till tvättning. Det är ett miljövänligt alternativ som är betydligt roligare än att stå och kladda med giftfärg och skrapa. Här på västkusten behöver båtarna tvättas 3-5 ggr medan de räcker med max 3 på ostkusten. Lycka till med nya båten! /Aron Borg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 20 Juni , 2015 Grattis till nya båten! Du har fått jättebra svar redan, vart du än ska ha båten sjösatt så tycker jag att du ska epoxi behandla båten, du slipper och hålla på och bottenmåla. Epoxi skyddar mot vattenintrång i skrov bland annat och då behöver du inte vara orolig för böldpest även om risken inte är så stor. Dock är det ju en hel del arbete med epoxi men det gör man bara en gång så det kan vara värt arbetet, eller om man ber någon marina att göra jobbet. Om du däremot ska ha i båten under kortare stunder eller på trailer så behöver du inte ha någon bottenfärg alls, räcker med att vaxa botten om man känner för det. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser