Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Gaidin

Pulsomatic gasolvärme - Byta tändsäkring/Temroelement

Rekommendera Poster

Hej

Gasolvärmaren slocknar när man släpper knappen, troligen problem med tändsäkringen eller termoelementet.

Någon som har bytt en sådan i en Pulsomatic?

Hur fungerar denna säkring? I Pulsomaticen så sitter det en tunn slang från termoelementet som känner av värmen, upp till ett flatstift till temperaturskyddet, flatstift i andra änden igen, vidare in i själva reglaget. Parallellt med denna slang går en liknande men tunnare som ser ut att vara lödd parallellt med den andra men inte genom värmeskyddet.

Hur funkar detta? Värmaren får ju ingen el så hur fungerar värmeskyddet? Hur vet brännaren att ström kan passera genom skyddet? Skapas det elektricitet på magisk väg när man värmer upp ett tunt kopparrör? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Gasolvärmaren slocknar när man släpper knappen, troligen problem med tändsäkringen eller termoelementet.

Någon som har bytt en sådan i en Pulsomatic?

Hur fungerar denna säkring? I Pulsomaticen så sitter det en tunn slang från termoelementet som känner av värmen, upp till ett flatstift till temperaturskyddet, flatstift i andra änden igen, vidare in i själva reglaget. Parallellt med denna slang går en liknande men tunnare som ser ut att vara lödd parallellt med den andra men inte genom värmeskyddet.

Hur funkar detta? Värmaren får ju ingen el så hur fungerar värmeskyddet? Hur vet brännaren att ström kan passera genom skyddet? Skapas det elektricitet på magisk väg när man värmer upp ett tunt kopparrör? =)

Jo, det skapas spänning på magisk väg.https://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement

Kan inget om just denna värmare, men vanligast t.ex. när det gäller gasolspisar är att termoelementet har hamnat ur läge (och inte känner tillräckligt med värme) eller att det helt enkelt ger upp. Några av de som kan detta bäst är sannolikt Fogas i södra Stockholm www.fogas.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är i rätt läge och fungerar ibland, jag läste faktiskt på lite om termoelementet, magi är alltid roligt. :rolleyes:

Jag tänker mig att byta själva röret/sladden med tillhörande element men det kanske lika gärna kan vara fel på magnetventilen...

Kan man mäta spänningen som uppstår eller är den för låg för en vanlig multimeter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det ibland borde det inte vara fel på termoelementet. Snarare glappkontakt (hur är kretsen sluten? Genom chassi eller separat ledare?) eller som du är inne på kärvande magnetventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går en ensam ledare från termoelementet till reglaget, där magnetventilen sitter så troligen sluts kretsen via chassit. Flatstiften var ju ärgade till bedrövelse så jag tänkte mig att det var där felet ligger.

Grejen är att värmaren sitter i ett skåp med en lucka som är ca en centimeter smalare än värmaren (Tack för det Najad!!!) och ett elände att plocka ut. Jag fick lyfta ovandelen på skåpet med repor i lacken som följd. Slangen som sedan sitter från gasolkranen till värmaren är precis så lagom lång att den inte räcker om inte värmaren sätts tillbaka i skåpet.

Inga problem, tänkte jag. Jag kan ju ansluta en gasolflaska till värmaren så kan jag testa utanför skåpet. Plockar bort slangen från grillen och skall skruva dit men det visar ju sig att slangen till grillen är vänstergängad medan slangen från kranen är högergängad. Finns det olika standarder här? Fast monterat och inte fast?

Det är ett skitgöra att få tillbaka värmaren i skåpet så jag vill vara säker innan jag är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att värmaren sitter i ett skåp med en lucka som är ca en centimeter smalare än värmaren (Tack för det Najad!!!) och ett elände att plocka ut. Jag fick lyfta ovandelen på skåpet med repor i lacken som följd. Slangen som sedan sitter från gasolkranen till värmaren är precis så lagom lång att den inte räcker om inte värmaren sätts tillbaka i skåpet.

Lite OT men måste bara kommentera. Skönt att fler har det lika! Det är alltid så när jag skall mecka. Förväntansfull har man allt klart för sig. Enkla handgrepp, ja roliga rent av. Tills man är på plats och det alltid är något i vägen eller något man inte når, eller något man inte får loss.

Sist var det varmvattenberedaren som skulle bort. Rycker, sliter och skär tills alla slangar är borta. Får lös beredaren som är plastad på plats för att sedan upptäcka att öppningen är ungefär en centimeter för smal för att få ut beredaren. Fick börja med att demontera lister och dylikt på andra sidan ruffen för att jobba mig fram till beredaren. Tog en halv dag bara att riva inredningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...