stamar 1 Postad 17 Juni , 2015 Hej, jag saknar 1000 varv på min motor. Har c:a 20 % på gasreglaget som motorn inte vill reagera på. jag når bara 4500 mrp ska upp till 5500 vid full gas. är det någon som vet vad det kan vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 17 Juni , 2015 För lågt monterad motor alternativt för stor pitch på din propeller. Börja med att titta var kavitationsplattan är jämfört med skrovet, sen tittar du på sidan av propellern och letar efter instansade siffror typ 13x17" eller liknande. Jag själv fick gå ner från 17" till 15" i pitch för att få min Evinrude E-tec 60hp att varva rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stamar 1 Postad 17 Juni , 2015 För lågt monterad motor alternativt för stor pitch på din propeller. Börja med att titta var kavitationsplattan är jämfört med skrovet, sen tittar du på sidan av propellern och letar efter instansade siffror typ 13x17" eller liknande. Jag själv fick gå ner från 17" till 15" i pitch för att få min Evinrude E-tec 60hp att varva rätt. kaviatorplattan ligger c:a 2,5 cm under skrovet. ska kolla propeller vad det står, om jag byter till en mindre tappar jag inte fart då? kommer upp i c:a 20 knop nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klyft 0 Postad 17 Juni , 2015 Hej! Hade exakt samma problem med min Yamaha F50 för nåt år sedan. Det visade sig att förgasarna behövde en rengöring. Går som en klocka efter det! Om du kan meka ( vilket inte jag kan!) så kan du ju prova det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 17 Juni , 2015 För lågt monterad motor alternativt för stor pitch på din propeller. Börja med att titta var kavitationsplattan är jämfört med skrovet, sen tittar du på sidan av propellern och letar efter instansade siffror typ 13x17" eller liknande. Jag själv fick gå ner från 17" till 15" i pitch för att få min Evinrude E-tec 60hp att varva rätt. kaviatorplattan ligger c:a 2,5 cm under skrovet. ska kolla propeller vad det står, om jag byter till en mindre tappar jag inte fart då? kommer upp i c:a 20 knop nu. Kolla även hur den ligger när du är uppe planingsfart, den ska precis synas i vattenytan. Annars råder jag dig att flytta upp den 2.5cm. Det är inte alltid man tappar 2-3 knop bara för att man går till mindre propeller, du får ju trots ut ca 700rpm till genom att gå ner en storlek på propellern. Det kan faktiskt göra så att den går fortare. Om det inte hjälper med att flytta upp motorn som man kan göra själv, så bör du kontakta t.ex www.propellertrim.se har hört många som söker sig dit just pga deras kompetens. Du behöver ingen dyr rostfri i alla fall till din motor då det sällan är någon större skillnad mot ballistic propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stamar 1 Postad 18 Juni , 2015 För lågt monterad motor alternativt för stor pitch på din propeller. Börja med att titta var kavitationsplattan är jämfört med skrovet, sen tittar du på sidan av propellern och letar efter instansade siffror typ 13x17" eller liknande. Jag själv fick gå ner från 17" till 15" i pitch för att få min Evinrude E-tec 60hp att varva rätt. kaviatorplattan ligger c:a 2,5 cm under skrovet. ska kolla propeller vad det står, om jag byter till en mindre tappar jag inte fart då? kommer upp i c:a 20 knop nu. Kolla även hur den ligger när du är uppe planingsfart, den ska precis synas i vattenytan. Annars råder jag dig att flytta upp den 2.5cm. Det är inte alltid man tappar 2-3 knop bara för att man går till mindre propeller, du får ju trots ut ca 700rpm till genom att gå ner en storlek på propellern. Det kan faktiskt göra så att den går fortare. Om det inte hjälper med att flytta upp motorn som man kan göra själv, så bör du kontakta t.ex www.propellertrim.se har hört många som söker sig dit just pga deras kompetens. Du behöver ingen dyr rostfri i alla fall till din motor då det sällan är någon större skillnad mot ballistic propellrar. jag ser plattan precis vid vattenytan vid planing. får börja med rengöring av förgasaren och filter. Tack för svaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser