Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
terhimannen

Spänningsreglering på 2 taktare

Rekommendera Poster

slog lite på vad ett vanligt garmin ekolod är specat för  1 amp och 10-20 volt samt för vissa modeller 10-28 volt.     kollas din spec på den utrustning du har och ev finns ställbar larm för spänningen som du själv väljer vilket värde det ska varna på.

Ska kolla specen. Lyckligtvis är nog hela problemet löst med en avancerad solcellsregulator(som verkligen reglerar en jämn spänning oavsett vad för inspänning(från motorn) den får. Fick kanonbra hjälp av ett företag som sysslar med regleringar. Jag kan i och för sig ställa larm på spänning, men det skulle ju i alla fall inte lösa problemet. Då skulle jag behöva slå av den om spänningen är för hög. Jag eftersökte en lösning så man alltid har en jämn laddspänning ( som man har i en bil. Bara tuta o köra o man behöver inte bry sig om att det ska bli batterikokning eller knas på elektroniken.)  Fick köpa två nya batterier förra året igen, då dom förmodligen laddats för hårt (för hög spänning). Nu kommer jag slippa alla problem då den aldrig kommer att ladda med högre spänning än dryga 14volt. Som jag dragit i denna tråd vill jag säkerställa jämn laddspänning för att skona både batterierna och elektroniken. Att bara ställa larmgränsen för spänningen på kartplotter o ekolodets hjälper ju inte i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det bli problem om regulatorn slår av vid 14,2V? Så gjorde väl regulatorerna av den elektromekaniska sorten som var vanligt förr. Du vill ju inte ha överladdning eller överspänning till elektroniken. När 14,2 V har uppnåtts slås laddningen av. Då sjunker spänningen och laddningen slås på. 

 

Det kallas reglering.

 

Man kan ju också göra nåt eget. T.ex kan jag tänka mig att ett relä av den mycket omtalade sort som Biltema har och som slår till vid en viss spänning, runt 13,5V. Kopplar du in ett sånt som belastas av en lampa på 50-100W kommer aldrig spänningen att överstiga reläets tillslagsspänning. 

 

Vill man ha högre spänning kan reläet få sin spänning via en diod. Då höjs tröskeln med 0,5-0,7V och du får motsvarande spänningshöjnning. Runt 14V alltså. Den regleringen kommer att ske hackvis också vilket kanske kan störa men får fixas med en kondensator som också kan ge ett skydd mot ev. spänningsspikar. 

 

Själv skulle jag nog överväga att köra med lanternorna påslagna istället även om jag tycker det är kul med att pyssla ihop olika lösningar. Då är det ett tidsfördriv i sig själv. Det kanske är så med Terhimannen också, eller en kombination? Dvs kul och användbart. Skoj att testa. Då skulle jag nog testa en billig ebayregulator och skaffa en multimeter och ha lite pyssel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Så gjorde väl regulatorerna av den elektromekaniska sorten som var vanligt förr."

 

Inte riktigt sant, spänningssolen fanns med som belastning. Nu var det väl en växelströms generator oftast, inte en lysspole.

Om man mätte på mopederna så kunde man ha 30-40V innan man slog på lyset.

 

Vad exakt Biltemas laddingsregulator gör vet jag inte. Men varför krångla till det? En solcellsregulator gör jobbet perfekt, sköter laddning betydligt bättre än vanliga generator brukar göra.

DENNA  regulator för 85 spänn fungerar utmärkt. Jag har rekommenderat den länge, det finns dyrare och mer avancerade men de laddar inte bättre. Det finns andra som fungerar lika bra men denna har jag erfarenhet av i säkert några dussin fall, mest solpaneler men även till ett antal snurror. Ryktet har tydligen spritt sig, jag såg att det satt en i båt som skulle sjösättas och den killen har jag aldrig pratat med.

På köpet för man djupurladdningsskyddet och en elektroniks säkring. För 85 spänn (eller >3 ggr högre pris i Sverige)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte problem om motorn har elstart? Om den föreslagna regulatorn reglerar på minussidan innebär det att man inte kan direktjorda batteriets minuspol i motorns gods så som det ofta är kopplat och då blir det problem att köra startmotorn då strömmen till den skulle behöva gå genom solcellsregulatorn.

 

Ja var för krångla till det, om elektroniken tål spänningen så kör på bara, om man inte kör väldigt många timmar är överladdning av batteriet knappast något problem, tänd lanternorna eller installera några extra lampor.

 

Vad laddningsspolarna ger för spänning helt obelastade är rätt ointressant, vid minsta belastning sjunker spänningen rejält även om man kan mäta 40V obelastad, på en moped räcker det att tända en 5W lampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag väldigt lite om snurror men jag hört är att lysspole utgången inte är chassijordad eller den går att bryta. Därför påpekar jag just detta med att regulatorn reglerar på minussidan.

På den båt vi först satte en solcellsregulator har ett separat husbatteri, det var så det började, just att han ville ha ett separat batteri för förbrukningen. 

 

Den mesta elektroniken tål högre spänningar men i TS fall klagar den på det. En lösning på det är som alltid en spänningsregulator typ LM7812 för elektronik prylen. En kylfläns krävs dock. Ett annat sätt är en DC/DC omvandlare, klarar 10A och kostar <100kr, den kan även ladda batteriet om man ställer utspädningen på tex 13,8V.

 

För att den obeaktade spänningen från lysspolen inte ska bli skadligt hög så krävs en liten belastning men det verkar som den finns tillsammans med likriktaren, annars räcker ett 100 ohm motstånd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom snurror jag har haft har haft en likriktare där dioder sitter inpressade i en aluminium klump som jordas av sina monteringsskruvar vilket gör att installationen av regulatorn kräver en del modifiering av motorn kanske inte av trivial karaktär då en del andra prylar som tändmoduler och liknande är jordade i godset, vad kommer egentligen att hända? Jag hade inte utan vidare gett mig på att modifiera en motor på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt, lossa och isolera den del dioderna sitter i och dra en ledare till minus på solpanelingången på regulatorn. Batteriet kommer fortsatt vara "jordad" i motorn, inga andra delar påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lever i den bästa av världar bhemac där det inte finns problem.

 

Hur vet du att diodbryggan får rätt kylning när du isolerar den från blocket?

 

Hur vet du att en enkel regulator för 85kr från Kina tål den pulserande likspänning du får ut från likriktaren, det är ganska annorlunda jämfört med en solcell.

 

Har du tittat hur det ser ut på en del utombordare där likriktare kopplingsplint och säkringshållare sitter i en kompakt klump på motorblocket, rent mekaniskt är det inte "ganska enkelt" att börja modifiera.

 

Det är också en nackdel att ha en amatörmoddad motor om man behöver professionell hjälp någon gång och man måste förklara för verkstaden vad man gjort, denna information skall sedan nå mekanikern.

 

Det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och slänga ur sig råd baserade på generella resonemang och kalla det lätt.

 

Själv skulle jag inte råda någon att börja modifiera motorn på det sättet om jag inte kände personen väl och var medveten om vad han (det är nästan säkert en han som funderar på sånt här) kunde.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det brukar fungera därför att folk frågar mig om råd och sen provar. Återkoppling kallas det.

Är verkligen diodbryggan jordad via godset? Temperaturen är inget problem, det handlar inte om större strömmar. Alternativt kan man ersätta med en ny diodbrygga, kostar några tior. Den kan skruvas fast var som helst eftersom höljet inte är spänningsförande.

Att likspänningen är pulserande är inget problem, man kan köra en solcellsregulator med transformator/likriktare hemma utan problem. Skulle regulatorn inte gilla läget så får man glatta med en kondning. Detta gäller även för en linjär regulator.

 

Törs man inte modds saker så brukar det finnas färdiga lösningar att köpa, oftast inte bättre men garanterat många gånger dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja diodbryggor jordade i godset förekommer.

 

Att temperaturen inte är ett problem är ett väldigt löst antagande från din sida det vet du ingenting om, att det gått bra en gång på en motor säger inget om en annan motor.

 

Att en ny likriktare kan skruvas fast varsomhelst är ett annat helt löst antagande från din sida, vibrationerna från en motor är inte att leka med, motorblock är bland den mest besvärliga miljö man kan ge sig på. Att stoppa in den där regulatorn under motorkåpan är mer än dumt, man kan sätta den i båten men skall man då dra kablar fram och tillbaka till motorn?

 

Att likspänningen pulserar kan ge problem på sikt då rippelströmmen i kondensatorerna på ingången kan döda dom snabbt, speciellt om man betänker vilken komponentkvalitet man kan befara på en väldigt billig pryl som är tänkt att hantera ren likström från en solcell.

 

Att några har kopplat som du säger och det funkade är ett rent anekdotiskt bevis, visst det funkade men hur länge och hur bra? Hur många pratar vi om egentligen?

 

Dina råd i detta fall är av karaktären, hej och hå friskt kopplat hälften brunnet, koppla in en 85kr regulator bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem pratar om att sätta regulatorn under kåpan? Den ska sitta när batteriet! Till motorn blir det  ev en  extra tvåledare antingen direkt till regulatorn eller ev via en likriktarbrygga, tex en KBPC5010 50A, 1000V. Den har icke spänningsförande hölje. Den tål utan vidare 5A utan kylning. 

Rippel får man alltid men det är en ganska ren spänningskälla,  knappast ett problem. Ingången på en solcellsregulator har ett ett överspänningsskydd, den ska ju tåla åskurladdingar i luften. Osv.

 

Jag vet att det funkar och jag vågar påstå att jag kan det här ganska bra. Vill man inte tro på mig så är det helt ok. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terhimannen skrev: Lyckligtvis är nog hela problemet löst med en avancerad solcellsregulator(som verkligen reglerar en jämn spänning oavsett vad för inspänning(från motorn) den får.
Bra att du är nöjd, det är ju faktiskt viktigast att trådskapare i forum blir det! :-)
 
Men du tycks ha missuppfattat rejält trots många frustrerande försök ovan att förklara.
Biltemas variant är en regulator. Bra eller dålig sådan, men definitivt en regulator även om begriplig manual saknas. Regulatorer "slår inte av" automatiskt typ automatsäkringar som du kanske fortfarande tror. (Min liknelse med säkring haltar förvisso avseende volt o ampere, men men.) De börjar istället göra sitt jobb, att aktivt reglera bort överspänning så att resultatet blir en hyfsad jämn max-spänning som knappast skadar batteriet. Alltså oavsett inspänning inom rimliga gränser!   

Nå, har - måttligt framgångsrikt - försökt bildgoogla biltema-varianten. Ingen vettig manual finnes, ingen namngiven tillverkare, inget bestämt varumärke. Klisteretiketter med namnet Schumacher SPC-7A och Kintrex SPC-0601 m.fl. förekommer på vad som förefaller vara samma eller snarlik produkt?
(I den senare länken finns litet fler uppgifter under rubriken "product description", dessutom litet "customer reviews" vad sådana nu är värda.)   
Ps Bhemac: Ge inte upp. Har också mina dubier angående solpanelregulator till utbordare men dina och andras argument börjar sakta skingra dessa. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1:

Kan tänka mig att Biltemas regulator är som denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/kemo-m149-p88149#ProductDetailedInformation

Den ska begränsa spänningen till batteriet, vet dock inte om på plus eller minus-sidan. Tror jag har en sådan liggande, ska testa.

--

Har man separat startbatteri till snurran är det inga problem alls. Min kompis fick låna en regulator för att testa, fungerar hur bra som helst. Det enda är att om han ska starta på husbatteriet så får han sätta hjälpstartkabeln på minus sidan. Det löste vi enkelt genom att jag snodde den röda kabeln.

Jag har en 7,5hk snurra utan startmotor och utan likriktare. Kör med solcellsregulator och ett 7,2Ah slutet batteri.

Det blir lite mer att kolla om man inte har separat startbatteri och lite omkoppling men det funkar. 

Jag är anhängare till separat startbatteri, det fungerar med ett litet batteri 20-30Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bhemac: hittade DENNA filmsnutt som visar att den arbetar likadant spänningsmässigt som din länkade ovan enligt dess manual.
Märkligt hur svårt det skall vara att hitta den mest basala info om dessa prylar kan tyckas. (Hehe, fast å andra sidan är väl egenskaper för eventuell snik-inkoppling som utbordarregulator knappast prio1 för manualmakarn. ;-)
Verkar ju i princip vara som en vanlig spänningsregulator men med rejält spann på dryga volten mellan nedre tillslags-värde 13,25V och övre-avslags 14,3. Motsvarande spann för en normal utbordar-regulator är väl bara nån tiondels volt eller så.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat KEMO M149.

Den begränsar batterispänningen till ca 14,2V, alltså även när jag hade 17V in så fick batteriet 14,2V. Tyvärr klara den bara 5A. Troligen fungerar Biltemas på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem pratar om att sätta regulatorn under kåpan? Den ska sitta när batteriet! Till motorn blir det ev en extra tvåledare antingen direkt till regulatorn eller ev via en likriktarbrygga, tex en KBPC5010 50A, 1000V. Den har icke spänningsförande hölje. Den tål utan vidare 5A utan kylning.

Rippel får man alltid men det är en ganska ren spänningskälla, knappast ett problem. Ingången på en solcellsregulator har ett ett överspänningsskydd, den ska ju tåla åskurladdingar i luften. Osv.

 

Jag vet att det funkar och jag vågar påstå att jag kan det här ganska bra

 

. Vill man inte tro på mig så är det helt ok.

Stor fördel med att låta den högohmiga strömkällan mata den långa ledningen. Med 50V eller liknande har man nästan inga överföringsförluster även med en 0,5kvmm ledararea. Största förlusten uppstår i lysspolarna. Jmfr solceller som också har stor inre resistans. Blir ingen nämnvärd förlust med klen ledning. Först när det blir flera parallellkopplade paneler är det idé att göra en beräkning på effektförlusten i ledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och det finns sådana som är avsedda för snurror också och de fungerar bra till ett startbatteri. Skillnaden med en solcellsregulator är att den laddar intelligent och det finns en lastutgång som skyddar batteriet och förbrukarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...