Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Sollie

Vattenläckage efter lagning av kyllimpa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!


Har en AQ105 (b20) som under förra säsången läckte vatten ur en spricka mitt på avgaslimpan. Dock körde jag hela förra sommaren (fick köra länspumpen nån gång ibland)


 


Nu för någon månad sedan lämnade jag in den på lagning hos en smed här i stan som slipade och svetsade sprickan. Ser bra ut från utsidan...


 


Efter lite annat strul med tändning mm provstartades båten igår.


Dock verkar det som det bygger upp ett tryck i systemet någonstand för det började sputa vatten från returen på termostathuset. Markering "A" på bilden:


 


https://www.dropbox.... AQ170.jpg?dl=0


 


Det läckte även lite ur markering B.


 


Jag funderar på om han kan ha svetsat in i kylkanelerna så det blvit stopp däri? Det borde inte bli sånt tryck i systemet så det trycker ut där det gör.


 


Jag har lossat och blåst i röret till avgaskröken, däri verkar det vara fritt fram...


Jag har skruvat isär oljekylaren och rengjort den...


 


Just nu har jag tagit bort själva termostaten och kör utan för att säkerställa flöde därigenom...


 


Någon som har någon bra idé hur jag ska gå tillväga? Jag vill ju inte köpa en ny avgaslimpa om det inte är den som är fel... kan det vara något annat?


 


Tack på förhand!


 

Redigerad av Sollie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om avgaslimpan rostat sönder även inåt så att avgaserna bygger upp tryck i kylsystemet? Det borde ju gå att provtrycka isåfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om avgaslimpan rostat sönder även inåt så att avgaserna bygger upp tryck i kylsystemet? Det borde ju gå att provtrycka isåfall. 

 

Skulle kunna vara så, men borde det inte synas att det läcker vatten in i motorn / oljan då?

 

Går det att provtrycka själv? Ingen aning om hur man gör..!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom avgaserna har högre tryck än kylvattnet så är det inte säkert att det läcker in vatten i motorn, och vattenpumpen pumpar ju bara så länge motorn är igång.

 

Ang. provtryckning så borde det gå att improvisera ihop med en kompressor eller liknande och lite slang/slangklämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att bita i det sura äpplet o köpa en ny limpa. Som sagts här ovan så rostar det även inåt.

 

Och sprickan var nog en indikation på att limpan gjort sitt. Svetsa en gammal gjutjärnlimpa är nästan dömt att misslyckas.

 

Envisas du att försöka fixa den befintliga limpan så är det stor risk att du råkar ut för ett större haveri pga vatten inträngning.

 

Ibland får inte snålheten ta överhand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis var inte dumsnål. Finns väl limpor på Hansen R till hyfsade priser!

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kaske är så, smeden sa att det var rätt krongligt, han fick förvärma och sätta i städ för att det inte skulle slå sig...! 

 

Ja kan vara så, men eftersom det fungerade förra året borde något ha påverkats iom svetsningen tycker jag... Kan ju ha rostat sönder under vintern också...!

 

Jag ska se om jag kan göra en improviserad trycktestning ikväll...

 

Men ni tror alltså inte på att han möjligen svetsat igen kylkanalerna för att han gått för djupt? Jag vet inte riktigt hur de ser ut i genomskärning, men en tanke från mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara dumsnål, men tänkte att det kanske inte är limpan, kan ju vara något annat fel också...? + att det tryter lite i kassan för tillfället, en ny avgaslimpa kostar ju ändå 5995:- på http://drevdelar.se/avgaslimpa-b18

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte en sekund att kylkanalerna blivit totalt igensvetsade.

 

Ska du provtrycka så måste limpan bort, samtliga vattenkanaler måste blockeras dvs även kanalerna som mynnar ut i avgaskröken. Det måste bli tätt, vilket kan vara lite svårt att få till

 

Spara en röranslutning till tryckluften, fyll vattenkanalerna i limpan med vatten och tryck med ca 0,8 kg luft. Nu får det inte läcka in vatten i avgaskanalerna eller på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara dumsnål, men tänkte att det kanske inte är limpan, kan ju vara något annat fel också...? + att det tryter lite i kassan för tillfället, en ny avgaslimpa kostar ju ändå 5995:- på http://drevdelar.se/avgaslimpa-b18

Här har du en billigare avgaslimpa, så har du ca en tusenlapp kvar att köpa sill och dricka till midsommar:

 

http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-873&sok=&id=4310

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill inte vara dumsnål, men tänkte att det kanske inte är limpan, kan ju vara något annat fel också...? + att det tryter lite i kassan för tillfället, en ny avgaslimpa kostar ju ändå 5995:- på http://drevdelar.se/avgaslimpa-b18

Här har du en billigare avgaslimpa, så har du ca en tusenlapp kvar att köpa sill och dricka till midsommar:

 

http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-873&sok=&id=4310

 

Det hade varit nice, men inte rätt modell, på marine express har de denna som passar till min:

http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-873&sok=&id=4754

 

En sådan som du länkade till kom jag över förra sommaren av slussvaktarn... men efter att jag konstaterat att in och uttag för vattnet ser annorlunda la jag den åt sidan... Den är för AQ115 om jag förstått rätt, dvs med dubbla förgasare. (Jag har en enkel stromberger)

Men det kanske går att modda dit den ändå? Någon som provat? (Här kommer min dumsnålhet in igen, jag vet...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en snubbe på Blocket som säljer B18 limpan för 5500 vill jag minnas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har själv en Aq130 och jag har haft isär denna några ggr. Därav vet jag att det ibland kan vara svårt att få det riktigt tätt vid de punkter du beskriver. Har du kollat så att gummitätningarna är hela och fina? Om allt sitter rätt så ska det inte läcka där. Prova att trä på gummitätningarna på rören när du sätter tillbaka dessa. Det kan vara så enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag blir inte riktigt klok på konstruktionen av anslutningarna av kopparrör, det enda som håller dem på plats är närliggande bricka som ligger an mot flensen på rörets ena sida..! Möjligt att de inte sitter helt hundra, men som jag skrev innan så sprutar det ut... Hade själv gissat på felmontering av rören om det bara hade droppat lite..! Jag bytte även alla packningar i samband med att jag hade loss avgaslimpan så dem är det inte fel på iaf..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...