Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Nim26

Varvräknare/Generator

Rekommendera Poster

Hej jag får inte igång min varvräknare på min TAMD 31! distansen snurrar som det skall ochallt annat med men just varvräknaren är död.

enligt el schema så är det en grå sladd från generator uttag W som skall gå till vravräknaren. jag har hittat den och kan inga skador hitta,Samtliga sladdar från generatorn går upp gemensamt till en liten svart box ovan motorn där det sitter relän, även där inga synliga fel och stora kabelkontakten ser bra ut och där är bla den gråa kabeln, detta går sen då vidare in bakom instrumentpanelen och även där kommer den grå fram och sitter i en svart kontakt med fyra stift in i varvräknaren.

hela mätar tavlan monterades in ihop med installation av motorn 2005 och är ihopkopplade med varandra och det är då temp,olja varv, laddning,

Frågan blir då-

Kan själva mätaren lägga av?

Går det att kontrollera det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en lämplig pulsgenerator så kan du nog kolla varvräknaren, men sådana djur har rätt få, så när det gäller den, tror jag att du får lov att vända dig till en verkstad.

Menar du med att "distansen snurrar", i själva verket att timmetaren snurrar?

Om du menar det skulle jag förstå att mätaren får både plus och minus samt  att H-signalen kommer fram (i allmännhet en blå-röd kabel). Kvar blir bara W-kabeln (den gråa kabeln). Checka den en gång till genom att mäta ohm-talet mellan generatorns W och instrumentets W. Motståndet skall vara mycket litet, annars har du något baj där. W-kopplingen mellan instrumentet och generatorn är en direkt galvanisk koppling utan annat än en kopplingsstycke emellan (kontakt nr 13).

Om generatorn laddar adekvat och W - W kopplingen är OK, men varvräknaren är död, får du nog lov att söka någon som kan fixa själva instrumentet.

Om du har tillgång till ett oscilloskop kan du checka om du får en AC-signal mellan instrumentets W och minus...

Här har du en skiss så att du ser hur W är kopplad i generatorn:

post-54642-0-35608400-1434536998_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan själva instrumentet gå sönder, inte så ovanligt faktiskt, har hänt även mig. Att timräknaren fortsätter fungera är också vanligt eftersom det i praktiken är ett helt annat instrument, om än ihopbyggt med  det andra.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte så enkelt att visaren fastnat i bottenläget under vintern

Det är väl inte så enkelt som att visaren fastnat i bottenläget under vintern? Jag skulle därför knacka lätt på instrumentet och kanske tom ta loss det och vrida på det några gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till LonlyBird's utmärkta beskrivning kan man lägga till att ett sätt att kolla instrumentet är att koppla en transformator som ger 10-20V AC.

Många multimetrar har möjlighet att mäta frekvens, mät mellan W och minus.

Oscilloskopet är annars det perfekta instrumentet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorer från VP tenderar att gå sönder just på utgången W, det svaret fick jag när min varvräknare strula. Nu visade det sig att det kabelbrott på min så jag fixa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till LonlyBird's utmärkta beskrivning kan man lägga till att ett sätt att kolla instrumentet är att koppla en transformator som ger 10-20V AC.

Många multimetrar har möjlighet att mäta frekvens, mät mellan W och minus.

Oscilloskopet är annars det perfekta instrumentet

Tack för det bhemac!

Den där transformatorlösningen har jag faktiskt aldrig tänkt på  :wacko:  så tack för det osså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorer från VP tenderar att gå sönder just på utgången W, det svaret fick jag när min varvräknare strula. Nu visade det sig att det kabelbrott på min så jag fixa det.

Jag har svårt att omfatta det där med generatorns W-utgång. Det korrelerar inte med min erfarenhet och inte vet jag heller vad det skulle vara som pajar om inte effektdiod/dioder rykt...

I allmänhet klagar då offret i första hand på en nedsatt eller obefintlig laddning. 

Enligt min erfarenhet är problemets vanliga lösning en dålig kontakt mellan generatorns och instrumentets W.

Problemet är ofta relaterat till det at installatören inte beaktat att motorn/generatorn är ett vibrerande objekt i förhållande till den fasta kableringen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har följt den gråa kabeln och rengjort osv men hittar inget fel, bara konstigt att när jag drar ur kontakten till varväknaren så ser jag en grå-svart kabel i kontakten mot w och den gråa är brevid!! jag ger upp fn det är diesel och inga raketvarv direkt. men tack för alla kloka råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...