Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
extaz

Köpråd: IF eller IW 26(Lill Scampi)?

Rekommendera Poster

Ska köpa min första segelbåt nu i sommar. Även om det är min första så vill jag ha den länge och INTE byta upp mig om några år. Har spanat in lite olika och det är just dessa två som jag fastnat för. Kommer för det mesta segla 2st eller ensam. IW 26 är ju större inuti och bekvämare. IF:en är ju en klassiker och är väl bättre seglare eller? Tycker både är ganska vackra båtar så estetiskt sätt så är ingen av dom nåt problem. Vill gärna kunna segla och vara ute mer än en vecka. Den ska också gå stabilt i hård vind och på öppet hav i östersjön. I framtiden vill jag göra längre resor också kanske ner till medelhavet. Funkar det att göra någorlunda i någon av dessa båtar?

 

Vilken skulle ni rekommendera om man kan köpa båda för ungefär exakt samma pris?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt IW26:an, men som systerson till grundaren av IW-varvet Ivar Waldemar Åkesson är jag nog partisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-06-16 vid 18:32 skrev Bjorns_snipa:

Jag skulle valt IW26:an, men som systerson till grundaren av IW-varvet Ivar Waldemar Åkesson är jag nog partisk.

Ok tack, men av vilka anledningar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag skulle välja IF den tål mycket vind det Finns dom som har seglat till Svalbard med den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om Lill-Scampin så någon annan får fylla i om den. 

Men om IF vet jag

att den är inte snabb

den tål nästan vad som helst

en vill inte ha en med "motorbrunn"

den kappseglas aktivt, så det borde finnas gott om begagnade segel och tampar i ok skick

det finns sammanhållning i klassen - roligt om en gillar att träffa andra med likadan båt

jag tror att ett IF-SM kan vara en trevlig tillställning med ganska kul kappsegling (om än mkt långsamt  :ph34r: )

 

Om Lill-Scampi tror jag att

den seglar bättre, med mer känsla. Framför allt i lätt vind

den är mer krävande i hårt väder

hårda undanvindar kan bli spännande (gissning baserat på att det är en IOR-1/4-ton)

det finns potential att med lite nya segel och mekande få en rolig liten SRS-racer

 

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-06-16 vid 20:59 skrev JonasP:

Jag vet inte så mycket om Lill-Scampin så någon annan får fylla i om den. 

Men om IF vet jag

att den är inte snabb

den tål nästan vad som helst

en vill inte ha en med "motorbrunn"

den kappseglas aktivt, så det borde finnas gott om begagnade segel och tampar i ok skick

det finns sammanhållning i klassen - roligt om en gillar att träffa andra med likadan båt

jag tror att ett IF-SM kan vara en trevlig tillställning med ganska kul kappsegling (om än mkt långsamt  :ph34r: )

 

Om Lill-Scampi tror jag att

den seglar bättre, med mer känsla. Framför allt i lätt vind

den är mer krävande i hårt väder

hårda undanvindar kan bli spännande (gissning baserat på att det är en IOR-1/4-ton)

det finns potential att med lite nya segel och mekande få en rolig liten SRS-racer

 

Lycka till med båtköpet!

Tack för ditt svar!

 

Om man vill vara ute länge, mer än en vecka så borde väl en IF bli lite jobbig att leva i. Står att IF har högre Lys tal än en Lill Scampi fast lill scampin borde väl vara snabbare? Hur kommer det sig? Har också hört att det är ofta mycket fel på fenkölen hos 70tals båtar. Vad är det man ska kolla efter när man köper en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är väl relativt, men jag hade inga problem att bo i Mälar22an en vecka. Inte heller i tält. IF lär vara betydligt bekvämare än så.

Om det verkligen är LYS som var högre för IF så kan det vara för att LYS var ett empiriskt system baserat på resultaten på kappseglingsbanan. Många duktiga kappseglare i IF=högre LYS.
Om det är SRS så vet jag inte riktigt varför det skulle bli så?

Jag har aldrig hört talas om något generellt fel på fenkölar från 70-talet? Du får nog vara lite mer specifik än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att många 70-tals båtar nog var överdimensionerade och därmed hade en stark kölinfästning. Problem med svajiga kölar kom nog lite senare, på vissa modeller, när tillverkarna gjorde grundare och klenare infästning på något djupare och smalare kölar.

 

Men just IW har en stark infästning, de kölarna är nämligen bultade genom skrovsidan och inte rakt ner. Det innebär att det blir en jättestor yta som tar upp krafter...

 

Var nämligen för kompis barns räkning och tittade på en 26:a som gått på grund ordentligt och där ägaren påstod att det inte gick att se skador förutom ett tydligt hack/intryckning i kölen.

Ägaren hade rätt. Vi var två som kollade jättenoga. Inga skador - eftersom krafterna tas upp på större yta snarare än i bakre kanten av kölinfästningen.

 

Konstruktören - Peter Norlin - visste sitt hantverk!

 

Däremot såg vi fyra av muttrarna på kölbulten som var rejält rostiga ( möjligen materialfel eftersom jag sett detta på två andra 26:or, vi kollade totalt tre st. ) då kan det vara bra att veta att det går att byta kölbultar utan att ta av kölen. Det är få båtar som är konstruerade så!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  2015-06-16 vid 20:59 skrev JonasP:

Jag vet inte så mycket om Lill-Scampin så någon annan får fylla i om den. 

Men om IF vet jag

att den är inte snabb

den tål nästan vad som helst

en vill inte ha en med "motorbrunn"

den kappseglas aktivt, så det borde finnas gott om begagnade segel och tampar i ok skick

det finns sammanhållning i klassen - roligt om en gillar att träffa andra med likadan båt

jag tror att ett IF-SM kan vara en trevlig tillställning med ganska kul kappsegling (om än mkt långsamt  :ph34r: )

 

Lycka till med båtköpet!

 

Hej!

 

Jag har seglat IF i några år och håller i stort sett med JonasP här ovan. JonasP är nog kappseglare, och som sådan gör man inte alltid distinktionen mellan att segla snabbt och att segla bra, eftersom farten är det som räknas på en kappsegling. IF:en seglar fantastiskt bra på alla bogar tycker jag. Kontrollerbart, tryggt, förutsägbart och ingen besvärande lovgirighet. Lite blöt när man kryssar i havssjö dock. Även om IF inte är snabb så är den normallångsam jämfört med lika långa kamrater. Inget långsamt härke, bara inte särskilt snabb.

 

Jag seglade veckoturer med min IF och hade inga större problem med komforten, men då gillar jag det enkla och några barn fanns inte med i bilden. Visst är den enkel invändigt, men det går om man vill.

En grej att tänka på är möjligen att en IF nog kommer att vara lättare att sälja när den dagen kommer. IW26 är lite av en uddabåt.

 

//Nils Nobbing

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-06-23 vid 11:33 skrev nilsnobbing:

 

  2015-06-16 vid 20:59 skrev JonasP:

Jag vet inte så mycket om Lill-Scampin så någon annan får fylla i om den. 

Men om IF vet jag

att den är inte snabb

den tål nästan vad som helst

en vill inte ha en med "motorbrunn"

den kappseglas aktivt, så det borde finnas gott om begagnade segel och tampar i ok skick

det finns sammanhållning i klassen - roligt om en gillar att träffa andra med likadan båt

jag tror att ett IF-SM kan vara en trevlig tillställning med ganska kul kappsegling (om än mkt långsamt  :ph34r: )

 

Lycka till med båtköpet!

 

Hej!

 

Jag har seglat IF i några år och håller i stort sett med JonasP här ovan. JonasP är nog kappseglare, och som sådan gör man inte alltid distinktionen mellan att segla snabbt och att segla bra, eftersom farten är det som räknas på en kappsegling. IF:en seglar fantastiskt bra på alla bogar tycker jag. Kontrollerbart, tryggt, förutsägbart och ingen besvärande lovgirighet. Lite blöt när man kryssar i havssjö dock. Även om IF inte är snabb så är den normallångsam jämfört med lika långa kamrater. Inget långsamt härke, bara inte särskilt snabb.

 

 

//Nils Nobbing

 

 

Trams att "kappseglare" inte skulle göra distinktion mellan att segla snabbt och segla bra!

Jag blir så less på detta eviga tjat om att identifiera någon som "kappseglare", som på något sätt skulle skilja sig från andra seglare.

Jag är seglare. Jag råkar bara ofta kappsegla.

Jag förstår också mycket väl skillnaden mellan att segla snabbt och bra. De hänger i och för sig ofta ihop, men inte alltid.

IF är ett bra exempel på att hastighet i absoluta tal inte är särskilt intressant just vid kappsegling. IF är som jag ju skrev nog rätt kul att kappsegla, eftersom alla går lika långsamt! Det är när man inte har kappseglingens alla utmaningar jag tycker det är viktigare att det är lite känsla i båten och gärna rör på sig.

Om en båt seglar bra eller inte är ju subjektivt och upp till var och en att tycka som en vill. Jag tycker IF är rätt tråkig, har tex kass roderkänsla och tar en fikarast att gå över stag med. I gengäld är den trygg och stabil tex...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...