Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
Empirikos

Köpråd surfplatta

Rekommendera Poster

Hej,

jag vill köpa en surfplatta för navigering som komplement till vår Raymarine som jag tycker har för liten skärm. Jag är framförallt ute efter en surfplatta som är pålitlig, tålig med ljusstark skärm och lång batteritid. Jag vet att många kör med Ipad men det skulle vara intressant att höra om någon har testat någon Android som kanske ligger något billigare i pris än Apples produkter.

Sedan är det där med 3g och 4g, går man in på teknikmagasinet så kan det inte svara på vad jag behöver för att kunna använda plattan till navigering. Räcker det med en inbyggd GPS och i så fall vilken då jag har sett att en del tillverkare kör med olika GPS beteckningar. 

Jag har sedan tidigare Seapilot till telefonen, kan jag använda samma konto till surfplattan?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat olika Android-plattor (Samsung Galaxy Tab, Nexus 7). Generellt är ljusstyrkan i skärmen ett problem om det är soligt (vilket det oftast är då jag seglar...). Man får hålla den i skuggan för att kunna se något.

Av den anledningen använder jag oftast en liten telefon istället. Den är enklare att hantera med en hand liggande löst i båten (i skuggan).

Om du ska sätta fast plattan i en hållare så tänk på att den bör vara i skuggan.

Tänk också på att du inte måste ha en platta med 4G - du kan dela via wifi med telefonen till plattan. Det räcker alltså med en platta som bara har wifi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör själv med Sonys 7 tums androidplatta, vattentät ljusstark och bra batteritid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat olika Android-plattor (Samsung Galaxy Tab, Nexus 7). Generellt är ljusstyrkan i skärmen ett problem om det är soligt (vilket det oftast är då jag seglar...). Man får hålla den i skuggan för att kunna se något.

Av den anledningen använder jag oftast en liten telefon istället. Den är enklare att hantera med en hand liggande löst i båten (i skuggan).

Om du ska sätta fast plattan i en hållare så tänk på att den bör vara i skuggan.

Tänk också på att du inte måste ha en platta med 4G - du kan dela via wifi med telefonen till plattan. Det räcker alltså med en platta som bara har wifi.

Använder telefonen och Locus Pro, mkt nöjd, fästs med kardborrband på skottet.

Har även en Dmtech 7" platta utan sim och gps, skulle gärna vilja prova den också men finns det något sätt att utnyttja telefonens gps via WiFi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Seapilot kan man bara använda på en enhet. Vill du ha en till eller flera så får du betala

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seapilot kan man bara använda på en enhet. Vill du ha en till eller flera så får du betala

Du kan använda hur många enheter som helst på ett Seapilot abonnemang men bara på en enhet i taget. Man växlar på Seapilots hemsida vilken registrerad enhet som skall vara aktiv. Vill man ha på flera enheter samtidigt får man köpa fler abonnemang.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för svar, jag undrar då bara om man kan köra programmet Sea Pilot utan internetuppkoppling

det vill säga bara på GPS:en

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alternativ till Seapiot så titta på Navionics, där ingår Hydrographica om man betalar bara en gång. Sen är strandkanten bättre i Navionics eftersom just den kommer från Lantmäteriets kartor.

Annars är iSailor bäst på "riktig navigering" men den finns inte till Android.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Xperia (sony) vattentät och bra ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har Sony Z, både platta och telefoner. Vattentäta, ljusstarka och bra batteri. Ju senare modell desto bättre såklart, men skillnaden på "senaste" och "förra årets Z" är inte jättestor. Helnöjd med de 4st Z vi haft hittils! Vi använder 88sea som sjökort, men det är av gammal vana och det finns kanske bättre i år, men den laddar iaf ner kartorna och behöver ingen mobiltäckning för att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har Sony Z, både platta och telefoner. Vattentäta, ljusstarka och bra batteri. Ju senare modell desto bättre såklart, men skillnaden på "senaste" och "förra årets Z" är inte jättestor. Helnöjd med de 4st Z vi haft hittils! Vi använder 88sea som sjökort, men det är av gammal vana och det finns kanske bättre i år, men den laddar iaf ner kartorna och behöver ingen mobiltäckning för att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med ljusstyrkan hos skärmen är lite intressant, detta är vad jag hittade

Galaxy s5 442 nits
G3 455 nits 
Xperia Z2 458 nits
Note4 468 nits
one m8 490 nits
Iphone 6 plus 574 nits
Iphone 6 606 nits
Xperia z3 713 nits

Riktigt bra om man tänker på att en plotter ligger på >1000 nits, skillnaden finns men inte jättestor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

~100%

Men det är inte bakgrundsljuset som ger läsbarhet i solsken, det är reflektionerna från pixlarna själva. Lägre upplösning ger bättre reflekterat ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt bra om man jämför med en datorskärm på 250 nits menade jag.

Plottern är forfarande bäst i många avseenden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Ja, det är sant.

Surfplatta funkar rätt bra utomhus.

Laptops är svåra att använda ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska väl hålla lite koll på plattorna utan 3g/4g, de har inte alltid GPS, och enligt vad jag googlat fram så kan de inte dela gps med telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att de ska finnas såna skärmskydd ( film ) med matt yta för att slippa speglingar i skärmen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmskydd stjäl en del ljus, jag provade men tog bort det. Tycker nog den blanka skärmen fungerar om man vinklar plattan rätt. Dra också upp ljusstyrkan på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, köpte Sony Xperia Z3 tablet med 8 t skärm (endast wifi) för cirka 3000 på Webbsajten. Är mycket nöjd med plattan. Känns som god kvalitet rakt igenom. Sea pilot fungerar hittills utan problem. Vi använder den som komplement till den vanliga GPS:en. Ljusstyrkan på skärmen är god men solljus gör ändå att det ibland kan vara svårt att använda plattan för navigation, vi testar därför lite olika placeringar. Ett stort plus är att plattan är trevlig att surfa på och exempelvis läsa tidningeen -att Koppla upp sig mot telefonens hotspot fungerar finfint.Vi slipper även släpa på en bärbar dator som i de flesta fall drar mer ström.

hälsningar

Från ett regnigt Bergsholmen Stockholms norra

EMPIRIKOS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

iPad med WiFi only har mig veterligen ingen GPS-mottagare (i a f när jag kollade häromåret).

iPad är inte tillräckligt ljusstark för alla förhållanden.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

iPad med WiFi only har mig veterligen ingen GPS-mottagare (i a f när jag kollade häromåret).

iPad är inte tillräckligt ljusstark för alla förhållanden.

Nix, det är rätt. Ingen GPS i de bara med Wi-fi.

Men jag kan tycka att en iPad funkar utmärkt som ett navigationshjälpmedel. Jag har inga problem med att se på den under de ljusa dagar i sittbrunnen. Funkar klockrent.

Sen så har jag så klart en riktigt GPS med plotter som jag navigerar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en Ipad med bara wifi från jobbet så investerade jag i en extern GPS, den ger dessutom en bättre signal.

Kör på eniros app, funderar på att testa Sea Pilot men är inte säker på om jag i dagsläget har någon större nytta av de extrafunktioner de har jämfört med eniro, eftersom det kostar pengar. Har inte köpt någon "riktig" gps utan kör på ipad + papperskort vilket många verkar göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har appen Garmin BlueChart på min iPad som jag tycker är suverän. Jag provade SeaPilot ett tag men vi blev aldrig vänner. Jag kan plottra mina kommande rutter på appen som jag sedan skickar till min GPS 721XS och då har jag samma rutt på båda enheterna. Appen är gratis men man måste köpa till kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...