Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Sauna

Solceller i 24 volt samt få ur 12 volt

Rekommendera Poster

Hej

Min nya båt har ett 24volt system och jag tänkte köpa två st billiga 50 watts paneler, ska dessa kopplas i serie och sen till regulator som naturligtvis tål 24v och sen pang på batteriet? (möjligtvis med säkring också) Är det korrekt?

Och sen till fråga två: det verkar som att de flesta apparater funkar med 24 volt tex ny kyl och mobilladdare/usb-pluggar, led till lampor och lanternor går nog att få i 24v utförande MEN jag tänkte köpa en TV till barnen och hittar ingen 24 voltare, vet ni någon prisvärd eller ett bra sätt att få ut 12v?  tranformator eller går det att ta ut 12v från bägge batterierna som idag är seriekopplade? Dvs går det att seriekoppla och paralellkoppla samtidigt?

Tackar i förväg för ideer och tankar krig mitt resonemang.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriekoppla går utmärkt, nackdelen är att om en skuggas så försvinner hela laddningen. Om möjligt är det bättre med 4 x25 W än 2 x 50W.

Regulatorerna brukar vara gjorda för 12/24V.

--

TVn kan du driva med en DC/DC omvandlare typ denna: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Volt-Converter-24V-Step-Down-to-12V-5A-Voltage-Regulator-Stabilizer-/201358423253?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2ee1e5b4d5för 60 kr.

Eller så kan du driva med en 230V inverter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan du ta ut 12V från ett av batterierna. Du kan absolut INTE seriekoppla och parallellkoppla samma batterier samtidigt. Det blir kortslutning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik att ta ut på ett batteri i taget, om man inte byter batteri ofta så tappar man snabbt kapacitet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...