Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Philip_83

Propeller till Ryds 510 GTI med 75 hk Optimax

Rekommendera Poster

Gäst

Skillnader jag märkte efter byte till 4-bladig propeller:

 

- Bättre grepp och acc upp i planing.

- Högre gångläge i vattnet pga mer bladarea lyfter aktern. 

- Högre ekonomi/marschfart men något lägre toppfart.

- Bättre manöverförmåga i lågfart (slingrar inte lika mycket) 

- Mindre vibrationer 

- Lättare att svänga när jag backar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Fick tillslut ordning på propellern och kör i nuläget en 13 x 19p Mercury Black Max, hamnar på max 5300-5350 varv och då 37 knop på mätaren / 34.5 GPS-knop vilket jag är helt klart nöjd med! Nu är det dock så att jag lyckats skada propellern och har därför tänkt komplettera med ytterligare en, alltid bra med en reserv och dessutom kommer den skadade att vara på reparation några veckor.

 

Har läst en del om 4-bladig Mercury Spitfire vilken verkar bra (tack även för tips om denna i tråden), frågan är dock om jag ska gå på motsvarande stigning som på Black Max - då blir det 12,5 x 19p, alternativt köra på en 12,8 x 17p. Spitfire ska vara konstruerade så att man inte tappar varv vid byte från en Black Max av motsvarande stigning, nu är det dock så att jag kommer upp i max 5300-5350 varv med nuvarande propeller och manualen till Optimax säger att man ska ligga mellan 5000 och 5750 varv och har förstått på flera foruminlägg att man bör eftersträva att ligga så nära 5750 som möjligt.

 

Frågan är därmed om jag bör gå på en 19p (som tidigare) eller 17p? Har förstått att varje stigningsjustering ska ge ungefär 200 rpm antingen uppåt eller nedåt, i det här fallet borde det resulterade i 400 rpm upp, vilket skulle ge ett nytt toppvarv på ca 5700-5750 och därmed inom givet intervall. Hur pass säker kan man vara på att den trots detta inte övervarvar? Kan varje stigningshopp i realiteten ge mer än 200 rpm? Någon med erfarenheter från motsvarande båt / motor och propeller?

 

Tacksam för svar :)

 

Mvh

Philip

Redigerad av Philip_83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon som har koll på ovan? :)

Redigerad av Philip_83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att man inte ska byta stigning om man byter mellan tre och fyra blad. Däremot måste man gå ner i stigning om man byter från aluminium till rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också av personlig erfarenhet säga att man måste gå ner i stigning om man byter från en riktigt gammal propeller till en modern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att man inte ska byta stigning om man byter mellan tre och fyra blad. Däremot måste man gå ner i stigning om man byter från aluminium till rostfritt.

Helt sant, åtminstone vad gäller Black Max vs Spitfire. I det här fallet har jag ju dock drygt 400 rpm till topp med nuvarande 19p, vilket borde innebära att jag kan gå ner i stigning (så även om jag hade köpt en ny Black Max).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...