Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Philip_83

Propeller till Ryds 510 GTI med 75 hk Optimax

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen införskaffat en Ryds 510 GTI med tillhörande Mercury Optimax 75 hk (båt och motor från 2009. Båten levererades med en 19p Mercury Black Max propeller (aluminium) och med denna lyckas jag bara komma upp i 30 knop och varvar då ca 4800 rpm, långt ifrån rekommenderat maxvarv. Pratade med båtfirman som skickade en 17p Black Max för att möjliggöra högre toppfart och mer lämpligt maxvarv (ska enligt specifikationen ligga på mellan 5000 - 5750 rpm). Med denna hamnade maxvarvet på hela 6000 rpm men endast ca 29 knop.

 

Motorn är monterat i andra hålet uppifrån, kavitationsplattan ligger i linje med skrovets botten.

 

Mycket märkligt att varvtalet ökade med ca 1200 rpm vid propellerbytet då det snarare borde varit runt 400 rpm.

 

Någon som har koll på vad som felar? I den bästa av världar ska båten göra ca 35 knop med ett maxvarv på drygt 5750 rpm. Med hänsyn till att jag provat två olika propellrar med lagom stigning (enligt vad folk skriver på olika forum) vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

 

Tacksam för hjälp!

 

/Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Hade en Ryds 510 GTS som jag tror är samma skrov. Hade också en 75hk optimax. Körde både 19 + 17 black max aluprop. Svårt att få den att gå fortare än 30-32 knop.

 

Din motorgaranti har ju gått ut så kan du uppgradera till 115hk programvara och köra 19 proppen. (Finns en firma i Eskilstuna som chippar mercury)

Lämna in proppen för bättre grepp (cuppning) och ev kunna höja motorn ett hål efter provkörning. Kostar ett par hundringar.

 

Vart i landet bor du? 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en Ryds 510 GTS som jag tror är samma skrov. Hade också en 75hk optimax. Körde både 19 + 17 black max aluprop. Svårt att få den att gå fortare än 30-32 knop.

 

Din motorgaranti har ju gått ut så kan du uppgradera till 115hk programvara och köra 19 proppen. (Finns en firma i Eskilstuna som chippar mercury)

Lämna in proppen för bättre grepp (cuppning) och ev kunna höja motorn ett hål efter provkörning. Kostar ett par hundringar.

 

Vart i landet bor du? 

 

Hej!

Stort tack för svar.

Har läst inlägg från ett antal ägare av likadan båt / motor som hävdar att den ska göra åtminstone 35, vissa verkar även fått upp den i 37 knop.

 

Hur fungerar det med försäkringen om man chippar motorn? Båten i sig är ju endast godkänt för upp till 80 hk motor.

 

Jag bor i Sthlm men har båten i Norrtäljetrakten, endast 30 km/h-kärra så får svårt att dra den till Norrköping :)

 

Hur varvade din motor med propellrarna? Vilken fungerade bäst? Väldigt märkligt att min varvar ca 1200 rpm mer med 17 i förhållande till 19, enligt manualen ska det endast ge typ 400 rpm mer.

 

Tror att båten ska marscha ungefär 25 knop, när jag testade med 17 Black Max marschade den ca 22 knop och då vid 5000(!) varv, innan bytet från 19p låg den på 22 knop vid ca 4000 varv.

Redigerad av Philip_83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog extremt liten chans att försäkringsbolaget kan se om motorn är chippad eller inte, känns 115hk för mycket så kan du ju även få den till 90hk. Du behöver inte nödvändigtvis köra dit med båten det kan räcka om du monterar lös databoxen och skickar dit den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Norrköping? 

 

Propellern kan du lämna in i stan. Propellertrim på Långholmen, Propellerbjörn i Huddinge men kanske finns någon närmare Norrtälje.

 

Motorns styrbox plockar skruvar du ur och skickar till firman som uppgraderar. 

 

Försäkringsbolaget behöver ju inte veta att motorn är chippad  ;)

 

Om jag minns rätt:

- 5200-5300 och 31-32knop med 19p och plattan i höjd med botten. 

- 5400-5500 och 30 knop med något cuppad 17p och motorn hissad ett hål.

 

Skrovformen gör att den överplanar och går på näsan men med lite mer motorstyrka så går det att få några knop till. 

 

Jag har chippad motor och har vänner som gjort detsamma utan problem. 

 

Öka motorstyrkan och prova sedan ut lämplig prop  :)

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

fei

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din 19" ger rätt siffror -hamnar med 8% slip som är som förväntad. Men om det er hastigheten som förväntad känner jag inte til. Känner inte båt och förväntad prestanda.

 

Men den 17" måsta vara helfel. Som du säger borde den gett dig ungefär +400 varv. Om den ger flera knop är en annen fråga. Vid 5650rpm med 17" ville detta ha blivit 31 knop. (5800=32kn, 6000=33kn)

 

Det blev ju alldeles för liten hastighet i relation til fysiken med denna 17"

Redigerad av AlfaAlfa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din 19" ger rätt siffror -hamnar med 8% slip som är som förväntad. Men om det er hastigheten som förväntad känner jag inte til. Känner inte båt och förväntad prestanda.

 

Men den 17" måsta vara helfel. Som du säger borde den gett dig ungefär +400 varv. Om den ger flera knop är en annen fråga. Vid 5650rpm med 17" ville detta ha blivit 31 knop. (5800=32kn, 6000=33kn)

 

Det blev ju alldeles för liten hastighet i relation til fysiken med denna 17"

Tack för bra info! Den varvar ju dock bara 4800 rpm med 19 tum vilket är ca 1000 under max, känns som att det finns betydligt mer att ge. Något tips på vad man kan testa för att få ut maxvarv och upp mot 35 knop samt marsch vid ca 25 knop? Bör vara fullt möjligt. Att chippa motorn är ju givetvis ett alternativ, men om jag ska tro vad folk skriver med likadan båt och motor så ska 75 hk vara tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norrköping?

 

Propellern kan du lämna in i stan. Propellertrim på Långholmen, Propellerbjörn i Huddinge men kanske finns någon närmare Norrtälje.

 

Motorns styrbox plockar skruvar du ur och skickar till firman som uppgraderar.

 

Försäkringsbolaget behöver ju inte veta att motorn är chippad ;)

 

Om jag minns rätt:

- 5200-5300 och 31-32knop med 19p och plattan i höjd med botten.

- 5400-5500 och 30 knop med något cuppad 17p och motorn hissad ett hål.

 

Skrovformen gör att den överplanar och går på näsan men med lite mer motorstyrka så går det att få några knop till.

 

Jag har chippad motor och har vänner som gjort detsamma utan problem.

 

Öka motorstyrkan och prova sedan ut lämplig prop :)

Norrköping? Norrtälje :)

 

Ska försöka komma runt det hela utan att öka motorstyrkan, det kommer säkert göras men får avvakta något. Antar att jag borde testa ngn annan propeller, har du någon koll på lämplig stålpropeller vad gäller stigning och storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo-Props har Turbo1 i relevanta storlekar, både 17 och 19" pitch. Borde passa bra til detta skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo-Props har Turbo1 i relevanta storlekar, både 17 och 19" pitch. Borde passa bra til detta skrov.

Tack! Finns inte i Sverige vad det verkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En långsökt fundering bara. Har du kollat siffrorna på din nya propeller att det verkligen är en på 17-tum och att firman inte i hastigheten gav dig en 15 eller en på tom 13 tum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt lika båt som jag köpte ny -08, den gjorde max 30-33 knop, beroende på om du tittade på gps:n

eller inbyggda knopmätaren.

Mer än så ska du nog inte förvänta dig.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt lika båt som jag köpte ny -08, den gjorde max 30-33 knop, beroende på om du tittade på gps:n

eller inbyggda knopmätaren.

Mer än så ska du nog inte förvänta dig.

//Jörgen

Yes ok, det är åtminstone bättre än i nuläget, båtfirman som jag köpte av säger dock att den ska göra 34-35 knop vilket verkar vara vad många andra får ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En långsökt fundering bara. Har du kollat siffrorna på din nya propeller att det verkligen är en på 17-tum och att firman inte i hastigheten gav dig en 15 eller en på tom 13 tum?

Jodå det är en 17 tum, framgick både av förpackningen och av siffrorna på propellern i sig. God tanke dock, hade varit en rimlig förklaring till problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Norrköping?

 

Propellern kan du lämna in i stan. Propellertrim på Långholmen, Propellerbjörn i Huddinge men kanske finns någon närmare Norrtälje.

 

Motorns styrbox plockar skruvar du ur och skickar till firman som uppgraderar.

 

Försäkringsbolaget behöver ju inte veta att motorn är chippad ;)

 

Om jag minns rätt:

- 5200-5300 och 31-32knop med 19p och plattan i höjd med botten.

- 5400-5500 och 30 knop med något cuppad 17p och motorn hissad ett hål.

 

Skrovformen gör att den överplanar och går på näsan men med lite mer motorstyrka så går det att få några knop till.

 

Jag har chippad motor och har vänner som gjort detsamma utan problem.

 

Öka motorstyrkan och prova sedan ut lämplig prop :)

Norrköping? Norrtälje :)

 

Ska försöka komma runt det hela utan att öka motorstyrkan, det kommer säkert göras men får avvakta något. Antar att jag borde testa ngn annan propeller, har du någon koll på lämplig stålpropeller vad gäller stigning och storlek?

 

 

Kolla högre upp så skrev du köra båten till Norrköping ;) 

 

Angående stigning på propellern så verkar det lite konstigt om det verkligen är 17 på den som Robert99 skriver. kan ju va nåt annat som skiljer också. Mindre diameter? 

 

Tror inte heller det går att snabbare än 30-33knop med 75hk till det skrovet. 

 

Kostar ett par tusenlappar att uppgradera motorn och du kan köra med aluprop 19 eller kanske behöva gå upp till 21 tum och farten blir 35+  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Norrköping?

 

Propellern kan du lämna in i stan. Propellertrim på Långholmen, Propellerbjörn i Huddinge men kanske finns någon närmare Norrtälje.

 

Motorns styrbox plockar skruvar du ur och skickar till firman som uppgraderar.

 

Försäkringsbolaget behöver ju inte veta att motorn är chippad ;)

 

Om jag minns rätt:

- 5200-5300 och 31-32knop med 19p och plattan i höjd med botten.

- 5400-5500 och 30 knop med något cuppad 17p och motorn hissad ett hål.

 

Skrovformen gör att den överplanar och går på näsan men med lite mer motorstyrka så går det att få några knop till.

 

Jag har chippad motor och har vänner som gjort detsamma utan problem.

 

Öka motorstyrkan och prova sedan ut lämplig prop :)

Norrköping? Norrtälje :)

 

Ska försöka komma runt det hela utan att öka motorstyrkan, det kommer säkert göras men får avvakta något. Antar att jag borde testa ngn annan propeller, har du någon koll på lämplig stålpropeller vad gäller stigning och storlek?

 

 

Kolla högre upp så skrev du köra båten till Norrköping ;)

 

Angående stigning på propellern så verkar det lite konstigt om det verkligen är 17 på den som Robert99 skriver. kan ju va nåt annat som skiljer också. Mindre diameter? 

 

Tror inte heller det går att snabbare än 30-33knop med 75hk till det skrovt. 

 

Kostar ett par tusenlappar att uppgradera motorn och du kan köra med aluprop 19 eller kanske behöva gå upp till 21 tum och farten blir 35+  

 

Hehe oj, ser det nu, menade givetvis Eskilstuna :)

 

Mm det är riktigt skumt, la den dock mot 19" propellern och de är exakt lika stora.

 

Skulle vara nöjd om jag kom upp i 33 knop vid varvtal närmare 5750, nu är jag ju dock inte i närheten dessvärre. Med 19" varvar den ju endast 4800 och gör då som max 30 knop, det är väl inte bra för motorn att inte ens vara i närheten av rekommenderat maxvarv?

 

Överväger en uppgradering, är det svårt att ta bort styrboxen? Läst något om att man måste öka något luftinsläpp eller dylikt också.

Redigerad av Philip_83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 17-tummaren är rätt, är då 19-tummaren riktig? Inte en felmärkt 21-tummare om jag fortsätter med mina "konspirationsteorier". Något är fel i relationen mellan propellerstorlekar och toppvarvtal 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte pröva en original Mercury propeller som heter spitfire,fyrbladig,visserligen har jag en 50hk motor men den går mycket bättre sen ja bytte den trebladiga black maxen mot en spitfire propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är en förväxling mellan stigning och storlek på de bägge propellrarna, dvs samma storlek, men olika stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga att när man toppar en Ryds 510 gti i 30-33 knop, så räcker det. Den tappar greppet lite i aktern och blir

lite slingrig. Skulle inte rekomendera farter över 33-34 knop.

Om jag inte minns fel, så var det båtens orginalmätare som kunde visa 33-34 knop, men gps n visade ngt mindre.

Bra marschfart var runt 20knop

 

Bara en fundering, har du kollat så att du inte har vatten i skrovet, jag fick in vatten i skrovet när det regnade.

Vilket innebar att båten blev bra tung, lossa på dyvikan o kolla. Bara ett tips

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek var det på propellrarna om de är lika stora? Om det är stigningen som är 17 respektive 19 så är det kanske en 18 som är rätt, för att få önskat varvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla propellern kan ju vara modifierad. Hur gammal är den?

 

Jag har varit med om att jag blev tvungen att gå ner i stigning för att behålla varvtalet vid byte till ny propeller. I mitt fall berodde det på att gamla propellern var väldigt gammal, omodern och inte lika effektiv som den nya. (Obs den inte på något sätt trasig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 17-tummaren är rätt, är då 19-tummaren riktig? Inte en felmärkt 21-tummare om jag fortsätter med mina "konspirationsteorier". Något är fel i relationen mellan propellerstorlekar och toppvarvtal 

Det står 19p på den tidigare propellern så förutsätter att det är rätt, svårt att avgöra om den skulle vara felmärkt? Både är exakt lika stora, bara stigningen som skiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte pröva en original Mercury propeller som heter spitfire,fyrbladig,visserligen har jag en 50hk motor men den går mycket bättre sen ja bytte den trebladiga black maxen mot en spitfire propp.

Skulle vara intressant att testa en annan propeller, osäker dock på om jag ska ha fyrbladig, vilka fördelar ger det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är en förväxling mellan stigning och storlek på de bägge propellrarna, dvs samma storlek, men olika stigning?

Det är en 17p respektive 19p, antar att pitch är samma som stigning? Både är exakt lika stora, samma diameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga att när man toppar en Ryds 510 gti i 30-33 knop, så räcker det. Den tappar greppet lite i aktern och blir

lite slingrig. Skulle inte rekomendera farter över 33-34 knop.

Om jag inte minns fel, så var det båtens orginalmätare som kunde visa 33-34 knop, men gps n visade ngt mindre.

Bra marschfart var runt 20knop

 

Bara en fundering, har du kollat så att du inte har vatten i skrovet, jag fick in vatten i skrovet när det regnade.

Vilket innebar att båten blev bra tung, lossa på dyvikan o kolla. Bara ett tips

//Jörgen

Det viktigaste för mig är egentligen att hamna på rätt varv / rätt hastighet, sen om den inte gör mer än ca 32 knop så spelar det inte så stor roll. Känns dock som att bränsleekonomin blir bättre om den går "rätt". Med 17p propellern ligger jag på 22 knop vid 5000 varv, kan inte vara rätt?

 

Bra tanke kring vattnet i skrovet, får testa att lossa på dyvikan, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek var det på propellrarna om de är lika stora? Om det är stigningen som är 17 respektive 19 så är det kanske en 18 som är rätt, för att få önskat varvtal?

Får kolla upp exakt storlek.

Går det ens att få tag på 18p propellrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla propellern kan ju vara modifierad. Hur gammal är den?

 

Jag har varit med om att jag blev tvungen att gå ner i stigning för att behålla varvtalet vid byte till ny propeller. I mitt fall berodde det på att gamla propellern var väldigt gammal, omodern och inte lika effektiv som den nya. (Obs den inte på något sätt trasig.)

Har faktiskt ingen aning om hur gammal den är (köpte båten för några månader sen och den är ursprungligen uttagen 2009). Nu kommer dock båtfirman skicka en ny 19p propeller som jag ska testa med, samt med en flo torch II hub för montering, vilket jag har till 17p nu (den tidigare 19p var monterad med flo torch III vilket gjorde att propellern satt lite löst på axeln). Förhoppningsvis löser det sig med den nya propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte om det finns 18p. Kanske propellerfirmorna har det för vissa storlekar (?). Hoppas att det löser sig med den nya 19 iaf, det vore det ju det enklaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...