Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Bromma_Pelle

Någon 2-takts kunnig där ute?

Rekommendera Poster

Skepp ohoj!

 

Är en nybliven båtägare. Köpte i april en Ryds Camping från 1979. Till båten följde det med en 70hk Johnson från samma år och en 6hk Chrysler som reservmotor. Detta är min första båt och den ligger i Mälaren (Hässelby).

 

Nu till problemet eller utmaningen :)

 

Johnsonmotorn går bra när den får gas och kommer upp i varv men dör på tomgång efter en kortstund. Detta gör att jag får varmköra den och sedan snabba lägga i växel och dra på gas vilket gör hela processen att lägga ut från bryggan till ett enda stort stressmoment plus att jag risker köra in i grannens båt också! Inte bra alltså.

 

Det jag har noterat är att bränsleslangpumpen blir mjuk fort under tomkörning fast att jag klämmer på den och pumpar den hård precis innan. Dvs så håller inte den ett konstant tryck - vilket den kanske skall göra?

 

Reservmoron är också inkopplat på samma bränsletank - med en förgrening av bränsleslangen men det kanske inte är något problem? 

 

Är det någon där ute som kan ha en teori?. Vad bör jag göra? Samt vet om det finns någon servicetekniker i Stockholmsområdet som man kanske bör ta till båten?

post-106686-0-87073600-1434297324.png

post-106686-0-44805500-1434297477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan blir mjuk när motorn startat, den sitter ju på sugsidan så det är helt normalt.

 

Antagligen får motorn för lite bränsle på lågfart, finns troligtvis en justerskruv på varje förgasare just för lågfartsdelen.

 

Om det är detta fel så är det ganska enkelt att justera detta.

 

Kan också vara membranet till soppapumpen som har en lite spricka, du går en del av soppan in direkt i vevhuset vilket gör att motorn surar ner sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för snabba svaret. Låter ju ändå ganska hoppfullt. Att byta soppablåsa borde jag nog klara av. Testar det först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt blåsa först, men skruva inte på förgasarna i onödan. Det krånglar bara till det hela...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste man trixa med förgasarna om felet sitter där. Kan ju också vara så enkelt fel som skit i dessa. Dock så måste man plocka bort fuggarna för rengöring.

 

Dock så måste ju bränsle ledningarna / blåsa vara ok innan man ger sig på nåt annat

 

Min erfarenhet av tomgångsproblem på gamla u-bordare är att förgasarna står för snålt, vilket brukar resultera i att motorn tvärdör när man ska lägga i växeln och även har en tendens att stanna när man ska lägga ur densamma.

 

Märker man upp hur lågfartsnålarna står innan man börja skruva så är det ju bara att gå tillbaka till det uppmärkta läget om justeringen inte ger önskad effekt. Obs justeringen är max ett 1/2 varv.

 

Justeringen görs tillsammans med tomgångs skruven och finjusteringen görs alltid på tomgång med växel i dvs motorn belastad. Detta kan göras vid brygga om man förtöjer båten på ett säkert sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig där... Problemet är dock att många som får tipset inte är lika kunniga och skruvar bort sig och har svårt att hitta tillbaka. Då vet man inte längre när man hittat det riktiga felet då förgasarna står fel.

Man brukar börja med att pumpa på blåsan när man kör för att se om det hjälper, men på tomgång är det oftare skit i lagfarten på nån av förgasarna.

När jag tog isär en Yamahaförgasare såg den helt kliniskt ren ut invändigt, men efter en lång stunds letande hittades ett litet korn som satt fast i ett munstycke. Ultraljud är verkligen ett måste när man gör rent förgasare.

 

Men som sagt, är man noggrann kan man börja med att fetta på tomgången något, det brukar kunna hjälpa ett tag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för era råd och tips!

 

Ja, det är precis som ni skriver. Motorn tvärdör när jag lägger i en växel. Så det kanske är förgasarna man behöver justera (till att börja med). Om jag märker upp skruvarna. Så är det väl "bara" att skruva tillbaka.Men håller med, måste vara försiktig så att jag inte skruvar bort mig.

 

Detta med membran på bränslepumpen är ju ett bra tips. Kanske man skall köpa en ny bränslepump? (alltså inte blåsa) Det kanske en nybörjare kan byta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

"Reservmoron är också inkopplat på samma bränsletank - med en förgrening av bränsleslangen men det kanske inte är något problem?"

 

Varför?  Kan ställa till en del.  

 

Kör huvudmotorn på egen slang och blåsa.

 

Gammalt vatten och skit i flotörhus kan oxå ställa till en del så innan du skruvar sönder allt så gör bara en dränering.    

 

Styvt och gammalt soppa membran pumpar dåligt på lågvarv. detta är oxå enkelt att byta även lite skit kan sitta där om du har någon sil eller filter ihop med pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt svar. Håller med, förgreningen av bränsleslangen till reservaren bör jag ta bort. Den vara så när jag köpte den helt enkelt. Men strular ju till det hela när man felsöker.

 

Är det lättare att byta bränslepump än bara membranet? Är inte så van mekaniker så är lite rätt att hela pumpen pajjar! :) Lättare att kanske byta ut den bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du fått bra råd ovan med att tömma flottörhus, men soppapumpen tror jag inte på om symptomet bara är att den dör vid iläggning av växel men i övrigt gå bra. En ny soppapump verkar kosta runt 1000-lappen. Slitna stift kan också bidra så om du inte säkert vet skicket på dessa, så byt till nya så vet du vad du har och vid normalt bruk tar det många år innan dessa behöver bytas igen.

 

Prova att klämma pumpa på blåsan innan och samtidigt som växeln läggs i. Blir det någon förändring? 

 

Blåsan bör hängas så att bränslet "rinner" uppåt genom blåsan.

 

Se sprängskisser under länkarna

 

Flottörhusen töms genom att öppna (3)

 

Jag hittar ingen blandningsskruv (skruv med spets så att den funkar som nålventil) på dessa förgasare, möjligen har (26) den funktionen, just i den positionen sitter ofta blandningsskruven på mindre Evinrude/Johnson motorer.

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0087849&path=BRP~A0000022~M0007629~M0007661~M0007662~C0087849&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

 

 

Tomgångsvarvtalet justeras med (41):

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0087851&path=BRP~A0000022~M0007629~M0007661~M0007662~C0087851&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

 

Här en enkel generell beskrivning på justering av tomgång, men Thomas-1 kan kanske hjälpa till med att hitta beskrivningen i verkstadshandboken.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/23688-oj%C3%A4mn-tomg%C3%A5ng-evinrude/?hl=%2Bjustera+%2Btomg%C3%A5ng&do=findComment&comment=138497

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Tack för ditt svar!!

 

Ok, då väntar jag med att byta soppapump! Tömma Flottörhuset bör jag ju kunna. Det är bara att skruva ut den där skruven verkar det som? Vad är det som händer då?

 

Skall testa att pumpa på blåsan medans jag kör den på tomgång och medans jag lägger i växeln. Skall bli intressant. Skall även se till att blåsan "hänger" som du beskriver.

 

Ok, det kanske inte finns någon lågfartsskruv. Skall kolla i manualen lite noggrannare (26).  

 

Kan ett gammalt dåligt bränslefilter vara orsaken? Den skall jag byta i vilket fall också.

 

STORT tack för bilderna och länkarna!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Det är bara att skruva ut den där skruven verkar det som? "

Om du menar pluggen i flottörhuset, så ja, annars nej.

Du skall tömma alla tre förgasare. det blir ett par deciliter som du bör försöka ta hand om.

 

 

Testa att Googla med johnson 70 hp idle adjustment 

eller evinrude 70 hp idle adjustment

 

eller OMC 70 hp  idle adjustment.

 

 

Du kommer att hitta filmer och bilder men också en hel del beskrivande text på engelska.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt novis på detta.

På en -88:as Yamaha 90 hk jag hade. Fanns det låg- och hög-fartsmunstycken. På en av mina förgasare (3st) så hade lågfartsmunstycket rallat upp lite. Skruvade åt detta (rengjorde alla förgasare med). Efter detta gick inte motorn så bra, då inställningen var för med den upprallade skruven.Tog dit en meckare som ställde in förgasarna igen. Sedan gick den fin fint!

 

Före jag började med allt, så gick min motor mycket oroligt på lägre farter, men kanon så snart den började få lite fart. Det var väl då högfartsmunstycket gick in. 

 

Du kanske har problem med ditt lågfartsmunstycke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är blåsan trasig och behåller därför inte trycket. Blåsan skall hela tiden vara hård (trycksatt) annars rinner bränslet tillbaka till tanken och det gör den lättarepå tomgången. När du har höga varpå motorn hålls trycket enklare uppe. Alla säljer dessa blåsor.

 

Peter o Arne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligtvis är blåsan trasig och behåller därför inte trycket. Blåsan skall hela tiden vara hård (trycksatt) annars rinner bränslet tillbaka till tanken och det gör den lättarepå tomgången. När du har höga varpå motorn hålls trycket enklare uppe. Alla säljer dessa blåsor.

 

Peter o Arne

Riktigt så skulle jag inte beskriva det.

 

Trycket i bränsleledningen/slangen mellan vätskeytan i tanken och fram till sugsidan av bränslepumpen är lägre än omgivande atmosfärstryck. Det följer av att bränslepumpen suger. Läckage i denna del av ledningen/slangen leder till att luft sugs in och detta kan i sin tur leda till driftproblem, t.ex. med tomgången.  Pga undertrycket i slangen/ledningen kan blåsan inte vara hård under normal drift.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byt blåsa, kan vara backventil i den som är slut,

de finns ingen tomgångsskruv som är fjäderbelastad på förgasarn på den modellen har jag för mej, utan tomgången ställer på reglage vajern som sitter på motorfästet. Kan vara spricka i den bruna packning innanför filtret till soppapumpen. skaffa separata soppa slangar till vardera motor.

Redigerad av crhellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Lite uppföljning!

 

Bytte bränslefilter (slangfilter) och bränslepumpen(blåsan). Trodde absolut inte att det skulle ha någon betydelse. Men när jag vred om nycken utan så startade motorn lika snabbt som bilmotorn. Dvs omedelbart. Trodde inte mina ögon eller öron. Den gick på tomgång utan problem också!  Fantastiskt!

 

Återkommer när jag har tagit en första tur med de nya prylarna också! :)

 

Redigerad av Bromma_Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett bra exempel på min poäng. Om du hade pillat massa på förgasarna nu, hade det blivit fel när du hittat det riktiga problemet.

 

Kul att det var det billiga och enkla felet! Hoppas det funkar hela säsongen nu:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...