Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
slaffe

Slipat / jämnat till hajfena på utombordare

Rekommendera Poster

Hallå kamrater. Förra sommaren gick jag på grund så att hajfenan fick sig en smäll, och 3 av propulsebladen gick av. Inga problem där. Men idag har jag slipat och jämnat till hajfenan på min Johnson 90 -88 motor. Vad bör jag göra med stålet som kommit fråm där metallen hade böjt sig utåt? Lämnar jag det som det är nu utan lack eller någonting blir det väl förstört ganska fort?

Vad bör jag göra för att skydda det? Måla med något 2komponentfärg?

Med hajfena menar jag det som ser ut som en hajfena under propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blås på med zinkfärg i sprayflaska,sen bör du köpa originalfärg och spruta på, tror biltema har originalfärg till din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blås på med zinkfärg i sprayflaska,sen bör du köpa originalfärg och spruta på, tror biltema har originalfärg till din motor.

Okej, men vad heter denna färg jag ska kasta på? Under Båt har dem inget förutom bottenfärg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stål??

Jag förmodar att din motor och även skeddan som du skriver om är gjorda av aluminium.

Köp primer för aluminium och sedan lämplig drevfärg ovanpå det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg att dom inte har färg till utombordare,men johnsson har ju vit färg,då kan du köpa biltemas vitvarufärg i spray,den är så stark att ja använt den till vita propellrar,väntat en vecka och sen kört med motorn färgen sitter som berget,mig veterligt den enda enkomponent färg som går att använda ttill propellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Stål??

Jag förmodar att din motor och även skeddan som du skriver om är gjorda av aluminium.

Köp primer för aluminium och sedan lämplig drevfärg ovanpå det.

zinken funkar på alu,motorn är grundad med zinkfärg,gäller alla utombordare drev mm Redigerad av karluno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg att dom inte har färg till utombordare,men johnsson har ju vit färg,då kan du köpa biltemas vitvarufärg i spray,den är så stark att ja använt den till vita propellrar,väntat en vecka och sen kört med motorn färgen sitter som berget,mig veterligt den enda enkomponent färg som går att använda ttill propellrar.

Har du lust att länka från biltemas sida vilken färg jag ska använda? För jag hittar nämligen inte den färg du hänvisar till :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, zinkfärg sidan 203,och bättringsfärg för vitvaror sidan 353,gäller 2015 års sommar katalog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack!! Jag kollar detta på biltema redan idag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...