BSven 469 Postad 13 Juni , 2015 Plastimo har två olika typer av doradeventilator i sin katalog - Classic och Cool-and-dry: http://www.plastimo.com/en/deck-equipment-rigging-hardware/deck-vents-dorade-boxes/boite-dorade-classique-8638.html http://www.plastimo.com/en/deck-equipment-rigging-hardware/deck-vents-dorade-boxes/boite-dorade-cool-n-dry-8665.html Den som heter "Cool and dry" skall tydligen på något automagiskt vis stänga sig när det skvätter in lite vatten. Är det någon som har erfarenhet av om detta fungerar bra eller rekomenderar något annat märke eller modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juni , 2015 (redigerade) Jag har en sån liggande i sin kartong då jag fick en del tillbehör av en bekant som hade lagt båtlivet på hyllan. Nu har denna doradeventilatorn legat på min egen hylla sedan 2008 utan nytta. Konstruktionen är sådan att en tallriksliknande ventil med en fjäder under gör att den stänger av vattentyngden tills vattnet har dränerats bort ur hål på sidorna. Därefter återtar den sitt övre läge och öppnar då ventilen igen. Bor du i Göteborg eller i närheten kan du få den av mig så kommer den till användning iallafall. Redigerad 13 Juni , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 Juni , 2015 Jag vet inte vilken båt o vilken använding...................men i Norden räcker det långt med "utsug" typ Electrolux. Kom i håg att då är torrt innsläpp av luft viktig. Om du behöver typ Dorado: Lag en drenerad box i teak och en "huv" som kan vändas OCH bytas ut mot ett tätt lock. Konstig nog, kan man köpa en ny båt till flera mille; men torr luft/ventilation är inte standard ;-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 13 Juni , 2015 Jag vet inte vilken båt o vilken använding...................men i Norden räcker det långt med "utsug" typ Electrolux. Kom i håg att då är torrt innsläpp av luft viktig. Och det är här doradeventilatorn kommer in. Konstig nog, kan man köpa en ny båt till flera mille; men torr luft/ventilation är inte standard ;-( Som Sven Yrvind säger: Varje husmor vet att en diskmaskin måste ha en tät lucka annars blir de en massa vatten på köksgolvet men ännu har ingen fabrikstillverkad båt levererats med en tät lucka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 Juni , 2015 Nej Sven! Det är skillnad på Dorado som ventilerar inn och Electrolux som ventilerar ut. Att ventilera inn är mycket enkelt i alla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2015 Under lång tid har jag haft Dorade med teaklådor för luftintag och Electrolux för utsug. Det fungerar ganska bra, betydligt bättre än med enbart utsug som jag hade tidigare. Ligger man stilla, det är lite kyligt och man stänger till så kommer det in dåligt med luft om man inte har ett bra luftintag. En varm dag har man ruffluckan öppen och där tar sig luften ut - om den får chans att komma in, tex via Dorade. Strömning runt en segelbåt gör det svårt för luft att komma in. För att förbättrade ventilationen när båten inte används så satt jag i en fläkt i en Electrolux ventil för att dra ut luften. Senare flyttade jag fläkten för att blåsa in luften från Dorade. Skillnaden på luften i den i övrigt tillstängda båten är påtaglig. Utsug i all är men i en båt är tilluften viktigare. Idag hade jag satsat på den automatiska Dorade ventilen, absolut. Vad jag hört och sett så är ägarna nöjda. Electroluxventiler finns främst på svenska båtar men vad har båtarna på Medelhavet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juni , 2015 @Sven, jag skickar lådan som vi kom överens om. Jag meddelar chauffören ditt nummer så leveransaviserar han innan han anländer. Lycka till med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2015 Tror faktiskt det är bättre att få in luft nertill i båten och ta ut luft upptill ( uppvärmd luft stiger uppåt ) men jag noterar att många använder Doradeventiler genom att rikta dem MOT vinden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Juni , 2015 Jag lånar tråden lite och lägger in en egen ventilationsfråga. På min Windy 24 har jag ersatt electroluxen med en solcell/batteridriven enhet (sitter fram på rufftaket). Nu har jag valt fläkt så att den blåser in, min tanke är att skapa ett om än aldrig så litet övertryck så att luften från kabinen letar sig ut genom dels dörren till kabinen men också ut genom toalettens ventilationsfönster. Tänker jag rätt eller jobbar jag "mot krafterna" eller hur man ska uttrycka det? Windy 24 ser för övrigt ut som de flesta andra 60-talsbåtar av liknande typ, dvs öppen/kapell i aktern med en nedsänkt kabin framför pentry och förarplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 14 Juni , 2015 (redigerade) Pseudonym har mycket generöst lovat, inte bara skänka mig en ventilator utan även skicka den till mig kostnadsfritt! Stort tack!Jag skall naturligtvis skriva vad jag anser om konstruktionen i denna tråden när jag haft möjlighet att prova den. I sådana här diskussioner så måste man nog ange sina premisser annars riskerar man att var och en utgår från olika antaganden. Är det fukt eller värme man vill få ut? Seglar man i stockholms skärgård eller medelhavet? Som jag förstått (läst mig till) så sjunker kall luft och varm luft stiger. Är det varmluft man vill få ut så skall den svalare luften ledas nedåt, ex. som bhemac genom en ett rör. En fläkt monterad i taket bör då suga ut varmluften. Jag har läst att en doradeventilator vänd mot vinden trycker in så mycket sval luft att den sjunker ned mot durken och/eller blandas med den varmare luften i ruffen. Den kan alltså både få bort värme och fukt förutsatt att det finns ett lämpligt utsläpp. Ett annan fråga är vad som är det optimala och vad som går att göra på den egna båten? På min båt satt det två E-lux ventiler i rufftaket (som var så gamla att de bokstavligen smulades sönder när jag monterade loss dom) och därför finns det nu två stora hål i rufftaket. Det går inte att leda ett rör någonstans utan jag får placera ventil/ventilator där hålen sitter och göra det bästa av det. Jag skall prova med en doradeventilator och en E-lux, ev. fläktdriven, och se hur det blir. I Micke Westin:s bok om inredning av hans långfärdsbåt "Roobarb" så gör han en ram av teaklist runt en datorfläkt som sedan placeras på lämplig plats, ex. över kojen. En elegant idé som skulle kunna anpassas till vilken ventil som helst! Redigerad 14 Juni , 2015 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2015 Jag tycker ändå man ska försöka ta in luft så lågt i båten som möjligt, tex genom ett flexibelt rör från en öppning ute i sittbrunnen. Om man trycker in luft ovanifrån, tex via en dorade eller en fläkt, så ökar mängden luft lite i båten plus att du upplever en luftström? Men mängden ventiler som evakuerar luft har minskat! ( om du inte borrar i nya, lika många ) men jag tycker det blir fel med inluft och utluft på rufftaket, meter från varandra. Om man istället ändrar ev Dorade och fläktar så de suger UT luften så ökar luftomsättningen givet att du ordnar mer TILL-luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 14 Juni , 2015 Om man istället ändrar ev Dorade och fläktar så de suger UT luften så ökar luftomsättningen givet att du ordnar mer TILL-luft. Exempelvis genom att vända doradeventilen från vinden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2015 Helst ska luft komma in nedtill i ett litet utrymme som en båt. Båtar är ganska strömlinjeformade och nästan var man tar upp ett hål så blir det ett utsug men störst av dem alla är nedgångsluckan! Är det riktigt varmt så gäller det bara att öppna så mycket som möjligt, det har man vetat i alla tider på båtar i tropikerna. Kommer luten in nedtill tex via ett rör från Dorade så får man omsättning på luften när båten ligger stilla och den instängda lukten försvinner. Jag drar luften längs skrovet enl "kalla väggens princip", det vara mest praktiskt att göra så och ev medföljande vatten hamnar nedtill. Fö fungerar inte principen mer en i terorin, det krävs en temperaturskillnad på runt 10 gr mellan luft och vatten för att få den effekten. Kolla luftströmmen under en Electrolux ventil en vanlig dag, sugs luften ut? Visst, det är skönt med lite luft i nacken för den som sitter på dass! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 14 Juni , 2015 Kanske jag skall sätta nya electrolux ventiler för utluft i hålen i rufftaket och göra ett nytt hål för doradeventilatorn på ett ställe där jag kan dra ett rör ner mot durken? Sådana här diskussioner är så bra för tankegångarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2015 Ja... Att trycka in mer luft, nere i båten, borde väl logiskt ge mer luft ut ur båten också? Att man öppnar båtar helt i tropikerna är nog att luftvolymen är så liten jämfört med ett hus? För hus som ligger i tropikerna vill de flesta hålla helt stängda, gärna skuggade av träd och fönsterluckor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2015 Kanske jag skall sätta nya electrolux ventiler för utluft i hålen i rufftaket och göra ett nytt hål för doradeventilatorn på ett ställe där jag kan dra ett rör ner mot durken? Sådana här diskussioner är så bra för tankegångarna! Kolla möjligheten att få ett rör ner. Om inte så hamnar ev vatten som kommer med uteluften på ett bättre ställe. I min båt gick det fint att sätta 75 mm avloppsrör i förkant garderob/dass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Juni , 2015 Hur blev det, passade Doradeventilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 17 Juni , 2015 Tack, den kommer att passa alldeles förträffligt när det är dags att montera den! Det blir doradeventil styrbord om masten (babord sitter skorstenen till POD-värmaren) med rör ner enligt bhmac och en hajfena som skydd mot skot och två E-lux längre akterut för utluft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2015 Hajfenan var smart. En riktig båge är onödigt dyr, du får rapportera hur det funkar! Själv har jag en liten tamp i tratten som säkerhet och undviker kryss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser