Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
theboat

Volvo Penta AQ271C 89, Vad tänka på vid köp

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har tittat på en motorbåt med en Volvo penta AQ271C Från 89, både båten och motorn är till synes pedantiskt skötta. Jag undrar vad man ska tänka på eller fråga om vid köp av en båt med en sådan motor? (Limpor och avgaskrökar nyligen bytta) 

 

Uppskattar alla tips och råd gällande motorn! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkt på att det är en 26 år gammal motor. Även om den är bra skött, börjar livet gå mot sitt slut. Den kan funka i 10år eller 10 min till. Inte meningen att låta negativ, utan mer att du bör ta höjd för att ha råd att byta ut motorn om det går illa. En ny smallblock är dock inte så farligt dyr i jämförelse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Mange249, jag förstår vad du menar men den startade direkt och gick otroligt jämnt utan några som helst missljud. Motorn har ca 800h på nacken och drogs i bruk först i mitten på 90-talet.

 

Vilka saker bör jag undersöka eller se upp för? Jag ska provköra båten nästa vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjö eller sötvattenkyld.

 

Är motorn sjövattenkyld finns ju alltid en risk med dåliga toppar ( Genomrostade kylkanaler ).

 

Håll koll på motor tempen vid provkörning, framförallt vid hård belastning, även oljetryck efter hårdbelastning.

 

Kolla oljan efter provkörning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt, tack för tipsen Gelis... Vad ska jag kolla efter i oljan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten, dvs oboyfärgad olja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också så det inte kommer missljud från drivlinan, brukar märkas som vibrationer eller skorrande ljud när man svänger i planingsfart. Problem kan vara mellanaxellager eller drivknutar, för jag förmodar att det är drev på båten. Även här bör oljan i drevet kollas så det inte är vattenblandat. Dock svårt att göra med båten i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! 

För att dra nytta sv alka kloka råd i denna tråd ställer jag en fråga här.

 

Är själv i samma situation.

 

I mitt fall är motorn helrenoverad 2009.

 

Visst borde man isf kunna anta att den bör kunna funka några år till förutsatt att den servats by the book sedan den renoverats?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nomoD:

Tack för alla bra tips! 

För att dra nytta sv alka kloka råd i denna tråd ställer jag en fråga här.

 

Är själv i samma situation.

 

I mitt fall är motorn helrenoverad 2009.

 

Visst borde man isf kunna anta att den bör kunna funka några år till förutsatt att den servats by the book sedan den renoverats?

 

Finns det kvitton / är den renoverad av en motorrenoveringsfirma? Om så är fallet borde innebära att innanmätet är som nytt. Om den är riktigt renoverad kan livslängden vara nära vad man väntar sig av en ny motor förutsatt att kringutrustning såsom förgasare, värmeväxlare, generator, sjövattenpump också är bytta eller renoverade.

 

Sen finns det dom som byter avgasdelar, tändstift, impeller och smetar på ny ”pentaröd” färg och kallar motorn för ”totalrenoveringen”..

 

Vad som har gjorts och vem som har gjort det avgör vad du kan förvänta dig av maskinen framöver.

 

Som en tumregel för värdering av vad motorn har för värde i en beg båt.

 

Ny 350 V8 från fabrik (med garantier) som är max nån säsong gammal är värd knapp 100’’

 

Totalrenoverad V8 motor av erkänd firma som gått max nån säsong är värd knappa 50’


En fulrenoverad V8 (rödfärg och tändstift) är värd några tusenlappar eller inget alls beroende på skick på delar som ev. kan säljas.


Det är så jag resonerar men det finns säkert andra åsikter.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...