Krulle 3 Postad 13 Juni , 2015 Tjena Köpte mig ir en flipper 640 med en AQ171c med ett 290 drev. Den har stått ett tag så ska ge mig på att serva den. Vad bör bytas? Olje / bränslefilter, Tändstift. Impeller. Motorolja / drev olja (samma i båda va?) Byta grenrörspackning. Ngt mer? Och finns det någon bra hemsida där man kan köpa allt? Vore tacksam för tips, vill få i den i sjön så fort som möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Juni , 2015 (redigerade) Tjena Köpte mig ir en flipper 640 med en AQ171c med ett 290 drev. Den har stått ett tag så ska ge mig på att serva den. Vad bör bytas? Olje / bränslefilter, Tändstift. Impeller. Motorolja / drev olja (samma i båda va?) Byta grenrörspackning. Ngt mer? Och finns det någon bra hemsida där man kan köpa allt? Vore tacksam för tips, vill få i den i sjön så fort som möjligt Hallå du ska absolut byta kamremmen, den vanligaste orsaken till totalhaveri, byt remmen vart tredje år, detta är en bra motor går billigt med god effekt. När du byter så finns det en lite bricka bakom spännhjulet se till att ej glömma den, annars livar inte remmen och slits av. Kolla så den kyler ordentligt limporna ska du kunna ha handen på runt 30-40 grader. Undvik motorolja i drevet använd en 80-90 olja istället. Lycka till med ditt nyförvärv en fin båt! Varför ska du byta grenrörspackning? Redigerad 13 Juni , 2015 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 13 Juni , 2015 Okej, då blir det kamrem oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 13 Juni , 2015 Vad för 80-90 olja ska jag ha? Sitter en rostfri limpa på den, den ska tydligen läcka vid 4ans port. Så har demonterat den för att kunna svetsa. Packning gick sönder lite och såg inte hundra IT så lika bra att byta. Du vet inte någon återförsäljare för delar till dessa motorer? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Juni , 2015 Ring Ingemar på drevdelar .se han har det mesta, tyvärr så har penta inga eller väldigt lite delar kvar till dessa motorer, då de tydligen bara satsar på diesel. Men sköt om den rätt för då kommer den gå länge, en bra motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 13 Juni , 2015 Standardfel på dessa motorer att 4:ans avgas äts upp. Den ligger för nära dumpningen av kylvattnet i avgaskröken. Aluminium och sjövatten går inge bra ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Juni , 2015 Standardfel på dessa motorer att 4:ans avgas äts upp. Den ligger för nära dumpningen av kylvattnet i avgaskröken. Aluminium och sjövatten går inge bra ihop. Jo men det har 151 an lättare att få där finns ingen krök utan sjön kommer in i limpan om du har otur, 171 ans limpa ser helt annorlunda ut och har vatten lås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 13 Juni , 2015 Finns det någon handbok över dessa motorer att få tag på? Tänker på tex kamremsbyte samt oljebyte. Har aldrig haft någon inombordare förut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Juni , 2015 Tror penta har nåt att köpa om man söker efter motorn i deras motorarkiv på hemsidan. Kolla annars med Ingemar som sagt. Finns många fallgropar då du servar, ta noga reda på hur du ska göra av en kunnig person, kan bli dyrt annars. Motorn i sig är klockren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 14 Juni , 2015 Kollat lite mer på motorn. Tydligen har det varit problem med limpan under många år. Såg även att oljan va lite grå, så vatten i den med andra ord. När det är vatten i oljan, vart brukar felet oftast ligga då? Funderar på att lyfta ur motorn och gå igenom den lite mer ev. Någonhär som lyft ur en motor ur en 640? Hur mycket måste man plocka bort från motorn för att få upp den? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 21 Juni , 2015 (redigerade) Hej igen. Har lite nya frågor. Rivit bort lite mer på motorn nu. Någon som har ngt tips på hur man kan provtrycka oljekylaren? Sen nu inför kamremsbytet, när man tagit bort remhjulet på veven sitter det som en liten bricka bakom med ett spår i, är den till för att nolla veven? Ska spåret va mitt för gjutningen som jag ritat?Se bild: Sen på blocket sitter det uttag för 4 givare. Sett framifrån sitter en monterad som inte används. Sen en som iaf är inkopplad. Sen vid 3e uttaget ser det ut som en halv äldre givare, en fjäder en ett litet stift.Vad brukar det sitta för givare där? Ser ingen kabel där som inte är inkopplad med än någon vakum historia som va invirad i eltejp. Den går upp till den bakre förgasaren och styr npg spjäll på den. Någon typ av kallstart? Redigerad 21 Juni , 2015 av Krulle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2015 Här finns lite matnyttigt om 16 v motorn http://ockelbo.plars.org/album/aq171cdemontering/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 21 Juni , 2015 Läst allt på den sidan redan, men tack för tipset. Såg nu att den trasiga givaren har ngt att göra med vacumslangen som går till ena förgasaren. Men vad det är vet jag fortfarande inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser