Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Krulle

Service AQ171c

Rekommendera Poster

Tjena

 

 

Köpte mig ir en flipper 640 med en AQ171c med ett 290 drev.

 

Den har stått ett tag så ska ge mig på att serva den.

 

Vad bör bytas?

Olje / bränslefilter,

Tändstift.

Impeller.

Motorolja / drev olja (samma i båda va?)

Byta grenrörspackning.

 

Ngt mer?

 

Och finns det någon bra hemsida där man kan köpa allt?

 

Vore tacksam för tips, vill få i den i sjön så fort som möjligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjena

 

 

Köpte mig ir en flipper 640 med en AQ171c med ett 290 drev.

 

Den har stått ett tag så ska ge mig på att serva den.

 

Vad bör bytas?

Olje / bränslefilter,

Tändstift.

Impeller.

Motorolja / drev olja (samma i båda va?)

Byta grenrörspackning.

 

Ngt mer?

 

Och finns det någon bra hemsida där man kan köpa allt?

 

Vore tacksam för tips, vill få i den i sjön så fort som möjligt :)

Hallå du ska absolut byta kamremmen, den vanligaste orsaken till totalhaveri, byt remmen vart tredje år, detta är en bra motor går billigt med god effekt. När du byter så finns det en lite bricka bakom spännhjulet se till att ej glömma den, annars livar inte remmen och slits av. Kolla så den kyler ordentligt limporna ska du kunna ha handen på runt 30-40 grader. Undvik motorolja i drevet använd en 80-90 olja istället. Lycka till med ditt nyförvärv en fin båt! Varför ska du byta grenrörspackning?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för 80-90 olja ska jag ha?

 

 

Sitter en rostfri limpa på den, den ska tydligen läcka vid 4ans port.

Så har demonterat den för att kunna svetsa.

 

Packning gick sönder lite och såg inte hundra IT så lika bra att byta.

 

 

Du vet inte någon återförsäljare för delar till dessa motorer?

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Ingemar på drevdelar .se han har det mesta, tyvärr så har penta inga eller väldigt lite delar kvar till dessa motorer, då de tydligen bara satsar på diesel. Men sköt om den rätt för då kommer den gå länge, en bra motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardfel på dessa motorer att 4:ans avgas äts upp. Den ligger för nära dumpningen av kylvattnet i avgaskröken. Aluminium och sjövatten går inge bra ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardfel på dessa motorer att 4:ans avgas äts upp. Den ligger för nära dumpningen av kylvattnet i avgaskröken. Aluminium och sjövatten går inge bra ihop.

Jo men det har 151 an lättare att få där finns ingen krök utan sjön kommer in i limpan om du har otur, 171 ans limpa ser helt annorlunda ut och har vatten lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon handbok över dessa motorer att få tag på?

 

Tänker på tex kamremsbyte samt oljebyte.

 

Har aldrig haft någon inombordare förut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror penta har nåt att köpa om man söker efter motorn i deras motorarkiv på hemsidan. Kolla annars med Ingemar som sagt. Finns många fallgropar då du servar, ta noga reda på hur du ska göra av en kunnig person, kan bli dyrt annars. Motorn i sig är klockren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat lite mer på motorn.

Tydligen har det varit problem med limpan under många år.

 

Såg även att oljan va lite grå, så vatten i den med andra ord.

När det är vatten i oljan, vart brukar felet oftast ligga då?

 

 

Funderar på att lyfta ur motorn och gå igenom den lite mer ev.

Någonhär som lyft ur en motor ur en 640?

Hur mycket måste man plocka bort från motorn för att få upp den?

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen.

 

 

Har lite nya frågor.

 

Rivit bort lite mer på motorn nu.

Någon som har ngt tips på hur man kan provtrycka oljekylaren?

 

Sen nu inför kamremsbytet, när man tagit bort remhjulet på veven sitter det som

en liten bricka bakom med ett spår i, är den till för att nolla veven?

Ska spåret va mitt för gjutningen som jag ritat?
Se bild:

 

 

Sen på blocket sitter det uttag för 4 givare.

 

Sett framifrån sitter en monterad som inte används.

Sen en som iaf är inkopplad.

Sen vid 3e uttaget ser det ut som en halv äldre givare, en fjäder en ett litet stift.
Vad brukar det sitta för givare där?

 

Ser ingen kabel där som inte är inkopplad med än någon vakum historia som va invirad i eltejp.

Den går upp till den bakre förgasaren och styr npg spjäll på den.

Någon typ av kallstart?

 

 

 

post-89794-0-06241800-1434907048_thumb.jpg

post-89794-0-08931200-1434907278_thumb.jpg

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst allt på den sidan redan, men tack för tipset.

Såg nu att den trasiga givaren har ngt att göra med vacumslangen som går till ena förgasaren.

 

Men vad det är vet jag fortfarande inte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...