Gäst MaxSchmeling Postad 12 Juni , 2015 Efter en lång skön och riktigt kul båtvinter med allsköns projekt sjösätter vi i dagarna vår Storebro 31 från 1977. Nu ännu finare, ännu smartare och ännu mer älskad! Ännu en underbar båtsommar väntar och till alla er därute som äger en båt för att det höjer er livskvalité säger jag bara: hurra för det! Båt är underbart och livet ombord är en njutning! Njut, oavsett båt. Livet är en kort resa och snart är denna resa över för oss alla! Just den insikten får oss att leva ett bättre liv! Försök! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 12 Juni , 2015 Bara att hålla med. Ha en bra sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 13 Juni , 2015 Riktigt vackert och poetiskt skrivet av en gammal boxare :-) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 13 Juni , 2015 Utmärkt präntat. Har heller inte fått min båt i sjön pga hög arbetsbelastning. Dock kommer den i efter midsommarhelgen. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 13 Juni , 2015 blir nog 1 året som båten kommer i efter midsommar ,kallt blåsigt å skitväder ,hoppas värmen kommer snart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 Juni , 2015 Första riktiga sommardagen för mig. Varmt med varma vindar. En båtgranne badade nyss här i viken och själv sitter jag med badbyxor på och bara njuter av de varma vindarna som fläktar så där lagom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 13 Juni , 2015 Har hunnit med några kvällsseglingar och en större kappsegling, men riktiga helgturen och övernattning får tyvärr vänta pga överfullt schema... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2015 Njuter just nu vid Härsö söder om Satsjöbaden. Sommaren är här, åtminstone två dagar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Juni , 2015 Sommar eller i alla fall närapå här på västkusten. Går och väntar på nybeställda båten som skulle varit leveransklar för två veckor sedan. Dock lovad leverans till midsommar. Känner sig som ett barn på julafton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Juni , 2015 Bortsett fr 2 dagar så undrar jag hur du kan sätta sol och sommar i samma mening som 2015....? Men nu har vi iaf haft 52 timmar sommar. Rätt skönt efter en höst som varade mellan slutet på aug 2014 och 12 jun -15. Fast hösten kommer nog imorrn igen. Suck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Juni , 2015 Till vänster = Stockholm i midsommar Till höger = där jag är på midsommar Trevlig helg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 16 Juni , 2015 Förra fredagen var första riktiga sommardagen men vi har haft 9 trevliga nätter i båten, värmare och båtliv är gott för själen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 17 Juni , 2015 (redigerade) Även lördan var fin här i sthlms skärgård,iofs gick vi till Trosa på lördan,vi är inne på vår 10:e dag,så värmarn har fått jobba lite Redigerad 17 Juni , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juni , 2015 Hade beställt sjösättning i slutet på förra veckan, ev början på denna, men konstaterade att jag inte hann med att göra vårutrustning före midsommar, så jag ringde till maskinföraren och talade om att han varken behövde ta upp båten eller sjösätta den. Han blev inte alls ledsen att slippa ett av de allt för många jobben just nu. Får se om jag hinner ta upp 14 daga efter midsommar, eller bara bada och putsa av propellern. Varit på Hållö minst en gång i veckan sen i Mars. Seglade en båt från Klagshamn med början sent Fredag kväll. Ett dygns Gennakersegling till Torekov. Bäckevik på Ven såg jag mycket länge. Efter att vi kört iland ägaren i Torekov , blev det tre dars bidevindsegling. Kryss mycket lång/kort. Vinden var betydligt bättre än första dygnet och vi loggade för det mesta 6/7 knop. Fördelen med Kattegatt och Skagerrak jämfört med Östersjön är att det smakar salt varje gång det skvätter till sittbrunnen. Dag 2 och 4 smakade det salt nästan hela tiden. Fast det är inte dumt med styrhytt - som på din båt Max, eller på min. Trevlig båtsommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 17 Juni , 2015 Helt rätt! Ombonad styrhytt är en Lisa för själen. Visserligen tycker jag att 31´an utan tak är den vackraste modellen men taket, eller HT, är den mest praktiska. Seari ligger envist kvar på land efter fredagens inställda sjösättning och det finns ett riktigt komiskt inslag som anledning till detta; bägge gångerna hamnade skipper på sjukhus... Vad var det Gloria Gaynor sjöng; "I will survive...!". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 17 Juni , 2015 Men så vad hände då Max? Med vilken komisk tragedi kan du underhålla oss en stund här i regn och kyla? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juni , 2015 Men så vad hände då Max? Med vilken komisk tragedi kan du underhålla oss en stund här i regn och kyla? /B Hoppas det inte är allt för allvarligt, så att du får sjösatt och kan ta många fina turer resten av sommaren. Om du inte varit på Hallands Väderö - så åk inte dit. Det kan bli så illa som för mig. Du kan bli helt betagen av ön. När jag seglade förbi i Lördags och Söndags började jag fundera på om jag inte skulle segla dit, när alla mina måste är över i mitten av Juli. Har tre veckor som inte nåt är inbokat, sen måste jag va i Kungshamn en dag och sen har jag 1,5 veckor fria. Man skulle ju kunna segla nånstans där det finns järnväg, Falkenberg/Varberg, ta tåget hem och tillbaka. Hur katten kan man kalla stundande helgen för midsommar, då har ju nästan aldrig sommaren börjat ens. En annan tanke som dök upp när Bosse skrev här i regn och kyla. Man sitter gärna och seglar en båt på kryss i 15 m/sek och vattnet stänker gång på gång i ansiktet, timme efter timme. Sen sitter man hemma, gott och varmt och man skulle egentligen ner till båten och plocka ihop det sista och städa av lite. Så tittar man ut och ser att det regna och drar sig för att gå ut i regnet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Juni , 2015 https://www.youtube.com/watch?v=Lbh3uAZ4WUM Midsommar 1 https://www.youtube.com/watch?v=bvGEB9z_iHU Midsommar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser