Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Martin-Winga29

Hur mycket kylvatten behövs till MD7?

Rekommendera Poster

Hej. Sjösatte idag men olyckligtvis läckte en genomföring så det blev tepåse idag, doppa - upp igen.

Medans båten låg i sjön passade jag ändå på att starta motorn. Jag har till i år dragit om kylslangen till motorn. Tidigare tog den kylvatten via drevet. Nu via en genomföring som delas med vatten till pentryt. Denna genomföring är 1/2 tum. Räcker halvtums genomföring? Upplevde att det kom förhållandevus lite vatten genom avgasröret när jag provkörde. Kylslangen är 16 mm invändigt och motorn är sjövattenkyld.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du max kommer upp i 10 liter/min. 1/2" räcker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att genom en 1/2" genomföring kan det passera 10 liter / minut?

Efter genomföringen sitter ett T-rör och kylvattnet har jag tagit ut i vinkel - kan det ha betydelse? T-kopplingen bör befinna sig under vattenytan....

Kylslangen är ca 2m lång.

Vill ju inte börja borra upp och byta till större grejor om det inte behövs.

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade att motorn behöver max 10l/min. Är lite osäker på vad jag själv har, tror jag satte 3/4" men jag tar även vatten till spolpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade att motorn behöver max 10l/min. Är lite osäker på vad jag själv har, tror jag satte 3/4" men jag tar även vatten till spolpumpen.

Härligt Bhemac, då litar jag på dig och att det funkar då :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade slagit på stort och monterat en egen genomföring. Pajar en backventil i pentrypumpen borde motorn suga luft..? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade slagit på stort och monterat en egen genomföring. Pajar en backventil i pentrypumpen borde motorn suga luft..? Eller?

Jag provade detta eller rätter sagt, simulerade felet. Förra sommaren var den elektriska spolpumpen inte monterad så jag jag öppnade helt enkelt ventilen till pumpen när motorn gick på normalt varvtal. Det som hände var att det rann vatten från intaget och motorn verkade få normalt med kylvatten. Av förklarliga skäl blev det inget långt prov. Intaget ligger kanske 40 cm under vattenytan, det trycket räcker mer än väl för att kylvattenpumpen ska få tillräckligt  med vatten.

En pentrypump har inte en utan två backventiler dessutom. En del sätter en extra backventil mot pentrypumpen för säkerhetsskull.

Hade vattenintaget suttit högre upp kanske kylvattenpumpen hade sugit in luft.

Som många andra har jag en larmtermostat på avgaslimpan, den varna ganska snabbt om motorn får för lite kylvatten. Det jag ska försöka fixa är ett larm som har koll på kylvattenflödet, det skulle varna om impellern gått sönder eller intaget är blockerat.

Helst skulle jag inte ha några bordgenomföringar alls, det är en svag punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kylvattenpumpen ligger under vattenytan kommer den att få vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant aspekt det där. Får starta motorn och lossa pentryslangen så får vi se vad som händer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det inte kommer fram vatten till avgassystemet hör man det lätt utan larm på det burkiga ljudet. Har hänt mig ett par gånger pga plastpåse eller växtlighet i kylvattenintaget. Plastade fast ett nät utanpå genomföringen, det hindrar åtminstone att något sugs in.

Lite OT: Som nät kan jag rekommendera sånt från trädgårdsshoppen som ska skydda träd mot harar. Är även utmärkt som extra botten i diskmaskinskorg i stället för att köpa ny överprissatt korg. Samt att sätta runt lastbågar på bilen för att slippa visselljud. Tappade ett sånt en gång i Österrike och körde in på en plantskola för att köpa ett nytt, men vad farao heter anti-gnag på tyska? Fick stå ut med visselljudet.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...