Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
j0mpa

Vad har jag för drev?

Rekommendera Poster

Ser ut som Volvo Penta 270, svårt dock med utdragen bild. Fota rakt bakifrån, så man ser "skölden". Då blir det lättare att se:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes! Ser ut som 280! Propellern bör bytas omgående...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAG har inte målat ett skit. Har nyss köpt båten!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ihelvete har du målat över offer anoden!!!!!

Trist attityd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att tagga ner... Han bör byta ut propellern och anoden. Småfix som så ofta på ny båt... Byt sakerna nu för en tusing och åk och var glad:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja givetvis ska det bytas! Va bara intresserad av vad jag hade för drev, ska det vara 10,40 olja i eller 80'90?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig motorolja, 15/40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig motorolja, 15/40

Penta rekomenderar 80/90 olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Gelis skriver, vanlig motorolja ex.vis 15W 40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nåt jag missat, vanligtvis säger man 80/90men skit samma, vill man paja sitt drev så ok använd vanlig simpel motorolja skit samma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, nåt jag missat, vanligtvis säger man 80/90men skit samma, vill man paja sitt drev så ok använd vanlig simpel motorolja skit samma
Penta specar tom syntet eller inte på tex sx, drevet men fortfarande 80/90 olja Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem som vanligtvis säger 80/90 olja vet jag inte men Volvo Penta rekommenderar motorolja. Men det är kanske dumt att lyssna på tillverkarens rekommendationer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem som vanligtvis säger 80/90 olja vet jag inte men Volvo Penta rekommenderar motorolja. Men det är kanske dumt att lyssna på tillverkarens rekommendationer :)
"Vp"

Men som jag skrev, kanske har man uppdaterat sin rek pga haveri med "vanlig" motorolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Vp"

Men som jag skrev, kanske har man uppdaterat sin rek pga haveri med "vanlig" motorolja.

Ok intressant, var kan man finna info ifrån VP att de uppdaterat sin rekommendation av oljetyp till dessa gamla 280 drev?

Har tyvärr väldigt svårt att tro att drevhaveri på ett 280 drev ifrån -70 -80 talet beror på att man använt motorolja,

finns sannolikt andra förklaringar till eventuella haverier såsom bristande service, slitage eller åverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...