Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Linkin603

Har återförsäljaren gjort rätt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

ARN är en väg att gå, dock är det flera steg man bör ta innan.

 

För det första ska man veta att ARN:s beslut inte är tvingande, även om de flesta väljer att följa deras rekommendationer. Det andra är att ARN enbart tar hänsyn till de fakta och bevis som respektive parter lämnar in, de gör ingen egen insamling eller utredning. Det är alltså av yttersta vikt att den anmälan man gör är korrekt och komplett samt så detaljerad som möjligt om man vill att de ska besluta till ens fördel.

 

Enligt såväl konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, den senare tror jag det gäller i detta fall då det handlar om eftermonterad utrustning, är det återförsäljaren/servicestället man som kund ingår ett avtal med när man köper en vara eller en tjänst. I det här fallet kan man alltså inte kräva att Garmin ska steppa upp och ta något ansvar (vilket de ändå tycks ha gjort – klädsamt). Med andra ord är det handlaren du ska ha kontakt med när det gäller garantier och reklamationer.

 

Om du trots att väljer att gå egen väg, det vill säga att kommunicera med Garmin direkt eller börja skruva själv är du snabbt ute på väldigt tunn is eftersom det ger handlaren en arsenal av vapen att använda mot dig vid en eventuellt eskalerad konflikt. Dokumentera allt och gör allt per tillverkarens anvisningar och vad som kan anses vara antingen fastställda metoder eller åtminstone praxis i branschen – då bör handlaren inte ha så mycket att sätta mot.

 

Hursomhelst. Nästa steg efter att du och handlaren nått vägs ände är att du tar kontakt med din kommuns konsumentvägledare som kostnadsfritt går in och ger råd samt medlar mellan dig och handlaren. Först därefter, om det inte gett sig, är det dags för ARN. 

 

Om ARN väljer att ta upp ditt ärende, inte självklart, och avgör till din fördel och handlaren trots det inte gör rätt för sig kan du stämma honom. Det är dock en process som kommer att kosta den förlorande parten mycket pengar (rättegångskostnader med mera) så man ska vara ruggigt säker på att vinna om det ska vara någon vits. Plus att man ska ha tid och ork att kämpa sig genom processen.

 

I detta fall, då du beställt en inomskrovsgivare men inte fått vad du beställt (och betalat för) känns saken som ganska självklar under förutsättning att du påtalat det inom skälig tid (brukar vara tre månader från att du upptäckt det) och att du har din beställning på pränt alternativt att fakturan specificerar inomskrovsgivare. 

Har du dessutom påtalat felet inom sex månader från att båten levererats till dig är saken ännu enklare då alla fel på komponenter och så vidare per automatik anses som ursprungliga. Mellan sex månader och två år gäller förvisso ovanstående lagar ovanpå eventuella garantier men det är köparens sak att bevisa att eventuella fel är ursprungliga och inte orsakade av yttre påverkan eller felaktig användning/brist på underhåll.

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...