Linkin603 1 Postad 11 Juni , 2015 Nu är jag redigt trött på min båtåterförsäljare!Det är så att jag köpte min båt våren 2014, fabriksny. Under sommaren så försvann temperaturen som visas på ekolodspanelen i min plotter.Pratade med återförsäljaren om det omgående, varpå han svarar att jag ska ta det efter sommaren för att jag kommer få vänta minst 2 månader på att Garmin felsöker, därmed sköt jag upp de till denna vår. I slutet av april tog jag upp det igen med återförsäljaren, då provar dem att byta ekolodsgivare. Och han svarar att allt fungerar nu, slår på plottern så fort jag kommit hem med båten och det han påstod ha fixat har gjort det värre, nu funkade inte ekolodet överhuvudtaget! Ringer ner igen och berättar de, då ska jag komma ner igen så att dem ska testa att uppdatera med mjukvara. Sagt och gjort, allt var klart enligt honom. Slår på plottern utanför verkstaden, samma problem fortfarande. Då säger han att han ska skicka ner den till Garmin, med så kallat RMA-nummer. Veckorna går och jag ringer och kollar vad som händer, han kunde dock inte svara på det så jag fick ta tag i saken själv och ringa och söka vart min enhet tagit vägen. Där visar det sig att han varken skapat ett RMA hos Garmin och att han skickat den på fel sätt så att den legat i Göteborg i 5 veckor!!Jag säger åt återförsäljaren att du har ju skickat på fel sätt, att Garmin inte hämtar ut några aviserade paket. Då suckar han bara och säger åt mig att tar du det här numret, så får du sköta allting själv hädanefter gällande din enhet. Jag svarar tack, tar numret och går iväg. Skickar enheten till Garmin och nu 1.5 vecka senare har jag fått tillbaka den, Garmin kunde inte hitta några som helst fel i enheten. Men dem skulle skicka nytt kablage som bör komma idag.Samtidigt så har jag funderat på om återförsäljaren insett att det är en akterspegelsgivare han monterat inne i båten mot skrovet (satt en där innan också och den fungerade åtminstone). Har frågat hos olika butiker hur dem ska monteras egentligen, det går att montera på det sättet men det är en ren hobbylösning och då ska den dessutom placeras i en hink med vatten på insidan. Och att den givaren jag behöver inte säljs längre, de nya behöver man en adapter till och de satt då ingen adapter mellan den nya givaren och enheten. Förövrigt så är det en Garmin GPSMAP 720S det handlar om. HUR SKA JAG GÖRA MED MIN ÅTERFÖRSÄLJARE EGENTLIGEN? Redigt trött på dem och blir bara förbannad över tanken att ens ha med dem att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 11 Juni , 2015 tycker att dom flesta båthandlare har lite halvtaskig service,verkar som dom bara vill sälja och klagar man på något blir dom sura,men ja har klarat mig bra genom åren,fått fixat det mesta av säljarna,men nog va dom sura,tråkigt de ska va så,men ge dig inte du har ju garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 11 Juni , 2015 tycker att dom flesta båthandlare har lite halvtaskig service,verkar som dom bara vill sälja och klagar man på något blir dom sura,men ja har klarat mig bra genom åren,fått fixat det mesta av säljarna,men nog va dom sura,tråkigt de ska va så,men ge dig inte du har ju garanti. Jo, satt i samtal med Garmin för en timme sedan. Och han fick se hur monteringen av givaren såg ut. Han sa det att de flesta monterar så men enligt Garmin's officiella anvisning så ska den INTE monteras på det sättet. När jag köpte båten så frågade återförsäljaren mig om jag ville han en inombords eller akterspegelgivare, då svarade jag inombords men den snåle jäveln har ju bara monterat en akterspegelgivare inombords. Dessutom så berättade Garmin att minsta luftbubbla i massan som dem monterat med gör att signalen från givaren till enheten blir antingen försvagad eller inte fungerar alls. Garmin sa att jag skulle stå på mig och att begära tillbaka den gamla givaren för att testa om den fungerar när jag sänker ner den i vattnet, då kan man åtminstone utesluta ifall det är monteringsfel eller ej på den nya givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 11 Juni , 2015 Hmm, jo jag har hört att man kan placera den så men det kräver ju som sagt att det inte finns någon luft emellan. Dessutom borde det ju bli bättre ju mer likt vatten materialet är. Så, jo ekolodet bör kunna fungera. Men hur bra kan temperaturen bli? Om solen ligger på skrovet borde det bli något varmare än om mätaren ligger i vattnet. Differensen kanske är försumbar eftersom skrovet ju har kontakt med vattnet. Men det är i alla fall en tanke ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 11 Juni , 2015 ja har ett garmin ekolod,med givaren på akterspegeln,funkar perfekt,varför sätter du inte din där?,växer ju inget på givaren om du målar den med kopparfärg,hade inombords i andra båtar,men dom funkar bäst direkt i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 11 Juni , 2015 Jag skulle kräva att montaget utförs på det vis som är överenskommet, dvs ett inombordsmontage med rätt grejor för detta. Normalt ska åtgärder ske utan dröjsmål, men som jag förstått det ville din återförsäljare att du skulle återkomma till hösten, men du valde att vänta till våren. Det blir nog svårt att få något åtgärdat nu före sommaren dessvärre. Kanske kan du få lite uppbackning av Garmin. De vill ju inte att deras produkter får dåligt rykte för att någon gör felaktiga montage. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 Juni , 2015 Fabriksny båt 2014... Solklart att det går på garantin. Därtill är den ju bytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Återförsäljaren har ju gjort ett "inombordsmontage" som kunde ha funkat? Kan vara svårt att hävda att det skulle gjorts annorlunda. Dessutom är det ju leveransgodkänt. Att de sen gjort ett dåligt jobb och inte åtgärdat problemet är däremot något man kan och ska driva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 11 Juni , 2015 Fick även hem ett nytt strömkablage till enheten idag som Garmin ville att jag skulle byta ut ifall det var det, men det var de ju givetvis inte!Imorgon blir det att ringa till återförsäljaren och begära att han plockar fram den gamla givaren så att jag kan testa att hänga den utanför båten och se om ekolodet i alla fall hoppar igång. OM det gör det så är det felmonterat mot skrovet enligt Garmin, som någon tidigare nämnde så bör "massan" vara så vattenlik som möjligt samt utan luftbubblor. Minsta luftbubbla kunde göra så att ekolodet fungerar dåligt eller att de inte fungerar överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 11 Juni , 2015 Jag måste i alla fall fråga, men det är inte så att båten är byggd av sandwich-laminat..? Då har du din "luftbubbla" i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Det alltid lurigt att montera inombords. Ska det fungera så måste man först prova med vattenfylld påse och sen plasta fast ett rör som fylls med glycerin. Det är det rätta sättet. En gång monterade jag i en "grop" fylld med epoxi. Men inte fungerade det, hammare och huggmejsel samt en riktig givare som monterades i ett hål i botten. Sätt givaren på utsidan som den är konstruerad för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 11 Juni , 2015 Jag måste i alla fall fråga, men det är inte så att båten är byggd av sandwich-laminat..? Då har du din "luftbubbla" i skrovet. Med tanke på att det satt en akterspegelgivare monterad innan dem bytte mot en ny och de fungerade så bör de väl inte vara nå sandwich-laminat, eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 11 Juni , 2015 Med tanke på att det satt en akterspegelgivare monterad innan dem bytte mot en ny och de fungerade så bör de väl inte vara nå sandwich-laminat, eller?? Jag fattade som att den la av nästan på en gång... men det var alltså fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 12 Juni , 2015 Pratade med återförsäljaren precis och frågade om dem hade kvar min gamla givare."Nej det har vi inte, när vi tar bort dem så går dem inte att rädda för vi limmar med sikaflex."Förklarade för honom att de kan ha kommit en luftbubbla i limmet som gör att ekolodet inte fungerar."Nej de tror jag inte på, sikaflex är ju såpass tjockt att de inte skulle gå."Jo men det var vad Garmin sa till mig igår."Jaha, ah de är inte min uppfattning i alla fall. Men då får du väl prova skära loss givaren från sikaflexen och skrapa givaren ren och se om det fungerar."Ehhhhh jaha? Så var det samtalet avslutat, han anser att JAG ska göra deras arbete när dem gjort fel från början?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 12 Juni , 2015 [ Snip ] "Nej det har vi inte, när vi tar bort dem så går dem inte att rädda för vi limmar med sikaflex." [ Snip ] "Jaha, ah de är inte min uppfattning i alla fall. Men då får du väl prova skära loss givaren från sikaflexen och skrapa givaren ren och se om det fungerar." Hur tänkte han då? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 12 Juni , 2015 (redigerade) Det verkar som om du får bäst hjälp direkt från Garmin så försök odla den kontakten. Det verkar inte som det är någon idé att försöka få hjälp av återförsäljaren om du vill använda ekolodet sommaren 2015. En fara med att jobba vidare på egen hand är att du tar över ansvaret och får svårare att klaga på installationen i ett senare skede. Jag skulle försöka få skriftligt ok - eller ev. muntligt med vittnen - från återförsäljaren att det är ok att du gör vad du kan för att lösa problemet själv. Mackey Redigerad 12 Juni , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 12 Juni , 2015 Det verkar som om du får bäst hjälp direkt från Garmin så försök odla den kontakten. Det verkar inte som det är någon idé att försöka få hjälp av återförsäljaren om du vill använda ekolodet sommaren 2015. En fara med att jobba vidare på egen hand är att du tar över ansvaret och får svårare att klaga på installationen i ett senare skede. Jag skulle försöka få skriftligt ok - eller ev. muntligt med vittnen - från återförsäljaren att det är ok att du gör vad du kan för att lösa problemet själv. Mackey Han är helt omöjlig att ha och göra med, det är nu 7 veckor sedan jag lämna in den från första början. Jag skar bort all sikaflex och tog bort givaren för att prova sätta den i en hink med vatten, tog ett bra tag innan den ens gav något utslag. Gissa tjockleken på sikaflexen som dem hade limmat med??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 12 Juni , 2015 Det verkar som om du får bäst hjälp direkt från Garmin så försök odla den kontakten. Det verkar inte som det är någon idé att försöka få hjälp av återförsäljaren om du vill använda ekolodet sommaren 2015. En fara med att jobba vidare på egen hand är att du tar över ansvaret och får svårare att klaga på installationen i ett senare skede. Jag skulle försöka få skriftligt ok - eller ev. muntligt med vittnen - från återförsäljaren att det är ok att du gör vad du kan för att lösa problemet själv. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 13 Juni , 2015 Tjockare lim håller ju bättre... lr? Om man nu limmar en utombordsgivare för att mäta genom skrovet verkar det ju lite dumt att lägga på en extra centimeter Sikaflex. Det verkar som om du fick en signal i all fall. En hink är ju väldigt grund och ekot kan studsa lite kors och tvärs, kanske kan det vara orsaken att det tog tid att få en signal som ekolodet förstod. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 15 Juni , 2015 Första givaren dem hade limmat mot skrovet på exakt samma ställe var inte i närheten av lika mycket sikaflex som den här gången.Var ut med båten i lördags och testade med att hänga den utanför relingen då fungerade den, dock kvarstår ju problemet med att vattentemperaturen inte visas som den gjorde förr :/I simulatorläge så visar den alla siffror som ska visas, så varför det inte fungerar när man använder den är fortfarande ett stort frågetecken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 622 Postad 16 Juni , 2015 Sikaflex är inte optimalt att limma med, då det är mjukt och dämpar signalen kraftigt. OM man använder Sika gäller det att hålla så tunt som möjligt. Långsamhärdande araldit eller liknande är det bästa, och då hinner oftast luftbubblorna komma ur massan innan den härdar också. Det borde handlaren veta. Att limma den på insidan bör inte vara några problem, fast visst kommer vattentemperaturen inte att bli helt rättvisande. Fast nu verkade du ju inte ha någon temperaturangivelse alls, vilket låter som fel på givaren. Tänk ut vad du vill att handlaren skall göra, skriv ner det kort i punktform och ta kontakt med denne. Självklart skall handlaren ta ansvar för problemet och det skall/får inte ta månader att fixa. Men ha även prisavdrag med som alternativ, så kan du fixa det själv och få lite plåster på såren för det. Ger också en möjlighet för handlaren att köpa sig loss från problemet. ARN är ju ett alternativ att hota med också om ni inte kommer överens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Juni , 2015 Byt till en riktig genomskrovsgivare. De fungerar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2015 Byt till en riktig genomskrovsgivare. De fungerar! Absolut. Eller montera den på du har på akterspegeln som den är avsedd för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 17 Juni , 2015 Hade jag haft fästet till givaren som man ska montera på akterspegeln hade jag gjort det, och det verkar ju inte handlaren ha heller! Och de var genomskrovsgivare som jag ville ha från början, men det verkar ju han inte fatta att de är en helt annan typ av givare. Alternativt så försöker han spara på 1500 kronor.Det har gått såpass långt att jag funderat på att byta båten mot någon annan hos någon större handlare som är seriös av sig. ARN är också en väg att gå, men lär ju ta tid det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Juni , 2015 Tror inte att du kommer till någon lösning med handlaren, skapar bara frustration hos dig själv. Avsluta med att plasta fast givaren på akterspegeln och publicera handlarens namn här, och anmäl till ARN för att jävlas. Glöm sedan alltihop och lev vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 17 Juni , 2015 Har funderingen på att skaffa ett plastblock och limma fast med epoxi mot akterspegeln i sådant fall och sen fästa givaren i blocket för att slippa borra hål i akterspegeln. Jo, jag skulle lätt kunna publicera handlarens namn här så att andra inte gör samma misstag som mig när jag köpte av honom. Frågan är bara vad det kan få för konsekvenser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 Juni , 2015 Jag ville inte heller borra hål i akterspegeln för en givare, utan fäste en liten teakplatta med sikaflex på akterspegeln för att sedan skruva givaren i den. Har suttit i 5-6 år hittills. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 17 Juni , 2015 Ang. Att publicera handlarens namn så tycker jag absolut du ska göra det. Det kan inte få några andra konsekvenser än att din relation med handlaren blir försämrad. Men vad jag förstått är väl den relationen körd redan? Så då är det inga risker i övrigt för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2015 Kanske någon här kan ha ett passande fäste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 17 Juni , 2015 Ang. Att publicera handlarens namn så tycker jag absolut du ska göra det. Det kan inte få några andra konsekvenser än att din relation med handlaren blir försämrad. Men vad jag förstått är väl den relationen körd redan? Så då är det inga risker i övrigt för dig. Okej, ja den är väl inte den bästa men vill ändå ha ut en ny givare trots allt. Det är i alla fall Mälarbåtar i Strängnäs som jag gjort affären hos och dem skulle jag då inte rekommendera för någon efter vad jag fått uppleva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser