No_jah 437 Postad 11 Juni , 2015 Jag såg denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batterimonitor-1224-V-2000028594/ Det står följande om den. "Ansluts till cigarettändaruttaget. LED-display som ger besked om batteriets laddning, spänning och belastning. Instrumentet kan användas både när motorn är igång och avstängd. Passar 12/24 V batterisystem med (-) jord." Kan det verkligen stämma? Man måste ju ha en shunt för att mäta laddning/belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 11 Juni , 2015 Har en sådan voltmeter. Övriga uppgifter får du nog försöka uppskatta med ledning av spänningen den visar och dess förändring. Rent nys mao. Men jag uppskattar den verkligen som voltmeter, i synnerhet med tanke på priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Juni , 2015 OK, misstänkte att det var så... Denna verkar ju vara prisvärd annars: http://www.ebay.com/itm/New-Multifunction-Wireless-DC-Voltmeter-Ammeter-Power-Meter-0-120V-100A-Shunt/121653709452?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D494d1f423572472cb3f9708095ae24ea%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D181269198128&rt=nc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Har provat en liknande, en enkel och prisvärd grej. Beskrivningen är det nog inget fel på men som alltid när man bara mäter spänning så måste man själv bedöma laddning och belastning utifrån spänningen. Vill man veta mer exakt inkl strömförbrukning så är det tex NASA BM-1 man behöver . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Juni , 2015 2015-06-11 vid 10:00 skrev bhemac: Har provat en liknande, en enkel och prisvärd grej. Beskrivningen är det nog inget fel på men som alltid när man bara mäter spänning så måste man själv bedöma laddning och belastning utifrån spänningen. Vill man veta mer exakt inkl strömförbrukning så är det tex NASA BM-1 man behöver . Liknande vilken? Voltmätaren från Biltema, eller batterimonitorn med shunt jag länkade till på e-bay? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Liknande Biltemas. Den på eBay har jag tittat på verkar vettig. Skillnaden mot tex NASA är att den troligen inte tar hänsyn till Peukert effekten. Men för de pengarna får man absolut en vettig pryl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 11 Juni , 2015 Har en sådan jag med är helt ok. Räcker gott för att ha koll på batterierna . Torgny . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 11 Juni , 2015 Lite riktlinjer Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga laddning; 12,7 V = Fullt12,3 V = 1/212,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt. Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande ungefärliga värden för laddningen; 12,5 V = Ok11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)10,5 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt. Med detta vill jag inte ha sagt att en tankmätare är onödig, men om man nu inte har mer - elller vill använda mer - än 100:- kr så är det ett helt ok sätt att ha koll på sina batterier. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Ta de uppgifterna med en stor nypa salt, 50% laddning efter 12 tim vila kan ligga mellan 12,1 och 12,5V beroende på batterityp. Med en batteritankmätare kan man enkelt kolla uttagen ström vs laddningsgrad. eBay grejen för 250 spänn är nog en av de vettigaste investeringar man kan göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 11 Juni , 2015 Alla blir saliga på sin tro. Batterimätaren ger säkert mer exakt information (när batterierna är nya), men frågan är hur intressant det är att ha denna information. Det är upp till användaren tycker jag. Det viktiga är att man har ett system för att hålla koll på när det är dags att ladda. Jag missade att skriva att tabellen gäller för vanliga blybatterier med flytande syra. Gelbatterier och AGM-batterier ligger i stort sett 0,1 - 0,2 V högre, eller egentligen ca. 12,80 V vid fulladdat 12,65 V vid 75%, 12,00 V vid 25% och 11,80 V vid 0%. Det är inget hokuspokus utan fysik och kemi precis som att du kan kolla batteriernas laddningen genom att mäta syravikten. Annars skulle ju inte batterileverantörerna våga lämna denna information. Ett äldre batteri kommer att få lägre syravikt och spänning när det är fulladdat eftersom det har tappat kapacitet och inte kan laddas fullt. Om man har för vana att kolla batterispänningen då och då så lär man sig ganska snabbt hur den egna batteribanken fungerar. Jag - och säkert många andra - har en voltmeter i vindinstrumentet så kollen går ganska lätt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2015 Visst är det fysik och kemi men man har olika ämnen i batterier och därför har olika batterier olika spänning. Ett Trojan batteri har 12,1V vid 50%. Biltema/Varta AGM 12,47V Vid 25% är det 11,74 resp 12,25V Vid 0%,11,2 resp 12,02V. Enl Mackey så är 12,3V =50% men har man ett Trojan som också är ett vått batteri så har man 65% kvar. Är man den försiktiga typen som inte vill dra ur mer än 50% så missar man att man i ett Trojan har 15% kvar. Med en batteritankmeter så gör man så här: Säg att vi har 300Ah bank. Vi laddar ur 30A enl mätaren, sen väntar vi 12 timmar med all last/laddning bortkopplad. Visar då mätaren 90% så är det korrekt. Mycket enkelt. Sen kan man fortsätta ner till 60% laddningsnivå (men inte längre). Detta kan man gör om årligen men då bara till 80%. Jämför siffrorna år från år så ser man hur batterian försämras. Men man kan gör en enklare årlig kontroll: Man skapar en last med tex glödlampor så att strömmen hamnar på ett någorlunda normalt värde som man brukar ligga och ta ut typ 5-6A. Sen kopplar man in detta under 10-12 tim och noterar slutspänningen. Detta gör man sen tex varje höst eller vår och får på ett mycket enkelt sätt reda på batteriernas status. Är man bekväm som jag, så har man ett tidrelä som kopplar bort lasten efter 12 tim. Detta gör jag kl 21 eftersom mitt larm rapporterar spänning och temperatur kl 10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juni , 2015 Då verkar det va lättare med en enkel voltmätare och att man vet om vilka batterier man har och dess fakta om när det är fulladdade resp 50% laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2015 2015-06-12 vid 05:19 skrev tompelompe: Då verkar det va lättare med en enkel voltmätare och att man vet om vilka batterier man har och dess fakta om när det är fulladdade resp 50% laddning. Om du vet exakta spänningarna, ja och kan vänta 12 tim för att få se den verkliga spänningen. Spänningen kan variera från batteri till batteri, för att veta måste man kolla densiteten. Eller mäta spänning efter en viss uttagen mängd ström med en tankmätare eller en särskild SOC-meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 12 Juni , 2015 Det vi alla verkar mena är att man ska ha regelbunden koll på sina batterier vad gäller kapacitet, data, etc. Sedan har vi olika metoder för detta. Kolla med din batteritillverkare så att du har rätt information för den metod du tillämpar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 12 Juni , 2015 Jösses vilken vetenskap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2015 Det enklaste sättet är att hålla reda på ampertimmar in och ut. Det kan man göra med en grej för 250 spänn. Glöm inte räkna med temperaturen om ni försöker avgöra med bara spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juni , 2015 Det som inte är så bra med Biltemas monitor är att den har låg upplösning med 0,1V på sista siffran får man vänta länge innan man ser någon förändring, jag har köpt dessa moduler på Ebay som har fulla 5 siffror upplösning vid 12V: http://www.ebay.com/itm/0-36-LED-5-Digit-DC-0-33-000V-Red-Digital-Voltmeter-Voltage-Meter-Panel-/271479500177?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f35706d91 Man kan ju tvivla på att den är så noggrann men jag har läst flera recensioner på diverse elektronikforum och alla har fått samma resultat som jag fick, här är en bild på min egen modul, jag köpte 3st och alla var lika noggranna. Det kan ju tyckas löjligt med 1mV upplösning men man ser trender väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Juni , 2015 Köpte några voltmetrar på Blocket av en säljare i Kungälv. 85 Skr st. prisvärda. Monterad provisoriskt i båten med omkopplare mellan start o service batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 554 Postad 12 Juni , 2015 Jag köpte samma men jag tyckte de var så billiga att jag satte en på varje batteri. Jag kopplade via brytare så att de inte drar ström i onödan. Jag har dock upptäckt att de visar lite för låg spänning. Upp till 0,1V för lågt. Funderar på om de avrundar neråt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Juni , 2015 Vitsen med omkopplaren är att i "mittläge" är ingen mätare inkopplad, samt att jag sparade 85 Skr som finansierade en pava vin. Om den visar fel på någon tiondela spelar ingen roll, det är tendensen som är intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juni , 2015 Fast några tiondelar blir ganska stor skillnad i laddning på ett blybatteri, fyr siffriga moduler som kan visa upp till 19,99V är väldigt mycket mera användbara och finns lätt att få tag på även i Sverige. En del moduler har en liten trimpot man kan justera bort felet med, fanns det inget sånt på dom där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser