Ivan65 110 Postad 11 Juni , 2015 Hej, håller på att installera värmare och undrar om någon vet hur man går tillväga för att få ett uttag i båtens ordinarie diesel tank för bränslet till värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 11 Juni , 2015 Själv satte jag ett T-rör efter förfilteret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Juni , 2015 Finns det inte risk för att motorn suger i sig luft då? Har en kad 43 som suger en del bränsle. Så du kapar bränsleslangen till matarpumpen och skarvar dit ett t-rör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Juni , 2015 På vissa filter kan man sätta en extra nippel också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 11 Juni , 2015 Finns det inte risk för att motorn suger i sig luft då? Har en kad 43 som suger en del bränsle. Så du kapar bränsleslangen till matarpumpen och skarvar dit ett t-rör? Hej, har haft 2 st olika värmare som kopplades in på förfiltret (CAV) som har extra ut och ingång, bara att ta bort blindpluggen och montera en nippel. Det fungerade bra, men min nya Wallasvärmare orkade inte suga genom filtret, så den fick en egen liten dunk. Hälsningar Magnus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Juni , 2015 Finns det inte risk för att motorn suger i sig luft då? Har en kad 43 som suger en del bränsle. Så du kapar bränsleslangen till matarpumpen och skarvar dit ett t-rör? Hej, har haft 2 st olika värmare som kopplades in på förfiltret (CAV) som har extra ut och ingång, bara att ta bort blindpluggen och montera en nippel. Det fungerade bra, men min nya Wallasvärmare orkade inte suga genom filtret, så den fick en egen liten dunk.Hälsningar Magnus. Ok får kolla vad jag har för filter, har för mig att det är ett med vattenseparator under Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 11 Juni , 2015 På en tidigare båt hjälpte grannen mig att installera en Eberspächer D2. Till den fanns ett mycket smidigt tankuttag som vi installerade genom att borra ett hål i båtens dieseltank. Enda problemet var att ledning/pump behövde en viss vinkel så att det blev lite tight mot luckan ovanför tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Juni , 2015 Har ett separat dykrör i tanken för värmaren. När jag gjorde om tanken för ett par år sen satte jag ytterligare ett dykrör för en ev Reflexkamin. Det använder jag nu för en parallell matning till motorn med eget vattenavskilljande filter. Vanligtvis skall motorn gå på sin ordinarie matning, men om det skiter sig, som det gjorde för ett par år sen, när jag tankat skitig diesel, kan jag försöka köra motorn på den ledningen som är tänkt för en framtida värmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Juni , 2015 Skulle nog rekommendera en separat tank till värmaren Värmare är känsliga vilket jag m fl varit med om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 15 Juni , 2015 På bränsleledningen från dieseltanken till värmaren sitter givetvis ett litet bränslefilter. Det gör det även i vår nuvarande båt som har en Wallas dieselvärmare som också tar bränslet från tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Juni , 2015 Löste det genom att borra i pluggen till extrauttaget i tanken och epoxy plastade ett stigarrör som följde med värmaren, funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser