Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Peterrr

Penta KAMD 43 Kompressor

Rekommendera Poster

Tittar på att köpa en 38 fots motorbåt med dubbla KAMD 43 kompressor. Är det bra motorer? Vad skall jag titta extra på innan köp? Jag är normalt motorkung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna ha en sådan i min båt- enl. många den bästa motor som Volvo byggt.

Sista modellen utan EDC och annan elektronik som kan krångla, lätt att hitta mekaniker som kan skruva med den om man inte kan/vill själv.

Bra bottendrag tack vare kompressorn som jobbar upp till ca 2000 rpm sedan tar turbon  över.

Finns säkert saker man ska se upp med även på denna motor, kommer säkert inlägg från någon som vet.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv precis köpt en sådan, går otroligt skönt och råstark, har hört att man skall hålla koll på kompressor rem, bör kollas ibland och ha gärna med i reserv, inte så svår att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Roger säger är det en bra motor samt enkel att skruva med och den sista "gamla hederliga" motorn

 

Beroende på vikt/båtmodell så låter det som två KAD43 kan få/levt ett hårt liv i en 38 fots båt

 

Ang remmar som nämn så är det den inre "platta" remmen som är viktig att hålla koll på då den driver motorns vattenpump

Om denna går av så kokar motorn på nolltid

Yttre remmen driver bara kompressorn så mao inte hela världen om den går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för information. Båten är en Nimbus 380 Carisma på ca 7 000 kg, motorerna har gått 800 timmar. Kan det vara för tungt för 2 stycken KAMD 43 motorer? Isåfall är det många båtar som är fel bestyckade. Ok platta remmen innerst skall jag vara extra noga med.

 

Hur är det med ljud- eller oljud volymen jämfört med exempelvis D serien? Vad jag förstår är det precis i skarven mellan dessa två motor modeller och att dessa motorer har en hårdare gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet ser ut att vara relativt lättdrivet så det skall nog inte vara nog fara

 

Kolla noga efter vattenläckage vilket är vanligt på dessa motorer. Tex runt impellerpumpen, bakkant avgaslimpa och under avgaslimpa vid varje avgasutblås. Framkant motor mellan termostathus och avgaslimpa mm 

Ca 1999 kom den nya typen av topplockspackning. De tidigare kan börja läcka(utvärtes) glykol i bakkant på motorn

Det finns ett litet litet skvallerhål under intercoolern. Lite olja kan komma där ur vilket är normalt men där skall absolut inte komma vatten ur där. För övrigt inte fel att ta isär dessa och få ur gammal olja/beläggning och därmed på bättre kyleffekt igen

På med arbetskläder och kryp runt

Kolla olja, kylvatten och kompressorolja samt vevhusventilation

Motorerna skall gå jämnt och fint direkt vid start

Då det är Penta så ryker motorerna rejält vid uppstart och vill även ge lite svärta i aktern.

De brukar dock inte ryka så mycket vid gång som tex många 41.or gör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet ser ut att vara relativt lättdrivet så det skall nog inte vara nog fara

 

Kolla noga efter vattenläckage vilket är vanligt på dessa motorer. Tex runt impellerpumpen, bakkant avgaslimpa och under avgaslimpa vid varje avgasutblås. Framkant motor mellan termostathus och avgaslimpa mm 

Ca 1999 kom den nya typen av topplockspackning. De tidigare kan börja läcka(utvärtes) glykol i bakkant på motorn

Det finns ett litet litet skvallerhål under intercoolern. Lite olja kan komma där ur vilket är normalt men där skall absolut inte komma vatten ur där. För övrigt inte fel att ta isär dessa och få ur gammal olja/beläggning och därmed på bättre kyleffekt igen

På med arbetskläder och kryp runt

Kolla olja, kylvatten och kompressorolja samt vevhusventilation

Motorerna skall gå jämnt och fint direkt vid start

Då det är Penta så ryker motorerna rejält vid uppstart och vill även ge lite svärta i aktern.

De brukar dock inte ryka så mycket vid gång som tex många 41.or gör

 

 

 

 

 

Ok, intressant information. Har du någon vetskap om gången på motorerna? Stämmer det att de går hårdare än D serien? Mer "lastbilsmotor" än D serien.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...