Peterrr 0 Postad 10 Juni , 2015 Tittar på att köpa en 38 fots motorbåt med dubbla KAMD 43 kompressor. Är det bra motorer? Vad skall jag titta extra på innan köp? Jag är normalt motorkung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 Juni , 2015 Skulle gärna ha en sådan i min båt- enl. många den bästa motor som Volvo byggt. Sista modellen utan EDC och annan elektronik som kan krångla, lätt att hitta mekaniker som kan skruva med den om man inte kan/vill själv. Bra bottendrag tack vare kompressorn som jobbar upp till ca 2000 rpm sedan tar turbon över. Finns säkert saker man ska se upp med även på denna motor, kommer säkert inlägg från någon som vet. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Juni , 2015 Har själv precis köpt en sådan, går otroligt skönt och råstark, har hört att man skall hålla koll på kompressor rem, bör kollas ibland och ha gärna med i reserv, inte så svår att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 12 Juni , 2015 Precis som Roger säger är det en bra motor samt enkel att skruva med och den sista "gamla hederliga" motorn Beroende på vikt/båtmodell så låter det som två KAD43 kan få/levt ett hårt liv i en 38 fots båt Ang remmar som nämn så är det den inre "platta" remmen som är viktig att hålla koll på då den driver motorns vattenpump Om denna går av så kokar motorn på nolltid Yttre remmen driver bara kompressorn så mao inte hela världen om den går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peterrr 0 Postad 12 Juni , 2015 Tack för information. Båten är en Nimbus 380 Carisma på ca 7 000 kg, motorerna har gått 800 timmar. Kan det vara för tungt för 2 stycken KAMD 43 motorer? Isåfall är det många båtar som är fel bestyckade. Ok platta remmen innerst skall jag vara extra noga med. Hur är det med ljud- eller oljud volymen jämfört med exempelvis D serien? Vad jag förstår är det precis i skarven mellan dessa två motor modeller och att dessa motorer har en hårdare gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 12 Juni , 2015 Skrovet ser ut att vara relativt lättdrivet så det skall nog inte vara nog fara Kolla noga efter vattenläckage vilket är vanligt på dessa motorer. Tex runt impellerpumpen, bakkant avgaslimpa och under avgaslimpa vid varje avgasutblås. Framkant motor mellan termostathus och avgaslimpa mm Ca 1999 kom den nya typen av topplockspackning. De tidigare kan börja läcka(utvärtes) glykol i bakkant på motorn Det finns ett litet litet skvallerhål under intercoolern. Lite olja kan komma där ur vilket är normalt men där skall absolut inte komma vatten ur där. För övrigt inte fel att ta isär dessa och få ur gammal olja/beläggning och därmed på bättre kyleffekt igen På med arbetskläder och kryp runt Kolla olja, kylvatten och kompressorolja samt vevhusventilation Motorerna skall gå jämnt och fint direkt vid start Då det är Penta så ryker motorerna rejält vid uppstart och vill även ge lite svärta i aktern. De brukar dock inte ryka så mycket vid gång som tex många 41.or gör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peterrr 0 Postad 12 Juni , 2015 Skrovet ser ut att vara relativt lättdrivet så det skall nog inte vara nog fara Kolla noga efter vattenläckage vilket är vanligt på dessa motorer. Tex runt impellerpumpen, bakkant avgaslimpa och under avgaslimpa vid varje avgasutblås. Framkant motor mellan termostathus och avgaslimpa mm Ca 1999 kom den nya typen av topplockspackning. De tidigare kan börja läcka(utvärtes) glykol i bakkant på motorn Det finns ett litet litet skvallerhål under intercoolern. Lite olja kan komma där ur vilket är normalt men där skall absolut inte komma vatten ur där. För övrigt inte fel att ta isär dessa och få ur gammal olja/beläggning och därmed på bättre kyleffekt igen På med arbetskläder och kryp runt Kolla olja, kylvatten och kompressorolja samt vevhusventilation Motorerna skall gå jämnt och fint direkt vid start Då det är Penta så ryker motorerna rejält vid uppstart och vill även ge lite svärta i aktern. De brukar dock inte ryka så mycket vid gång som tex många 41.or gör Ok, intressant information. Har du någon vetskap om gången på motorerna? Stämmer det att de går hårdare än D serien? Mer "lastbilsmotor" än D serien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser