Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
bar190

Fyllnadsmaterial i Sandwichkonstruktion

Rekommendera Poster

Min båt har skrov av sandwichkonstruktion. Plastade träreglar och ett skumliknande fyllnadsmaterial i hålrummen. Nu är det så att durken har läckt igenom och det är fukt i fyllnadsmaterialet. Vad göra? Räcker det med att ta ut och torka upp fyllnadesmaterialet och sätta i det igen? Pratade med ett varv och de föreslog att jag skulle ta bort fyllnadsmaterialet och sedan inte ersätta det med någonting överhuvudtaget, verkar lite skumt tycker jag... Någon som har erfarenhet på området?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllnadsmaterialet kan bidra till båtens stabilitet (flex i skrovet) Rekomenderar att du ersätter mat. med nytt.plus att båten ska kunna flyta om den blir vattenfyld. Koster ganska mycket med nytt skum, men kolla med limtillverkerna (kommer för susningen inte i håg namnet på dom jävla...nu) Dom har ialfall kommit med ett nytt medel som tydligen kan användas för maritimt bruk,för en bråkdel av kostnaden. Skriver igjen om jag kommer på namnet på tillverkaren.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt rimligt, verkar dumt att lämna det tomt. Om du kommer på vilket material/ vilken tillverkare du tänkte på så är jag mycket tacksam, det lät intressant!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Tremco var det, träffade killarna på en mässa för et tag tebaks, o dom hadde kommit fram med ett nytt typ av skum som tydligen skulle funka. Kontakta dom direkt o kolla med dom. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar allra ödmjukast, ska kolla med dem genast!!! /Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj...

Jag är i samma situation som du var för ca ett år sedan. Vad kom du fram till? Hade Tremco någon bra produkt för skumfyllning? Jag behöer en bra produkt till ett rimligt pris, hoppas det finns en sådan..!?!

Hör av dig om du ser detta..

\Stefan  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ja detta var visst länge sen... Efter en hel del forskande och inte minst samtal med Glastron i USA så landade det i att jag rensade bort allt gammalt inkl stringers och byggde allt nytt med Divinycell och epoxy. Lärorikt men ack så mycket jobb ;-)  Inget skum alltså utan renslipat skrov, epoxylimmat ett lager med divinycell sedan epoxi ovanpå, så det blir mao en ny sandwich, men tunnare och vridstyvare. Desutom tål detta vatten och ruttnar inte om det skulle komma in fukt igen.  DIAB som säljer Divinycell var riktigt duktiga må jag säga, de räknade på vilka tjocklekar mm som behövdes för hållfastheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gjorde du med de vågräta skivorna som vilar uppepå dina nytillverkade stringers. Är de åxo gjorda av divinycell, epoxi?

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...