Micke9000 16 Postad 10 Juni , 2015 Hejsan. Sitter och funderar på vad som kan ha hänt med min vv-beredare eller cirkulationen. VV-beredaren är ett år gammal och dränerades på vatten inför vintern. Cirkulationspumpen på motorn är ett år den med. Förra året fungerade det perfekt och jag fick varmvatten på ca 30min-40min färd. Nu blir det inte änns ljummet på 30min-40min färd. Har inga läckage vad jag kan se och motortempen är som den ska. Ska ut med båten i helgen och tänkte om någon har några bra idéere i mitt felsökande. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juni , 2015 Det är inte så enkelt att du har luft i beredaren? Jag fick sätta på en automatisk avluftare eftersom luft alltid samlades i just varmvattenberedaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Juni , 2015 Hmm,.. Luft i cirkulationen från motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 10 Juni , 2015 Du har inte råkat stänga någon av kulventilerna på slingan från motorn till vv-beredaren eller blandartermostaten på beredaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Juni , 2015 Du har inte råkat stänga någon av kulventilerna på slingan från motorn till vv-beredaren eller blandartermostaten på beredaren? Nej, inget ventil där. Däremot har jag haft T & P ventilen på beredaren öppen i vinter. Kanske skulle testa att lufta den när motorn går? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juni , 2015 Jag får en luftficka på "dricksvatten" sidan. Beredaren är en stor burk fylld med dricksvatten och en slinga från motorn. Men det kan ev bli luft i själva slingan.I ett vattenburet värmesystem kan man ibland behöva forcera flödet med en borrmaskinspump för att få bort luftfickor. Men det är nog mer troligt att om det är en luftficka så är den i dricksvatten-delen. Finns det ingen avluftning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 11 Juni , 2015 Kan inte se någon luftning på dricksvatten sidan. Jag har bra flöde på både kallt och (varmt) vatten. Skulle det kunna vara en luftficka ändå? Den ända ventil/luftning, vänta nu. Det kan vara på dricksvatten sidan som denna T/P ventil sitter på beredaren. Som jag förstår ska den öppna då vattnet expanderar med värmen, och släppa ut vid ev övertryck. Kanske skulle testa att lufta via den då? Med vänliga hälsningar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Jag kanske är lite trög men vad menar du med "T/P ventil". Det brukar sitta säkerhetsventil och en blandnings ventil ("ESBE"). Om det finns luft i beredaren så fungerar den som hydrofortank, man borde märka detta på att pumpen går längre än normalt när man stänger kranen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 11 Juni , 2015 (redigerade) Bifogar en länk till beredaren Det finns ingen blandningsventil monterad original på denna beredare. http://www.atwoodmobile.com/marine-products/water-heaters.asp Redigerad 11 Juni , 2015 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2015 Ok, prova att lufta genom att lossa säkerhetsventil eller om du kan luta hela beredaren bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 12 Juni , 2015 Hej . jag skulle tro att det är på motorslingan. den kan behöva luftas. Tips ; kör motorn som vanligt (31-40 min) , lägg sedan handen i botten på beredaren, gärna på utgående rör, om det känns varmt då så är cirkulationen från motorslingan ok och felet ligger på tappvattensidan (kallt in varmt ut) (förmodligen luft). Om röret/botten av beredaren är kall så har du felet på cirkulationen från motorn. trevlig helg Torbjörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Juni , 2015 Felsökte i helgen och det visade sig sitta någon form av backventil i beredaren för motorslingan. Motionerade den lite så nu fungerar det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser