pentaracer 49 Postad 18 April , 2005 Nån som vet hur man får fendrar vita som de var från början ? Finns det något mirakelmedel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 18 April , 2005 Japp: fenderskydd http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=337&iItemId=87035 ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 April , 2005 Autosol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 19 April , 2005 Jag använde varmvatten och maskintvättmedel, skrubbade med rotborste och mina fendrar blev i allafall 10år yngre. mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 19 April , 2005 Jag tackar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 19 April , 2005 Ta cleaner som du har till båten i vanliga fall och avsluta med wax så blir dom sååå fina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_T 0 Postad 19 April , 2005 Jag har kört med t-röd och trassel när jag fått märken från bildäck och det har funkat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 19 April , 2005 Det finns ett mirakelmedel som heter Fender Cleaner. www.cleanahoy.se Detta medel slipar inte bort smutsen utan tvättar fendern och bevarar PVC fenders utskickt som skyddar mot UV stålning. Autosol etc är slipmedel. Fendern kommer antagligen bli gulfärgad när den utsätts för solljus. Köpte detta på mässan förra året. Är den bara smutsig blir den som ny. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 20 April , 2005 Nu e fendrarna som nya, det fick bli yes diskmedel & Autosol Tack för alla tips ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 20 April , 2005 Men hur får man bort de svarta ränderna som man får av däcken som ligger i vissa hamnar då? Det sitter som sketan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 20 April , 2005 Nä, nästa gång blir det blå putt-ifrån-korvar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 21 April , 2005 Det e ju prexis de svarta sketränderna jag fått dän med autosolen, prova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Februari , 2009 Ett skapligt trådlyft här... Mina fendrar var grådassiga, svarta ränder och allmänt risiga. Skall vara vita egentligen. Jag använder mig av citronsyra utblandat i ljummet vatten. Blir lite som sockerlag i konsistensen och denna sörja penslar jag på fendern. Låter den sitta över natten och tvättar grundligt o noga med yes och ljummet vatten. De har blivit nyskick på dessa efteråt. Om UV beständigheten försvinner får tiden utvisa men tredje säsongen nu och ännu så är de skinande vita. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 Februari , 2009 Har gjort egen fendertvätt med ingredienser som finns i dyra flaskor som kallas för Fenderrengöring EasySpray. Består av Etylacetat och vatten. Fungerar mycket bra mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Februari , 2009 Tvätta bort svarta linjer = Spray Nine, helt suveränt finns i de flesta båttillbehörsaffärer funkar även bra på fendrar. Är fendrarna riktigt skitiga så köp klotterborttagningsmedel, som nya på ett tjillivipp. Svårare är det inte / Putsbög Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Februari , 2009 Det är dom små små detaljerna som gör det. Skitiga fendrar hör inte hemma på nåt vis. Skyddsvante på fendern vill jag inte ha så jag gör som du searay .... Putsbög jag med och en stolt sådan.... Senast ändrad av rotorp | 18 februari 2009 | 17:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Februari , 2009 Glömde en sak. Fendrar blir även som nya av YES Power spray, men använd inte det på de svarta ränderna på båten, då försvinner allt vad vax och gelcoatskydd heter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Februari , 2009 Aceton och all skit försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Februari , 2009 Svar ja, men aceton tar även bort det yttersta på ytan av plasten så därför blir dom svagare ju mer du använder aceton. Aceton är däremot det bästa till en sliten relingslist just pga att det löser upp det yttersta lagret så att skit och repor försvinner om man använder det födigt. Blir som när båten var ny och relingslisterna är ju tjocka så det gör ju inget att deom tunnas av lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Februari , 2009 Vadå Svar ja? Jag ställde ingen fråga! Aceton förkortar säkert livslängden så att man får köpa nya fendrar efter 9 år i stället för 10. Men vem bryr sig? Jag tar även en whisky ibland, utan att tänka på att mitt liv förkortas. Däremot skulle jag aldrig ha aceton på min relingslist då den har ett ytskikt som jag inte vill få bort. Det är fasen så mycket jobbigare att byta relingslist än fendrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser