Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
patrikflink

Fel propeller storlek.

Rekommendera Poster

Har försökt att leta efter storleken på propeller utan resultat.

Lite info som kanske hjälper.

Ancas Queen 24

Vikt 1800kg (troligtvis mer med packning, bensin osv.)

Motor Aq170 (b30)

Drev Aq270 med rätt utväxling 1,89:1

 

Vid halv gas (ca) så varvar motorn 3000, vid full gas låter det bara mer och varvet ligger vid ca 3000. Jag vet att det är fel propeller då tidigare ägare hade en Aq130 innan och ändrade motor och underhus på drevet. Propellern som sitter idag är av okänt märke och har inte dom klassiska storlekarna som tex. 15x15L osv. Även huben är för lång då konan inte går att låsa med brickan, konan försvinner in i propellern. Även tidigare ägare hade problem med detta, men ansåg inte detta som relevant.

 

Vad jag har hittat så brukar dessa båtar ha 15x15 med en Aq130 (b20), men nu sitter det ju en starkare motor och därför måste väl det bli en annan storlek på propellern. Jag har en 15x17 och en 14x19 som jag tänkte testa, men dom är dåliga så det blir en ny, men då vill man köpa en som är anpassad.

 

Med vänlig hälsning Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ring och prata med Propellertrim 08-6690105.

Dom kommer kunna hjälpa dig direkt, jag har fått mycket hjälp av dom via telefon.

Redigerad av Wilmat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har en allt för stor propeller, en frisk AQ170 ska orka upp i 5000 rpm på fullgas med lätt lastad båt. I en gammal katalog från Michigan Wheel så rekommenderas 15x15 för 150-185 hk motorer med 1,89:1 i 22-25 fots båtar. En Ancas är ju ganska plattbottnad och har ingen direkt planingströskel så ev. funkar även 15x17.

 

I min Ancas så hade jag en AQ130/270 (2,15:1) och till den bestyckningen så rekommenderas 14x17 men jag körde med 15x15 vilket funkade bra. Rek. maxvarv för B20 är 5100 rpm.

 

Med 1,89 så snurrar ju propellern fortare än med 2,15 så man behöver nog inte gå upp i storlek om man byter motor (och utväxling) från B20 till B30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och prata med Propellertrim 08-6690105.

Dom kommer kunna hjälpa dig direkt, jag har fått mycket hjälp av dom via telefon.

Ska testa och ringa dom. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en 14,8x17 till 270 drev som bara är provkörd en gång som du kan få köpa om den skulle passa bra :)

Återkommer isåfall. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har en allt för stor propeller, en frisk AQ170 ska orka upp i 5000 rpm på fullgas med lätt lastad båt. I en gammal katalog från Michigan Wheel så rekommenderas 15x15 för 150-185 hk motorer med 1,89:1 i 22-25 fots båtar. En Ancas är ju ganska plattbottnad och har ingen direkt planingströskel så ev. funkar även 15x17.

 

I min Ancas så hade jag en AQ130/270 (2,15:1) och till den bestyckningen så rekommenderas 14x17 men jag körde med 15x15 vilket funkade bra. Rek. maxvarv för B20 är 5100 rpm.

 

Med 1,89 så snurrar ju propellern fortare än med 2,15 så man behöver nog inte gå upp i storlek om man byter motor (och utväxling) från B20 till B30.

Kul att just du svarar, har försökt kontaktat alla med Ancas Queen 24 på forumet via sökning på medlemar på båtar, men får bara felmedelande.

 

Ja, jag tror att propellern är för stor. Tog en jäkla tid att komma upp i fart. Ska testa min 15x17 när man blir ledig. Skall även tillägga att trimplan finns, så planingen är inget problem. Det största problemet är ALL packning som ska tydligen vara ombord enligt frun.

 

Tack Stefan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...